Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

PaNi skrev:Efter många timmar framför excelarken har jag nu kommit fram till att lägga pengarna på prestanda istället för lull-lull. Enda tilläggen (förutom summum) blir Herrgårdsvagnspaketet (eftersom laminerade rutor är nödvändigt i gangsterstaden Göteborg) och proggressiva styrservot (för alla positiva kommentarer här på forumet. Har även beslutat att inte vänta in MY13.

Sista frågan: Är Polestar värd 100 kronor/månad? 470 Nm låter ju riktigt trevligt, men jag orkar inte åka och provköra en gång till. Någon som har erfarenhet och upplevt skillnaden mellan D5 "standard" och D5 "Polestar"?
Jag provkörde V60 D5 Automat och en S60 D5 Manuell med Polestar, och jag tyckte det var så pass klar skillnad att jag valde polestar. D5 är jättetrevlig, men jag upplevde att med polestar så blev det ett klar annat sug tidigare i acclerationen, nästan så att det gick "för fort" när man trampade plattan i botten från 20-120. Sen om man behöver det är ju en annan sak, men skillnad var det.

Sen beror ju skillnaden i det här fallet också på man/aut och V60/S60. Så exakta uppgifter har jag inte. Däremot kan jag komma med det om ca en vecka då min beställda V60 D5 Polestar levereras.
Det blir står skillnad med Polestar!

Som jag alltid har sagt, sluta kolla på sifforna bara. Det blir betydligt större skillnad än vad siffrorna antyder. Ta bara min V60 T6 R-design Polestar. Från 304hk/440Nm till 329hk/480Nm låter inte så mycket men jäklar vilket skillnad!! :-O) Grymt härlig karaktär på motorn! :-)-)

Testade lite prestanda i olika intervall med min förra XC60 D5 R-design Polestar också. 60-120 gick 2.3s snabbare efter Polestar. Det är rätt mycket med tanke på att effekten bara höjdes från 205hk/420Nm till 225hk/460Nm....
Körbarheten brukar bli bra mkt bättre med Polestar/BSR/Rica, oftast mer betydelsefullt än siffror på pappret. Sen har vi det magiska med omkörningsegenskaperna som XC90 skriver om. Jag minns det som helt underbart på 2,5T!
Vilken motor är det på bilden som du hänvisar till, VolvoB20?

//Matz
av Lövet
matzen10 skrev:Vilken motor är det på bilden som du hänvisar till, VolvoB20?
D5244T15
matzen10 skrev:. Sen har vi det magiska med omkörningsegenskaperna som XC90 skriver om.
Om man höjjer vridet 7% och därmed effekten 7% och accet 60-120 minskar med 2,3 sekunder, vad är de absoluta tiderna då, ca 33 sekunder för sprinten 60-120, så det tar 31 sek istället för 33 sek.

Eller pratar vi något magiskt woodo här ?
av mojja
Äch jag vet bara att min d3 awd efter optimering hos bsr går som fan och har ett underbart drag från 1500 varv upp till 4000 varv. Tor jag körde 5 mil med orginal varan:)
mojja skrev:Äch jag vet bara att min d3 awd efter optimering hos bsr går som fan och har ett underbart drag från 1500 varv upp till 4000 varv. Tor jag körde 5 mil med orginal varan:)
Det är ju helt annan sak, Du hade ju en D5 dubbelturbo som är strypt till D3 163 hk och känns som att köra in i en vägg när man vavar över 3000 rpm, Klart polestar/BSR etc gör skillnad där när man tar bort strypningen till 230 hk tex.

Men frågan var ju om man redan har en ostrypt D5 215 hk, då ger ju samma trim till 230 hk minimalt.
Användarvisningsbild
av PaNi
Trodde att jag nu tack vare alla goda råd från forumet var klar med min spec, men jag snubblade på mållinjen; ytterligare ett svårt beslut måste fattas. Hjulen. V60 D5 Momentum levereras antingen med "Njord" (235/45 R17 på 8x17-fälg) eller "Balder" (215/50 R17 på 7x17-fälg) utan pristillägg. Hade kryssat i Njord av den enkla anledningen att jag Balder på min nuvarande bil och det är kul med något nytt, men det kanske inte var så smart. Förmodligen ökar väl bränsleförbrukningen något med Njord, men hur mycket? Så jag ber forumet återigen om hjälp att välja:

Skall det sitta Njord eller Balder på min nya V60 D5 Polestar??

Problemen började när jag låg p&ar[…]

Du har rätt den är inte till choken. Den[…]

Ford hobby husbil chassinummer

Oftast ramben, kolla i hjulhus alternativt i h&oum[…]

Bygga vevhusventilation?

Är packningen till locket gammal och har b&ou[…]