Jag är i samma sits som du och har kommenterat lite mellan raderna :)
Nikk skrev:Hej
Nu har jag haft min första (ever) Volvo i drygt en månad och tänkte att jag skulle skriva kort om några positiva och negativa saker om den samt sätta betyg.
Jag utgår från min egen erfarenhet av andra bilar som är en uppsjö av olika märken, modeller och typer. Betygen är 1-10 där 1 är sämst.
Har haft en Volvo 343 för 15 år sedan, men det känns inte relevant.

Har också erfarenhet av en hel massa olika bilar, men har primärt åkt nyare BMW senaste åren (diverse E46:or och nu senast 320d E90 LCI)
Modell och utrustning:
XC60 D3 AWD Automat
Summum
Fast Drag
Tidur värmare
Hgv-Paket
HP-Stereo
Nikk skrev:
Köregenskaper Betyg 7
Behaglig att köra och att åka med. Känns tryggt.
Mer komfortabel än rolig att köra.
Något för lätt gaspedal. Foten "sjunker igenom" och måste hållas spänd. Finns sämre exempel hos andra märken men ändå irriterande.
Något för lätt styrning för min smak.
Delar inte din uppfattning om gaspedalen, men i övrigt håller jag med. Väldigt bekväm att köra, kanske inte riktigt lika klippstabil i motorvägsfart som min förra 320.
Nikk skrev:
Motor Betyg 6
Var lite orolig att jag skulle uppleva D3 som lite för klen och var inställd på att chippa så fort det kommer för MY12 men tycker kraften känns helt OK. Låter en del om motorn, särskilt när man gasar.
Extremt törstig motor för att bara ha 163 hk. Känns föråldrad.
Var också lite orolig för att den skulle kännas undermotoriserad, men så är det inte alls. Den är urstark där det behövs och mycket trevlig att köra i vardagstrafik. Motorljud i kupen har blivit otroligt mycket bättre än de XC60 jag testade för några sedan när jag bytte bil sist. Förbrukning är som förväntat för min del, det kostar att flytta 1,9 ton bil med AWD och automat. Har kört en likande specad X3:a med automat och den hamnade ungefär där min XC60 är idag. Färddatorn visar 8,2 efter 160 mil. Som referens snittade jag 6,1 med 320:n, men då var snittfarten högre och körstilen aggressivare. Där finns dock en viktskillnad på 400kg nästan samt lite skillnad i däck :)
Nikk skrev:
Komfort Betyg 8
Skön och behaglig (särskilt med Summum paketet).
Gott om utrymme.
Ganska tyst i kupén men lite irriterande vindbrus (från backspeglarna?).
Framstolssätena känns något korta men i övrigt riktigt sköna. Skönt skinn.
Mittkonsollen är korkat "tunn" vilket gör att stödet för högerbenet på föraren inte blir optimal...
Här är vi väldigt överrens med undantag av ljudnivån. Nu har jag laminerade rutor i min, vet inte om det förklarar skillnaden. Är stingslig när det gäller just ljudnivån, men jag är nöjd med XC60:n, den är på BMW-nivå numera när det gäller ljudnivån (iaf på med de vinterdäck jag har nu)
Nikk skrev:
Funktionalitet 7
Regnsensorn är för okänslig och oftast någon sekund för långsam.
Interfacet för skärmen känns inte optimal.
Meckig lastnätsanordning, hade varit bättre om det varit integrerat med jalousiet (för mig).
Tonade rutorna är snyggt men gör kupén lite väl mörk (ivf vintertid).
Saknar ett litet lättåtkomligt fack eller dylikt för mynt och kvitton mm.
Regnsensorn är lite okänslig ibland och överkänslig ibland. BMW's kändes mer "träffsäker". Tycker dessutom att torkarna/spolningen av vindrutan lämnar den del att önska. Saknar också ett litet fack till smågrejor.
Nikk skrev:
Ekonomi 7
Billigast i klassen med acceptabel utrustning (efter rabatt).
Ger nog ett högre betyg här, mycket bil för pengarna. Det var en av anledningarna till att jag valde just XC60.
Nikk skrev:
Helhet Betyg 7
Jag är helt klart nöjd med bilen, totalt sett.
Det bästa är nog själva komfortkänslan och det sämsta är bränsleförbrukningen.
Är också väldigt nöjd. Njuter varje morgon jag kommer ut till en varm bil, just dieselvärmaren vägde tungt i Volvos favör. BMW tar 20k för motsvarande. XC60:n har inte riktigt samma förfining i drivlinan som t.ex X3:an, men det gör faktiskt inget. Den lite mer råbarkade karaktären i motor och växellåda passar biltypen (och mig). Kan sakna den "kommunikation" som 320:n gav genom ratt och rumpa, men samtidigt så känns det skönt ibland att köra en bil som inte förmedlar all information.
Blev långt det här, sorry :D