- sön 22 jan 2012, 00:50
#610120
Är du inte nöjd med effekten i din nuvarande v70 d3 så kan du väl inte gå och byta till en drive ? Köp du det du vill ha - en d5:a .
Moderator: Moderatorer
PaNi skrev:Efter många timmar framför excelarken har jag nu kommit fram till att lägga pengarna på prestanda istället för lull-lull. Enda tilläggen (förutom summum) blir Herrgårdsvagnspaketet (eftersom laminerade rutor är nödvändigt i gangsterstaden Göteborg) och proggressiva styrservot (för alla positiva kommentarer här på forumet. Har även beslutat att inte vänta in MY13.Jag provkörde V60 D5 Automat och en S60 D5 Manuell med Polestar, och jag tyckte det var så pass klar skillnad att jag valde polestar. D5 är jättetrevlig, men jag upplevde att med polestar så blev det ett klar annat sug tidigare i acclerationen, nästan så att det gick "för fort" när man trampade plattan i botten från 20-120. Sen om man behöver det är ju en annan sak, men skillnad var det.
Sista frågan: Är Polestar värd 100 kronor/månad? 470 Nm låter ju riktigt trevligt, men jag orkar inte åka och provköra en gång till. Någon som har erfarenhet och upplevt skillnaden mellan D5 "standard" och D5 "Polestar"?
matzen10 skrev:Vilken motor är det på bilden som du hänvisar till, VolvoB20?D5244T15
matzen10 skrev:. Sen har vi det magiska med omkörningsegenskaperna som XC90 skriver om.Om man höjjer vridet 7% och därmed effekten 7% och accet 60-120 minskar med 2,3 sekunder, vad är de absoluta tiderna då, ca 33 sekunder för sprinten 60-120, så det tar 31 sek istället för 33 sek.
mojja skrev:Äch jag vet bara att min d3 awd efter optimering hos bsr går som fan och har ett underbart drag från 1500 varv upp till 4000 varv. Tor jag körde 5 mil med orginal varan:)Det är ju helt annan sak, Du hade ju en D5 dubbelturbo som är strypt till D3 163 hk och känns som att köra in i en vägg när man vavar över 3000 rpm, Klart polestar/BSR etc gör skillnad där när man tar bort strypningen till 230 hk tex.