Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har lämnat min V70N -01 med Monroes fjäderben fram som byttes åt oss på firman innan vi hämtade bilen. Nu visar det sig att fjäderbenslagringarna är slut - men volvoverkstan säger att deras originallagringar inte passar på monroes fjäderben ???
Kan det verkligen stämma??? Och borde man hävda att dom skulle ha bytt lagringarna ihop med fjäderbenen från början hos säljaren?

Behöver snabbt svar - tacksam om nån vet!!
(Vi köpte inte bilen hos Volvohandlare)
av Dicer
Ingen med en kvalificerad gissning?
av Dicer
Besvarar mig själv här :lol:

Volvo sa att lagringarna nog var schyssta, men att dom brukar sätta i några gummigrejer mellan fjädern och fjädersätet (?) som tar bort knarret när de gnis emot varann. Frågan är nu istället - eftersom han inte fick dit volvos variant av gummi, vet ni om Monroe är kända för liknande problem och har de nån lösning?
Användarvisningsbild
av henka35
Mitt tips är att lagret är slut och dämparen hel. Fick byta mina vid 4500 mil....
Du ska inte alltid lite på volvo... De brukar svara typ så här: "Konstigt, vi har aldrig varit med om att den har gått sönder...." Fast det är kända problem.

Varför skulle inte Monroe passa medm orginal fjäderbenslager???
Den är ju en kopia av orginaldelen.... Annars passar ju inga "piratdelar"

/Henrik
av Dicer
Det var mitt egna missförstånd att jag skrev att lagren inte passade med dämparna. För när jag ringde själv och pratade med meken så var det alltså dom här gummiplattan/bussningen som dom sätter in i fjädrarna som inte passade på Monroes fjäderben.

Hursomhelst, jag kan inte acceptera missljud i en sprillans dämpare iallafall, och det hoppas jag säljaren förstår när jag ringer imorrn.

henka35 skrev:Mitt tips är att lagret är slut och dämparen hel. Fick byta mina vid 4500 mil....
Du ska inte alltid lite på volvo... De brukar svara typ så här: "Konstigt, vi har aldrig varit med om att den har gått sönder...." Fast det är kända problem.

Varför skulle inte Monroe passa medm orginal fjäderbenslager???
Den är ju en kopia av orginaldelen.... Annars passar ju inga "piratdelar"

/Henrik
Användarvisningsbild
av CarMan
ska försöka svara på begäran.
hur bra "piratfjädern" passar, kan jag inte svara på då jag aldrig sett produkten.
fjädern bör ju vara utformad som orginalet, föratt kunna passa i fjäderbenet & är den det så pasar även gummina!

hur vida det "ska" låta om piratfjädern eller ej, får du fråga tillverkaren. en orginal fjäder låter inte.
men om nu denna inte has samma form som orginalet, så är det klart att det kan bli oljud.

det är ju sen inte omöjligt att du har fel på nått annat som gör oljudet, eller att dom där fjädrarna är hårdare & det är därför du får oljud
av Dicer
Ljudet är i form av knarr/knackningar när man svänger, och det har ökat med tiden..
av cme
För mig var det jävligt tajt när jag byte till Sachs Performance. Tråddiametern var lite grovre än original för att ge styvare fjädrar. Jag monterade alla gummin som skall vara utöver själva lagerskålen (som är gummiklädd). Jag fattar inte riktigt varför det skall vara ett tunt extra gummi i skålen. Har tagit uppfrågan tigigare på forumet.

Hursom helst så gick det utmärkt att få ihop men man fick göra det med omsorg när man släppte på fjäderspännarna.

Magnus
Användarvisningsbild
av _Rick_
Min bil smäller i skarvar och brunnslock. Dock så är den tyst över farthinder etc. Vet inte vad det beror på.

Troligen på Eibachfjädrarna såklart. Vet ingen som har lika dana så jag kan inte jämföra.
Användarvisningsbild
av henka35
Min bil smäller i skarvar och brunnslock. Dock så är den tyst över farthinder etc. Vet inte vad det beror på.

Troligen på Eibachfjädrarna såklart. Vet ingen som har lika dana så jag kan inte jämföra.
Det gjorde min med, det var fel på vänster fjäderbenslager. Bytte dock även dämpare och fjädrar. Gjordes på garantin hos volvo.

/Henrik
Relä luftpump 850

Hej. Nu har jag sökt på de flesta st&au[…]

Okej, Jag testade en orginal bosch lmm från […]

Menar du att när du losar klippset får […]

Laal bakgrund belysningar ska dimma ner in DIM/LSM[…]