Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ketto
#61060
Har en 855 AWD 2.5 T (193 hk) och den är oxå törstig på soppa, visserligen har ja 200 kg mer att släpa på än va du har! Kör mest korta sträckor så de drar ju en del! Oftast ligger ja 1.4 L/mil blandad körning!
Ska kolla över lite tänddelar och dylikt på min! Bränslefilter bla..
Chip brukar hjälpa att få ner förbrukningen! Man tycker ju att: mer hästar, desto mer soppa vill bilen ha, så ja funderar starkt på att skaffa ett chip till min bil för att se om förbrukningen går ner!
av perzy
#61567
Att tanka högre oktan ex. 98 oktan kan faktiskt sänka förbrukningen på turbobilar.
Användarvisningsbild
av volvo_850.se
#61708
hadde 850 glt de gick att köra under liter normalkörning men resan till tyskland var dyr den gick på 1.5 då menar ja full gas
av obruT
#350433
min V70 XC -00 med 193 hk 2,4T automat drog mellan 1.5 i stad och 0.8 lång väg (sen testade jag med E85 en liten stund med liknande resultat)

min V70 awd -99 med 193 hk 2,5 T automat bara körd på vinterdäck och mycket blandat 2 km körningar och 20 mils på samma tank.
snitt just över 1.1l
(den känns mycke mycke mycke slöare än -00:an som står med dålig låda)


offtopic: är det tillåtet och skriva om E85 på det här forumet??
av Kena
#351053
V70 GLT -00 man. med min blandade körning 0,9-0,95 vid varje tankning. Nollar jag färddatorn och kör samma sträckor Ecodriving går det att snåla sej ned till 0,75.
Ett tips om man vill köra snålt, lär er Eco driving och nolla färddatorn vid varje körning. Tävla sedan mot dej själv att köra snålt. När man har gjort det ett tag fastnar körningen i ryggmärgen och man fortsätter köra snålare utan att tänka på det.
av *pettson*
#351684
perzy skrev:Att tanka högre oktan ex. 98 oktan kan faktiskt sänka förbrukningen på turbobilar.
Inte påvisbart om du inte ligger på laddtryck hela tiden, eller kör mycket tung last. För att pendla som en vanlig förare så krävs bara 91-93 oktan för att ta ut effekten som används. 95oktan räcker alltså till för att tändningen ska *stå i det mest ekonomiska läget*.(tändningen ändras i realtid hela tiden).
av obruT
#352635
senaste tankningen 63 liter 44 mil =1.43
bara stadstrafik 2 lite längre körningar
dom flesta körningar var på 1000 meter:-)
(gör 6 sådana varje dag)
har köpt slad nu så nu är det slut på kallstarter.(199kr på jula)

nu närmaste tiden blir det "flera" långkörningar ( 14 mil och 10 mil)

bilen är en v70 awd automat 193hk med vinterdäck
av andersumea
#885225
Hej!Äger en V70 2.4 140 hk 25300 mil,manlåda....landsvägskörnig och då kör jag laglig hastighet med rätt lufttryck i däcken och två vuxna i bilen...har legat på 0.67-0.70...tankat fullt nollat trippen...kört allt från 25-60 mil å sen tankat tills de slagit stopp...så jag tycker det är helt ok..sen vad bilen drar då man snurrar runt i stan...ja det får man leva med...för dom antal milen som blir då..det är inte mycket.
av c7098
#885334
850 2.5 -96 drar mer än c70 T5 -98, båda auto, 11.3 mot 10.5/100 blandat. Tycker det är ganska märkligt, båda körs lika hårt. (den ena är dock mycket snabbare) :lol:

Idag har den fått köra släp fö[…]

Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? […]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]