NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 2much4me
Nu vet jag vad de menar med detta!
Köpte en V50 i Juli 2012 (2012:a).
Kollade idag vad jag skulle få i inbyte, Volvo har sänkt priset på en ny V50 D2 Momentum med 51 000kr sen jag köpte bilen.
Därmed är bilen helt omöjlig att byta in utan en enorm förlust!!
Därmed "Volvo for life"!
De har tidigare sagt att Volvos värde varar! Min Absolut sista Volvo.
av Pippolei
Man brukar ju säga att man tappar nästan 50k bara ma rullar ut genom grindarna till bilförsäljaren.(av de flesta märkena)
Gav du i runda slängar 280.000:- för din D2?
av 2much4me
Pippolei skrev:Man brukar ju säga att man tappar nästan 50k bara ma rullar ut genom grindarna till bilförsäljaren.(av de flesta märkena)
Gav du i runda slängar 280.000:- för din D2?
268000 med drag, vinterdäck, motorvärmare (el) och tidur.
Nu pratar jag inte om vanlig värdeminskning, nyprisdumpning! Sen tillkommer vanlig värdeminskning.
Bilmetro i Gävle erbjöd mig ett inbytespris 100 000kr under vad jag gav, då har min gått 1100 mil.
av RFL
2much4me skrev:Nu vet jag vad de menar med detta!
Köpte en V50 i Juli 2012 (2012:a).
Kollade idag vad jag skulle få i inbyte, Volvo har sänkt priset på en ny V50 D2 Momentum med 51 000kr sen jag köpte bilen.
Därmed är bilen helt omöjlig att byta in utan en enorm förlust!!
Därmed "Volvo for life"!
De har tidigare sagt att Volvos värde varar! Min Absolut sista Volvo.
Så här gör alla biltillverkare i slutet av modellcyklen, det är knappast unikt för Volvo. Det gör det inte OK på något sätt, men det är så det brukar fungera.

Edit: Det var t.ex en bidragande faktor till att vi köpte en ny istället för en lätt begagnad. Prisskillnaden blev för liten.
Användarvisningsbild
av SvenB
Din värdeminskning är ju bara om du skulle byta in din bil i dag. Om något år så tror jag inte att prisnedsättningen har någon betydelse. Visserligen är det sant att de som köper en D2 i dag gör en bättre affär, men så är det alldtid. Om man skulle vara rädd för att priset skulle sänkas när man står i begrepp att köpa bil (eller annan kapitalvara) så kan man aldrig köpa något.
av 2much4me
När jag köpte bilen räknade jag med att ha den väldigt länge, dock har många verkstadsbesök tagit bort mycket av nybilskänslan.
av hanss
Precis samma för mig.. Har haft bilen på verkstad totalt 13 gånger på 2900mil... Omöjligt att göra sig av med skräpet man köpt
av volvodanne76
Volvo for life! :lol: . helt rätt, man har tagit ut sin skräpbil i Maj, försöker nu att bli av med den, men det går ju inte när Volvo har prisfest på V50 Classic, verkar spela mindre roll att man satsat extra slantar på R-Design. Har haft den på annons ganska länge. Konstigt att ingen vill köpa den :roll: . Volvo For Life och det suger! :-(O)
av 2much4me
Nu har jag fått tillbaka bilen efter två dagar med en plastrimmad C30 D2 lånebil(R-design).
Nu är förbrukningen normal igen (lugn landsvägskörning -9 grader och dubbdäck) 0,4l/mil :D
Även rasslet/skramlet vid låga varvtal på alla växlar framåt är åtgärdat (endast vid kallt väder).

Den högre förbrukningen löstes med ny EGR-ventil och en nysläppt programvara.
Oljudet kom från en spolarslang någonstans i mellanväggen mellan motor och kupé.
Oljudet krävde fyra besök innan de fann orsaken.

Förutom ovanstående fel har tryckgivaren på commonrailsystemet gått sönder (resulterade i felkod reducerad motoreffekt, mekanikern läste ut för högt bränsletryck).
Efter detta byte försvann även en del oförklarliga ryck vid ca 1400-1500 varv, ungefär som en tändstörning om det varit en bensinare.

Feljusterade strålkastare, ger enormt med blinkningar från mötande när man har Xenonlysen.

Jag hoppas att min del av fel är över och att jag nu kan njuta av min nya bil.

Tack så mycket Kejo på Rolf Eriksson Bil (Falun) som har haft tålamod med mig!!!

Trist att det verkar vara så mycket problem med en mycket trevlig bil som går som tåget på alla underlag.
av hanss
Hur nysäppt var programvaran?

Då har du samma problem som jag, man vet int[…]

Anliggande frambroms 740

Jag plockar isär och smörjer glidpinnar,[…]

La in i går kväll. Inget galet än.[…]

Felkod B5

Bra beslut att vänta då du nu får[…]