Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steff 99
Biltoken skrev: Dieselmotorerna är faktiskt ganska tråkiga, även om vridmomentet är fantastiskt. Misstänker dock att om man utnyttjar vridet så dricker dieseln kopiöst med bränsle
Kopiöst med bränsle är att ta i, men det är klart det beror på vad man jämför med, annars är det ganska så svårt att även med en XC60 med 225 hk att få den att dra över en liter milen,
samtidigt som att det går att få en diesel att gå väldigt snål om man försöker med det.
Jämför man med en gammal diesel och bensinare så är självklart en bensinare roligare, men tittar men på en modern diesel så är dessa idag minst lika spännande som en bensinare när det gäller prestanda.
Så upplever man alla dieslar som tråkiga då har man inte testat, pröva en prestandadiesel som sitter exv. i BMW eller Audi.
Senaste D5:an är ingen tråkig diesel heller, bra prestanda och vrid.
av moffe
Steff 99:

Håller helt med dig... Nya prestandadieselar är nästan som en bensinare. Hade tidigare audis 3.0tdi, den kunde man dra ända till varvstoppare utan att den höll på tappa draget, sedan var det bara att slå in nästa växel. Men på grund av vridet kunde kan köra så att man startade med 2 och växla rakt till 6an :) utan minsta problem.
Har också haft 2.0tfsi, gillade skarp. Men om man jämfört prestanda och förbrukning så vinner 3.0tdi. Jag kunde köra få förbrukningen ner till 5-6l/100km men 2.0tfsi kom jag knappt under 7.

Men kanske vi skall sluta ha denna diskussion här :wink:
av mojja
Tyskarnas diesel 6or är i en klass för sig. Har en mb e 350 cdi i familjen och samspelet mellan drivlina och motor är grymt. Ligger på ca 0,65-0.7 l milen vid normal körning.

Kraft finns det i överflöd och den sopar banan med många bensinmototer i prestanda.
Körde XC60 D5 R-design Polestar aut i knappt två år. Medel blev 1,2l/mil, i princip endast stadskörning och blytung högerfot. Kör nu V60 T6 R-design Polestar och snittet ligger hittills på ca 1,3l/mil med samma körsätt (18 vinterhjul).
av Lazy
MartinS skrev:
moffe skrev:hmm... sätt en bensin i XC60 så tror jag att förbrukningen kommer vara betydligt högre än en diesel.
2.0 tdi i A6 drar den vid blandad 0,5l/mil. Så det är nog en skillnad.
Man bör inte jämföra olika sorters bilar med varandra, utan mera jämlika. som XC60/Q5/X3 osv.
Jag snittar 1,15 ungefär med lite blandad körning (blandad "på landet") med min bensinare. cW värde som en ladugårdsvägg och över två ton i tjänstevikt kostar bränsle, så är det bara, naturlagar...

/Martin
Oj Oj Oj! ligger nu på 0,61 med min D3:a, hur känns det med den förbrukningen?
av mojja
Han kör en xc60 aut awd med en t6a under huven.

Tror han är väldigt nöjd med förbrukningen då jag har samma förbrukning med en diesel som har minst 60 hk mindre.

Jag kör min väligt hårt och hade jag haft en t6a under huven hade jag bog snittat 1,6 l milen.
Användarvisningsbild
av MartinS
Ynot skrev:
MartinS skrev:
moffe skrev:hmm... sätt en bensin i XC60 så tror jag att förbrukningen kommer vara betydligt högre än en diesel.
2.0 tdi i A6 drar den vid blandad 0,5l/mil. Så det är nog en skillnad.
Man bör inte jämföra olika sorters bilar med varandra, utan mera jämlika. som XC60/Q5/X3 osv.
Jag snittar 1,15 ungefär med lite blandad körning (blandad "på landet") med min bensinare. cW värde som en ladugårdsvägg och över två ton i tjänstevikt kostar bränsle, så är det bara, naturlagar...

/Martin
Oj Oj Oj! ligger nu på 0,61 med min D3:a, hur känns det med den förbrukningen?
Oj j-vlar det var mycket, jag ha en kompis vars polo diesel drar 0,35, hur känns det för dig? :-) För övrigt är jag ganska nöjd med förbrukningen om man har i åtanke vad jag får för den.

Äpplen jämförs lämpligtvis med äpplen och små trötta plommon med andra plommon.

/Martin
av Lazy
Oj j-vlar det var mycket, jag ha en kompis vars polo diesel drar 0,35, hur känns det för dig? :-) För övrigt är jag ganska nöjd med förbrukningen om man har i åtanke vad jag får för den.

Äpplen jämförs lämpligtvis med äpplen och små trötta plommon med andra plommon.

/Martin[/quote]

Jag är också nöjd med min förbrukning och vad ja får för den :-)-)
av Steff 99
Alla bränsleförbrukningstrådar är som att jämföra hur långt "ett snöre" är.
För det första så är körsättet avgörande , sedan så är var och ens "stadskörning" helt olika.
En som ligger och kör i centrala Stockholm eller Göteborg eller en som kör stadskörning i Halmstad, det går inte att jämföra på samma vecka.
Sedan så är bilarna utrustade olika, olika vikter på bilarna, en del kör på 16" andra på 20" hjul , där vet vi också att olika däckfabrikat kan skilja 5-6% i förbrukning på samma däcksdimension.
Väder och vägstandard kan också påverka, olika XC60 kan säkert ha förbrukning blandadkörning från 0,5 -1,3l/mil utan att detta är något onormalt.
Så med andra ord "Hur långt är ett snöre" och är mitt tillräckligt långt ?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9

Classic som Volvo erbjuder för 2995:- &aum[…]

Tyvärr hittar jag ingen svensk sida som s&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för […]

Smart energifördelning hybrid