Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nikk
#610682
apersson850 skrev:Vad har du för genomsnittsförbrukning?
Enligt mätaren ligger den på ca 0,8-0,81 l/m och då körs bilen huvudsakligen på landsväg och motorväg.

Jämför lite med en 320 dTA med 177hk som drog runt 5,5-5,8 l/m. Visst ska Volvon dra mer men procentuellt sett så är det alldeles för mycket imho. Dessutom är XC60 en nyare bil än 320. Ytterligare en grej är att jag kör betydligt lugnare med Volvon än BMW'n då Volvon uppmanar till mer "cruising". BMW'n uppmanade faktiskt till lite buskörning...
av Nikk
#610685
MartinS skrev:Trevligt omdömme!

Jag kan hålla med om mycket på det som är lika på våra bilar men några saker som du anmärker på upplever jag inte alls, t.ex. att backvarnarna varnar för sent, att regnsensorn är slö (jag har min 99% av tiden på den lägsta känsligheten) . Vindbrus upplever jag inte alls, kan det skilja på speglar med/utan BLIS?

/Martin
Nja, "för sent" skulle jag inte vilja säga, snarare i senaste laget... ;)
Måste vara något fel på min regnsensor då...
Vindbruset är nog en petites - var nog frugan som klagade på det om jag tänker efter.
av Nikk
#610688
pergrein skrev:
Nikk skrev:
Något för lätt styrning för min smak.
Där löser nog den Progressiva servon problemet men är ju för sent nu då den inte går att eftermontera.

Mvh
Per
Nja, vet inte om jag skulle gilla den ändå då den förmodligen skulle vara lite för lätt i lägre hastigheter...
Detta är dock inget jätteproblem.
av Steff 99
#610729
Att en högbyggd XC60 med aut och AWD drar mer än en BMW3-serie är kanske inte så konstigt, lite av fysikens lagar.
Vad förbrukar bilen när du mäter vid pumpen ?
Att färddatorn inte är exakt det är vida känt, men den brukar snarare vissa för lite.
Volvos 5cyl dieslar ökar förbrukningen märkbart om man varvar över 2000 varv och värmaren är en bov i dramat också.
Men köper man en "SUV" med aut och AWD då får man räkna med att det inte är en snål miljöbil.
Det spelar ingen roll om det står BMW eller Mercedes på "SUV:en så tar de den bränslemängden som behövs för att flytta på ekipaget och då är inte XC60 törstigare än sina konkurrenter.....
Som det tidigare skrivits så är föraren oftast den som påverkar förbrukningen mest.
Användarvisningsbild
av crumpets
#610742
Nikk skrev:
apersson850 skrev:Vad har du för genomsnittsförbrukning?
Enligt mätaren ligger den på ca 0,8-0,81 l/m och då körs bilen huvudsakligen på landsväg och motorväg.

Jämför lite med en 320 dTA med 177hk som drog runt 5,5-5,8 l/m. Visst ska Volvon dra mer men procentuellt sett så är det alldeles för mycket imho. Dessutom är XC60 en nyare bil än 320. Ytterligare en grej är att jag kör betydligt lugnare med Volvon än BMW'n då Volvon uppmanar till mer "cruising". BMW'n uppmanade faktiskt till lite buskörning...

En 320 ska inte jämföras med en xc60 på något plan över huvud taget. X3/X5 är de du ska jämföra med.
En snabb koll på spritmonitor.de X3 automat diesel ger en medelförb på 8,78l/100km. Verkar ligga rätt i fas med din. Då är typ 80% av dessa "snik" tvålitersfyror också...

Jag tror du kraftigt underskattar hur grymt mycket förbrukning extra man får leva med i en hög bil.
av Nikk
#610758
crumpets skrev:
En 320 ska inte jämföras med en xc60 på något plan över huvud taget. X3/X5 är de du ska jämföra med.
En snabb koll på spritmonitor.de X3 automat diesel ger en medelförb på 8,78l/100km. Verkar ligga rätt i fas med din. Då är typ 80% av dessa "snik" tvålitersfyror också...

Jag tror du kraftigt underskattar hur grymt mycket förbrukning extra man får leva med i en hög bil.
Du har säkert rätt att 320dTA inte ska jämföras med XC60 D3 AWD men man blir lite chockad ändå...
Enligt Teknikens Värld så drar XC60 0,07 mer än X3 (kollade upp precis)
Användarvisningsbild
av MartinS
#610815
Nikk skrev:
crumpets skrev:
En 320 ska inte jämföras med en xc60 på något plan över huvud taget. X3/X5 är de du ska jämföra med.
En snabb koll på spritmonitor.de X3 automat diesel ger en medelförb på 8,78l/100km. Verkar ligga rätt i fas med din. Då är typ 80% av dessa "snik" tvålitersfyror också...

Jag tror du kraftigt underskattar hur grymt mycket förbrukning extra man får leva med i en hög bil.
Du har säkert rätt att 320dTA inte ska jämföras med XC60 D3 AWD men man blir lite chockad ändå...
Enligt Teknikens Värld så drar XC60 0,07 mer än X3 (kollade upp precis)
Jag roade mig för en tid sedan med att jämföra fabriksuppgifter mellan XC60 T6 och X3 35i och BMW's siffror imponerar grymt mycket. Både förbrukning och prestandan på BMW'n är i en helt annan liga än XC60'n. Nu kostar ju BMW'n minst 100 papp mer om man vill ha någorlunda likvärdig utrustning, men BMW's siffror imponerar om de är i närheten av verkligheten, cirka 2dl mindre på mil och 2sek snabbare till hundra om jag inte minns helt fel nu.

Tyvärr kostar det bränsle när man kör bil med cw värde som en ladugårdsdörr...

/Martin
av RFL
#610852
Jag är i samma sits som du och har kommenterat lite mellan raderna :)
Nikk skrev:Hej

Nu har jag haft min första (ever) Volvo i drygt en månad och tänkte att jag skulle skriva kort om några positiva och negativa saker om den samt sätta betyg.
Jag utgår från min egen erfarenhet av andra bilar som är en uppsjö av olika märken, modeller och typer. Betygen är 1-10 där 1 är sämst.
Har haft en Volvo 343 för 15 år sedan, men det känns inte relevant. :-)
Har också erfarenhet av en hel massa olika bilar, men har primärt åkt nyare BMW senaste åren (diverse E46:or och nu senast 320d E90 LCI)

Modell och utrustning:
XC60 D3 AWD Automat
Summum
Fast Drag
Tidur värmare
Hgv-Paket
HP-Stereo
Nikk skrev: Köregenskaper Betyg 7
Behaglig att köra och att åka med. Känns tryggt.
Mer komfortabel än rolig att köra.
Något för lätt gaspedal. Foten "sjunker igenom" och måste hållas spänd. Finns sämre exempel hos andra märken men ändå irriterande.
Något för lätt styrning för min smak.
Delar inte din uppfattning om gaspedalen, men i övrigt håller jag med. Väldigt bekväm att köra, kanske inte riktigt lika klippstabil i motorvägsfart som min förra 320.
Nikk skrev: Motor Betyg 6
Var lite orolig att jag skulle uppleva D3 som lite för klen och var inställd på att chippa så fort det kommer för MY12 men tycker kraften känns helt OK. Låter en del om motorn, särskilt när man gasar.
Extremt törstig motor för att bara ha 163 hk. Känns föråldrad.
Var också lite orolig för att den skulle kännas undermotoriserad, men så är det inte alls. Den är urstark där det behövs och mycket trevlig att köra i vardagstrafik. Motorljud i kupen har blivit otroligt mycket bättre än de XC60 jag testade för några sedan när jag bytte bil sist. Förbrukning är som förväntat för min del, det kostar att flytta 1,9 ton bil med AWD och automat. Har kört en likande specad X3:a med automat och den hamnade ungefär där min XC60 är idag. Färddatorn visar 8,2 efter 160 mil. Som referens snittade jag 6,1 med 320:n, men då var snittfarten högre och körstilen aggressivare. Där finns dock en viktskillnad på 400kg nästan samt lite skillnad i däck :)
Nikk skrev: Komfort Betyg 8
Skön och behaglig (särskilt med Summum paketet).
Gott om utrymme.
Ganska tyst i kupén men lite irriterande vindbrus (från backspeglarna?).
Framstolssätena känns något korta men i övrigt riktigt sköna. Skönt skinn.
Mittkonsollen är korkat "tunn" vilket gör att stödet för högerbenet på föraren inte blir optimal...
Här är vi väldigt överrens med undantag av ljudnivån. Nu har jag laminerade rutor i min, vet inte om det förklarar skillnaden. Är stingslig när det gäller just ljudnivån, men jag är nöjd med XC60:n, den är på BMW-nivå numera när det gäller ljudnivån (iaf på med de vinterdäck jag har nu)
Nikk skrev: Funktionalitet 7
Regnsensorn är för okänslig och oftast någon sekund för långsam.
Interfacet för skärmen känns inte optimal.
Meckig lastnätsanordning, hade varit bättre om det varit integrerat med jalousiet (för mig).
Tonade rutorna är snyggt men gör kupén lite väl mörk (ivf vintertid).
Saknar ett litet lättåtkomligt fack eller dylikt för mynt och kvitton mm.
Regnsensorn är lite okänslig ibland och överkänslig ibland. BMW's kändes mer "träffsäker". Tycker dessutom att torkarna/spolningen av vindrutan lämnar den del att önska. Saknar också ett litet fack till smågrejor.
Nikk skrev: Ekonomi 7
Billigast i klassen med acceptabel utrustning (efter rabatt).
Ger nog ett högre betyg här, mycket bil för pengarna. Det var en av anledningarna till att jag valde just XC60.
Nikk skrev: Helhet Betyg 7
Jag är helt klart nöjd med bilen, totalt sett.
Det bästa är nog själva komfortkänslan och det sämsta är bränsleförbrukningen.
Är också väldigt nöjd. Njuter varje morgon jag kommer ut till en varm bil, just dieselvärmaren vägde tungt i Volvos favör. BMW tar 20k för motsvarande. XC60:n har inte riktigt samma förfining i drivlinan som t.ex X3:an, men det gör faktiskt inget. Den lite mer råbarkade karaktären i motor och växellåda passar biltypen (och mig). Kan sakna den "kommunikation" som 320:n gav genom ratt och rumpa, men samtidigt så känns det skönt ibland att köra en bil som inte förmedlar all information.

Blev långt det här, sorry :D
av Biltoken
#610871
Håller med Nikk i det mesta han skriver, helhetsbetyget är ok men en del av utrustningen känns inte lika förfinad som hos tyskarna.

Har själv en:

XC60 MY11B
D3 FWD Man
Summum
HP 7"
Elbaklucka
Värmare

Har mest ägt Audi och VW tidigare, aldrig tidigare en NY Volvo.

Främsta fördel enligt mig: Rymdkänslan i kupén, Lyxig utrustning till "lågpris"

Främsta nackdel: odirekt styrning i hög fart (ÅF tyckte inte att prog. servo var värt pengarna), 1:ans växel alldeles för kort (växellådan känns nästan felkonstruerad, tråkigt att div. tester inte uppmärksammat detta stora minus). Har bestämt mig för att inte köra aut före 50. :D

Håller också med om att Volvo ligger efter på motorsidan(omoderna motorer), men detta har ju också Volvos högste chef insett och kommer nu att justeras med utveckling av en ny motorfamilj.
av RFL
#610887
Biltoken skrev: 1:ans växel alldeles för kort (växellådan känns nästan felkonstruerad, tråkigt att div. tester inte uppmärksammat detta stora minus). Har bestämt mig för att inte köra aut före 50. :D
Vet inte om du ägt bensinare innan denna, men på dieslar är ofta 1:an ganska kort (i mitt tycke). De dieslar jag kört (mest Volvo och BMW) så har alltid 1:an känns kort.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Classic som Volvo erbjuder för 2995:- &aum[…]

Tyvärr hittar jag ingen svensk sida som s&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för […]

Smart energifördelning hybrid

Dom har inte riktigt lyckats med den funktionen ha[…]