Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av morson1
Nexus skrev:Drivknutar går vanligen sönder om ägaren skiter i byta trasiga damasker. Min v70-99 har rullat 18500 mil och bytte damasker i förebyggande syfte. Kosta mig bara 500 i materialkostnad.
...

Tycker inte man ska skylla på bilerna utan på bristande ägarunderhåll.
Vet inte om du missuppfattade mig, men i mitt exempel jämförde jag stel bakaxel med drivknutar fram just för att påpeka att det förstnämnda håller längre utan underhåll. Alltså om man bara sätter sig i bilen och kör när den är ny, på en testbana som innehåller även svängar, då är jag ganska övertygad om att bakaxeln håller längst. Detta just för att damaskerna går sönder precis som du säger. Med det ville jag visa att bilar av olika konstruktion inte alls fungerar lika bra eller lika länge utan underhåll.

Angående att "skylla" på bilarna.. Det jag ville få fram är att det är en kombination. En enkel konstruktion kräver mindre underhåll än en avancerad, det är applicerbart på det mesta här i världen. T ex kanske den enklare innehåller färre rörliga delar, färre delar som kan slitas ut osv. Så om man utsätter både en enkel och en avancerad konstruktion för samma mängd av bristande underhåll så klarar sig den enklare längre. Läs nu inte det som fakta, utan det är hur jag ser på det utifrån mina erfarenheter.

EDIT:

Glömde svara på denna: "Om de äldre bilarna är så lätt reparerade varför lagas de inte då?"

För min del (och troligen många andras) stavas svaret rost. Att byta lite spindelleder, bromsbackar och hjullager sväljer oftast folk, men när det kommer till rost blir det oftast värre. Och som bekant är de flesta 240 ganska rostiga vid detta laget, även 740 börjar bli det. Då är det plötsligt inte lika roligt att kosta på delar längre, när grundstommen börjar försvinna, och då skrotas bilen istället. Men om du menade varför dessa bilar åker runt med massa småfel så beror det nog på vilket klientel det är som oftast äger dessa modeller numera (obs min åsikt).
Senast redigerad av 1 morson1, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av valpensteiner
får man inte bilen såld , begär man för mkt enkel matematik.

tycker nog överlag att 850 ägare begär för mkt för dom speciellt dom okombade .
skule aldrig betala dom summor dom begär , när man kan köpa en v70 för samma eller mindre summa

och att jämföra med en 740 är väl inte rättvist , en riktig volvo VS framhjuldriven skitbil
och då når ju inte 745 upp till 245´s kvalite och robusthet , och framför allt billiga uderhåll ..
nä istället för en 850 väljer man en en nåt år äldre 245 eller lägger på en slant och väljer en nyare 945 ,,,
Användarvisningsbild
av Nexus
valpensteiner skrev:.
nä istället för en 850 väljer man en en nåt år äldre 245 eller lägger på en slant och väljer en nyare 945 ,,,
Nej man väljer en V70 8)
Hade 745 och V70 samtidigt. När man satte sig i v70in var det som kliva in i en ny tidsepok :-)-)
av *pettson*
Ska man ändå klamra sej fast i det förgångna då allt som är framåttänkande är ont och dyrt, så föreslår jag att man inhandlar en vanlig BMC mini.
Årsmodell runt 70. Inga problem med elsystemet direkt trots att mörkrets furste Lucas hade konstruerat det. Endast två säkringar att hålla reda på, upp till 3 reläer beroende på utrustning. Allt sitter med enkla skruv, gott om plats. Tar inga mängder med bensin, man behöver inte vinterdäck då det är veteran, pengar att spara där för den som sparar friskt (själv föredrar jag vinterdäck oavsett veteran eller inte) Skattebefriad naturligtvis. Rostar inte nåt kopiöst om bilen en gång är genomgången seriöst. Gott om plats för två trots sin form och utseende. Reservdelskostnader är inte gratis i sverige men långt under priserna på volvodelar var man än tittar. Orkar man beställa från england med 3 dagars leveranstid och svensktalande personal dessutom så kostar det ytterligare i stort sett ingenting i jämförelse. När köpte man ventilkåpspackningar till en B21 eller 23 senast för 7spänn? Eller kanske ett extraktorgrenrör för 300spänn nytt? Nya strålkastare för 150 kronor stycket? Ja listan går att göra lång. Men som sagt inget som behövs i dagligdags då dom går och går bara.
Dom 33 pållarna i en 1000 saloon har gummiknutkors som överföring som inte slits det minsta. Ytterknutarna tål även dom minst dubbla effekten i evighet. Och slits inte heller dom, med 33 hästar är inte burna på asfalt ett problem i realiteten. Spindelleder och annat har smörjkoppar och dessutom är dom justerbara så dom går att dra åt om dom börjar glappa, inga fjädrar som går av då det är gummifjädring. Undvik hydroelastic modellerna även om dom är som en citroen i fjädringen. Vid oljebytet i motorn så byter du även olja i växellådan. Spöar alla 200 och 700 series med hästlängder i små ägandekostnader och servicevänlighet. Och precis som med en 240 eller 740 så blir man allvarligt skadad eller till och med död i värsta fall vid ordentlig krock mot en modern bil. Så där är inga skillnader heller.
av kulisgirl
*pettson* skrev:Ska man ändå klamra sej fast i det förgångna då allt som är framåttänkande är ont och dyrt, så föreslår jag att man inhandlar en vanlig BMC mini.
Årsmodell runt 70. Inga problem med elsystemet direkt trots att mörkrets furste Lucas hade konstruerat det. Endast två säkringar att hålla reda på, upp till 3 reläer beroende på utrustning. Allt sitter med enkla skruv, gott om plats. Tar inga mängder med bensin, man behöver inte vinterdäck då det är veteran, pengar att spara där för den som sparar friskt (själv föredrar jag vinterdäck oavsett veteran eller inte) Skattebefriad naturligtvis. Rostar inte nåt kopiöst om bilen en gång är genomgången seriöst. Gott om plats för två trots sin form och utseende. Reservdelskostnader är inte gratis i sverige men långt under priserna på volvodelar var man än tittar. Orkar man beställa från england med 3 dagars leveranstid och svensktalande personal dessutom så kostar det ytterligare i stort sett ingenting i jämförelse. När köpte man ventilkåpspackningar till en B21 eller 23 senast för 7spänn? Eller kanske ett extraktorgrenrör för 300spänn nytt? Nya strålkastare för 150 kronor stycket? Ja listan går att göra lång. Men som sagt inget som behövs i dagligdags då dom går och går bara.
Dom 33 pållarna i en 1000 saloon har gummiknutkors som överföring som inte slits det minsta. Ytterknutarna tål även dom minst dubbla effekten i evighet. Och slits inte heller dom, med 33 hästar är inte burna på asfalt ett problem i realiteten. Spindelleder och annat har smörjkoppar och dessutom är dom justerbara så dom går att dra åt om dom börjar glappa, inga fjädrar som går av då det är gummifjädring. Undvik hydroelastic modellerna även om dom är som en citroen i fjädringen. Vid oljebytet i motorn så byter du även olja i växellådan. Spöar alla 200 och 700 series med hästlängder i små ägandekostnader och servicevänlighet. Och precis som med en 240 eller 740 så blir man allvarligt skadad eller till och med död i värsta fall vid ordentlig krock mot en modern bil. Så där är inga skillnader heller.
:lol:
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Jag har ju 200 men kunde i princip haft 400,700, 800 eller 900. Anledningen till att jag har 200 är att jag gillar bilmodellen. Jag tittar inte på vad marknadsvärdet är på min bil när det är dags för underhåll eller reparation utan jag ser det som driftskostnader och jag har i alla fall ingen lust att åka runt i något som fungerar halvdant, Jag har räknat ut att jag kan reparera rätt mycket innan jag ens är i närheten av vad en ny eller bättre begagnad bil skulle kosta mig i drift och värdeminskning. Jag känner att jag har en bil jag trivs i och har ett billigt bilägande.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av js1
Jag är inne på gnestakalles linje. Min 855 -96:a har jag haft sen den var ett halvt år gammal. Den var uttagen som tjänstebil i april -96 och i aug gick firman som hade den i konken varpå jag köpte den i oktober av Bilia i Malmö. Jag har älskat den bilen sen dag ett och gör så fortfarande. Inte en enda gång på dessa år har jag blivit stående med bilen. Den går dagligen till och från jobb och nån längre tur på semestern men har inte rullat mer än 15500mil. Trots det är t ex avgassystemet original, skivorna bak original (även om dom börjar närma sig minimigränsen i tjocklek) rostfri kaross och bottenplatta. Visst har jag haft fel på bilen men aldrig så jag blivit stående. Mycket fixar jag själv men inte allt som te x läckande packbox eller evaporatorbyte. Har aldrig dragit mig för att lägga en slant på delar eller reparationer, ibland nya originaldelar, ibland begagnade för en struntsumma hos returbilen, det beror lite på vad det är och därför har jag en bil som jag litar på och vet fungerar till 100%. Har under ca 2 års tid kastat längtansfulla blickar på en V70II 2,5FT men kan inte förlika mig med att sälja min välskötta pärla för en skitsumma på Blocket, så jag gör som GK, fortsätter underhålla och trivas i min 855:a och njuter av billigt bilägande.
av morson1
Har full förståelse för att du vill behålla din fina 850. Du har haft den nästan sedan ny och kunnat hålla efter underhållet efter din egen nivå hela tiden. Tyvärr är det ju ganska ovanligt med välskötta 850:s, det ser man ganska enkelt genom att studera annonserna på blocket. Det är inte många som är "felfria", och även om dom skulle vara utannonserade som det så lär dom knappast vara det. Men som jag uttryckte för några inlägg sedan så är ju 850 väldigt trevliga bilar när allt är som det ska. Samma år som din bil togs ut var jag 18 och praoade på volvo, fick då vid ett tillfälle köra en så gott som ny 855 turbo automat, guldmetallic med all utrustning.. Minns det som igår, och visst gick den som en dröm jämfört med dom bilar man åkte runt i på den tiden. Men jag fick även köra en 850 glt 92:a, som redan då, blott 4 år gammal, kändes som ett "lik". Så det gäller verkligen att dessa bilar sköts om man ska ha den fina ägarupplevelsen som du troligen har. Jag har spytt en del galla över min bil (med rätta), men tänker göra vad jag kan för att få hyfs på den. Tänker nog också framöver skaffa en reservdelsbil som stämmer på så många punkter som möjligt med den jag har, tror det kommer löna sig i längden. För artens överlevnad hoppas jag du behåller din fina bil några år till och vårdar den lika ömt! :-)-)
Användarvisningsbild
av Alfredo
Vid köp av en begagnad bil verkar det vara svårt att få fram på ett tidigt stadium något som jag kallar "Fel och brister"naturligtvis finns saker som inte funkar på en begagnad bil men frågan är varför det ska i allmänhet vara så svårt att på ett lägga alla kort på bordet. Tycker att det är roligt att fixa med bilen, men verkar som om vissa har olika syn på hur vissa saker ska funka.

Hej! Jag har ett märkligt problem med min V[…]

Råd vid punktering

Pumpa och kolla trycket efter en halvtimme innan d[…]

EX60

Jag har byggt flera stycken. Det stör mig at[…]

Nästa elbil från Volvo?

Vi har nu lagt in EX60 i forumet så vi forts[…]