NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på er.

Jag behöver en elvärmare och vill ha en. Bilen står i ett flerbilsgarage som håller +5 grader. Det är ca 50cm mellan bilarna...
Nu när det är kallt ute så blir ju självklart bilen det också. Dieselvärmaren får jag ju inte köra igång där inne och det är väl inte så lämpligt heller. Det tar ganska lång tid innan värmen kommer och motorn har full arbetstemp.

Har hittat 3st olika elvärmare men vet inte vad som skiljer mellan dem osv?

Defa, Calix eller Volvo? Är det någon som har erfarenheter av någon eller flera av dessa? Nått man skall tänka på?
CrossFireX skrev:Volvo använder väl Calix?
Inte en blekaste aning vad Volvo har, lite därför jag frågade också.
Men söker jag runt lite bland tex Meca, Mekonomen å googlar lite så är det just Volvo's egna(?), Calix å Defa som omnämns.

Så frågan är vad det är för skillnad på dem, för å nackdelar med respektive? Antar att alla är blockvärmare (där man drar ut en sk frostplugg eller vad det heter?)
Skippa blockvärmare det är riktigt skit jag hade det på min 2.0D och den var så gott som värdelös helt bortkastade pengar motorn värmdes aldrig upp trots att den var inkopplad timtals värmemätaren stod alltid på noll, den har samma effekt som om du skulle låna din mors strykjärn och lägga den under motorblocket, satsa på en slangvärmare (helst med inbyggd cirkulationspump) som också StringerBell rekommenderar.
Lite osäker på om ni menar blockvärmare som i kontaktvärmare som värmer upp motorn från utsidan eller värmare som sätts i frostpluggen (insticksvärmare)? Blockvärmare (kontaktvärmare) är nog det sämsta någonsin, en sådan skulle jag inte ens montera om jag fick den gratis. Jag skulle satsat på värmare som sätts i frostpluggen eller en slangvärmare (dock INTE utan cirkulationspump eftersom då blir den nästan lika värdelös som en kontaktvärmare)

Finns att köpa hos Mekonomen eller Skruvat.se (Har för mig det är billigare hos skruvat)

Har i alla fall för mig att det man köper från Volvo tillverkas av Calix. Calix är ett svenskt företag och Defa är norskägt. Kvittar egentligen vad man väljer, men hade nog valt Calix :lol:
Har kollat på Calix å Defa. Calix hemsida var lättare å hitta alla detaljer men någon slanvärmare till V50 hittar jag inte alls, någonstans. Dock hittar jag insticksvärmare som monteras i frostpluggen.

Kollar man på Skruvat. BRC osv så hittar man inga slangvärmare alls till V50 utan bara insticksvärmare.

Har mailat Calix för att verkligen så ett konkret svar om dem har slangvärmare till V50.

Är insticksvärmare så dåliga?
Blockvärmare är dåliga som jag sa ovan, det är ett "element" man sätter utanpå motorn och är således väldigt ineffektiva.
Gillar hur jumu01 jämförde:
jumu01 skrev:den har samma effekt som om du skulle låna din mors strykjärn och lägga den under motorblocket
Insticksvärmare värmer upp kylarvattnet precis som en slangvärmare, de torde därför vara ganska effektiva.

EDIT: Autoexperten säljer nog slangvärmare, i alla fall när jag var där inne och tittade sist.
Senast redigerad av 1 CrossFireX, redigerad totalt 0 gånger.
Ja, blockvärmare är helt uteslutet. Även slöseri med el i min mening. Så långt är jag med :)

Finns det ingen lösning av Calix med slanvärmare så får det nog bli en Insticksvärmare. Finns ju inte så mycket alternativ.

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]