Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HenkeT5
Hejsan volvo folket..

Jag fick upp i förra veckan i meddelande displayen "motorsystem service omgående" på min V70n t5 00'a .. okej tänkte ja bäst att lyda bilen då.. så jag åkte till liljas igår och fick beskedet att ditt spjällshus måste bytas ut..blev lite snopen för att bilen går precis som innan..det enda som som jag har märkt är att ibland under acceleration så har bilen inte dragit på som den brukar göra, men annars helt normalt.. ingen pendlande tomgång eller hackig gång.. brukar det vara så här? dom flesta man har läst om på forumet har fått lustiga symtomer.. därav jag frågar ifall det är andra som har haft spjällhus som har betett sej som mitt spjällhus...

Mvh//Henke
av TomasL
Det du kan göra/testa är ju att be Volvo uppdatera programvaran i din ETM till den nyaste med lite andra toleranser.
Det kan hjälpa i detta fallet.
av HenkeT5
Hej Tomas

Jag glömde att skriva det i första inlägget att vi provade att köra in ny programvara, tyvärr så räckte inte det utan dom fick ett felmeddelande igen då dom kollade.. ja tror inte att det hjälper att enbart rengöra, se vad dom kostar i England för ett nytt spjällhus..har läst här på forumet att spjällhusen är rätt så dyra här i Sverige emot i England :)
av TomasL
Ja men kan nog komma undan med ungefär halva kostnade om man köper i England istället för Sverige.
Men kan det inte vara värt att prova rengöring? Jag är dock inne på din linje att det antagligen i detta fallet inte hjälper då bilen går som den ska.
Det är säkert potentiometern som krånglar.
Användarvisningsbild
av wissel
Om jag vore i ditt ställe så skulle jag börja med att få ut Felkoderna på ett papper från deras Vida.
Koderna är dina då du betalar för dessa.
Be dom att radera samtliga felkoder först o kör sedan en sväng o se vilka koder som kommit åter.
Sedan har du lite info att delge detta Forum med "kanske" flera idéer om vad som är fel. Jag skulle
aldrig byta ett gasspjäll för 3-5000 kronor utan att vara ruggigt säker på att det är just spjället. Möjligen
om dom är beredda att återta det om det visar sig att koderna återkommer......utan kostnad.
Om du kräver detta så blir dom säkert lite försiktigare i sina uttalanden.
Jag personligen litar inte en sekund på bilverkstäder. Dom chansar för dom är inte den "betalande" parten.
Användarvisningsbild
av Vojje
wissel skrev: Jag skulle
aldrig byta ett gasspjäll för 3-5000 kronor ...
Tyvärr mycket dyrare än så. 5000-5500:- för spjäll. 1000:- för montering. 1000:- för programmering. Totalt: 7000-7500:- + felsökningen
Användarvisningsbild
av Vojje
TomasL skrev:
Vojje skrev: Tyvärr mycket dyrare än så.
Inte om man köper det via England 8)
Kanske 2000:- att spara. Om nu Volvonottingham bara sitter där och slumpar ut billiga spjäll hela dagarna.
Hur ställer sig Liljas till ett sådant förfarande?
av TomasL
Köp det i England, montera det själv och sedan får Volvo ladda mjukvara.
(detta förutsätter kanske att man inte har så långt att åka till sin Volvoverkstad då man kanske inte vill köra så långt utan mjukvara till ETM'n)
Det kan inte Liljas säga någonting om.
av Arnold
Liljas har väl inte med att göra var man köper spjälhusen. Det är original spjälhus som säljs i England. Så de måste ju montera det om man vill. Jag köpte spjälhuset på Ebay och bytte det själv på Mechanums parkering. Det tog 20-30 minuter. (ja, jag ver att jag tjatat om det i tidigare trådar men skaparen av denna tråden kanse inte läst dem) Det är en S80 från 2002. Sedan körde de in bilen och laddade in programvaran. De hade inga synpunkter på det. De anvisasde mig t o m plats där jag kunde göra bytet. Nu vet jag inte om det är mer invecklat på den akuella v70:n. Om man Klipper kontakten på det gamla spjället så slipper man montera bort ett stag som sitter jäkligt trångt till. Kabeln från det nya spjället drar man sedan på motorns framsida. Självklart ska även en ny packning monteras, kostar 30:-. Har man tillgång till momentnyckel så ska spjället sättas med 10Nm.

Som nämnts tidigare i tråden så är det värt att prova med att rengöra spjället först. Kanske även rengöring av luftmassemätaren, beroende på vad felkoderna säger.

Har funnit mikrobrytare som kan passa. Men de ser […]

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

Saknar Android Auto

Den ska passa. Jag pratade även med Volvo sup[…]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]