Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

i helgen när jag byta bromsklossar på bilen så upptäckte jag att det läckte växellådsolja där höger drivaxel går in i lådan.
Idag när jag skulle köra till jobb så lät det som bara den när bilen fick dra eller när man svängde höger, hastighet spelade ingen roll.
Smög man iväg med bilen så gick det hyfsat bra.
Jag upplevde det som vibrerande/malande i framvagnen, och ljudet lät som när ett avgassystem ligger emot karossen.
Tänkte först byta tätningarna där axlarna går in i lådan, men funderar på om inte det är diff lagerna som är slut och som då medför oljud och oljeläckage.

kan man byta dessa diff lager utan att riva hela lådan, och vart isf kan man hitta sådana lager.
Skroten har lådor som man själv får skruva av för 700 kr, men en sån låda är nog rätt tvivelaktig....kasta pengar i sjön.....

bilen är en Ford Fiesta 1993 med den brutalt stora 1.1liters motorn, men den är billig som attan att äga och köra.
Bilens värde är typ 1000kr så, nä jag kommer inte att lämna in den på verkstad.

Någon som har några ideer eller tankar får gärna skriva av sig om hur jag ska göra här.

/Mattias
Skruvade ford fram till 1991.
Byte av difflager kräver att man delar på växellådan.
Dåliga lager brukar föregås av att hasighetsmätaren är svajig eller lägger av då den drivs av plast drev som drivs av diffen/slutvxeln.
Kan oljudet komma av något du gjort vid byte av belägg?
Kan drivaxeln åkt ur växellådan?
Drivaxeln är bara iskuten i diffen och sitter på plats med en liten fädrande ståltrådsring. (varit med om att den låsningen försvunnit på en nissan, helt plödsligt drev inte motorn)
Känn på drivaxeln närmast vxlådan och känn om den går att skuta in/ut.
Ja hastighetsmätaren svajar lite typ 200 varv upp och ner , och det har den gjort under hela tiden jag ägt den. 1 år vill säga!
Jag ska känna på axlen imorgon och med det oljudet där är måste man nästan kunna känna ett glapp i lagerna/lagret.

/Mattias
Försök se om höger och vänster axel är inskutna lika långt i växellådan.
Så du får nån referens om ev den högra hoppat ut litet.

good luck
B230E K-Jetronic 740 till 240

Rent generellt, är motorn byggd för 98 […]

Det är så det ska fungera och anledning[…]

Kan inte låsa upp dragkroken

S40 2009 Låset till dragkroken kärvar. […]

Kullagret där rattaxeln går in i styr[…]