PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av PrutarN
Tjenare alla Volvo medlemmar!
Jag har precis registrerat mig och jag får be om ursäkt om det är nått fel med den här tråden :(
Nu till min fråga. Det är så att jag är 14 år nu och jag fyller 15 år i sommar och jag håller på med mopeder men jag är trött som in i bomben på dom och jag har gått och funderat på om jag inte skulle renovera en bil till mig själv tills jag får börja övningsköra och jag berätta då detta för pappa och han var 100% med på det för han har aldrig tyckt om att jag håller på med moppar utan har tyckt att jag ska skaffa en bil och hålla på med. men det är ju rätt tajming nu tycker jag om man ska göra något sånt här och jag har varit inne på en volvo 142. Är det är bra bil som första meckar bil och till övningskörs bil? Jag är ju bara 14-15 år så jag kan inte mycket om motorn men jag är ju intresserad så det borde inte ta så långt tid men är det svår bil att mecka med? klarar en 15 åring det? Är delar dyra? eller tycker ni att jag ska satsa på en..... istället? Skriv vad ni tycker och anser! Rättar sagt skriv vad ni vill :D
Jag kan lägga in en bild på köpet :wink:
Bild
Tycker om den stucket
av rd350
Välkommen hit!! Ettförtin kan väl passa bra som första bil, dock skulle jag nog säga att 2,,7 och 940 är billigare att skruva på och faktiskt lite enklare också (säkert många som har andra åsikter där!)
av Frownlayer
Jag renoverade en 142 för några år sedan. (Här är en länk.)
Det var en "ta bort all rost och få bilen duglig att köra många år utan att renovera igen" det gick på ca 35kkr, och tog mig 2 år att göra.

Jag hade tyckte inte att det var några större svårigheter att skruva med bilen, men en tum-nyckelsats var ett måste.
Delarna var ibland pest att hitta, och en hel del plåtdelar var jag tvungen att göra själv.
av PrutarN
Frownlayer skrev:Jag renoverade en 142 för några år sedan. (Här är en länk.)
Det var en "ta bort all rost och få bilen duglig att köra många år utan att renovera igen" det gick på ca 35kkr, och tog mig 2 år att göra.

Jag hade tyckte inte att det var några större svårigheter att skruva med bilen, men en tum-nyckelsats var ett måste.
Delarna var ibland pest att hitta, och en hel del plåtdelar var jag tvungen att göra själv.
Men är 140 serien enklare än 240 serien? För är lite inne på 240 serien också men min pappa tyckte att jag skulle satsa på en 142 istället. Jag vet inte jag tycker båda är riktigt snygga och ni säger att t.o.m en 15 åring kan skruva med dom eller? Hur trimmar man dom på bästa sätt? Det jag är ute efter är att få den cool helst skulle jag få tag på den färgen som jag visade på bilden och polera upp den och köpa några snygga fälgar. Men jag vill också ha ett gött ljud men lite extra hästar också. vilka är dom enklaste grejorna?
av hakano
PrutarN skrev:Men är 140 serien enklare än 240 serien?
Beror ju lite på vem du frågar och var den personen har sina största sympatier. För dig som är ung, intresserad och läraktig spelar det nog ingen större roll vilket du väljer. Du måste ju ändå lära dig lite vartefter. Läsa, fråga, meka. Läsa, fråga, meka. Om det sen sker med en 140 eller 240 i garaget...tror jag inte har så stor betydelse.
av Amarace
240 är väl enklare då den har annan framvagn som bara har hälften så många bussningar och spindelleder och bara 1/3 så många styrleder t.ex.
Är även lättare/billigare att hitta delar till 240.

Men 140 tycker jag är charmigare, även fast jag gillar 240 mycket också. Sen ska vi inte glömma Amazon som är ännu trevligare :)

Vad gäller trimma o.s.v är ju 240 ett bättre val egentligen, enklare att trimma och billigare då det finns standardsaker som gör dom piggare, Satsa på en GLT 80-83 så får man mycket på köpet.

SÅ som Hakano säger, det spelar nog inte så stor roll då du är ung och opräglad :) Skaffa det du själv tycker ser bra ut/gillar mest. För 140 har du ju 140-forumet, för 240 finns ett forum för 200-serien, och så har du ju detta Forum. Så hjälp finns alltid.
Användarvisningsbild
av malin45
I mitt tycke så bör du helt klart införskaffa en 740, perfekta bilen att skruva samt övningsköra med. Du kommer vara nöjdare än Reinfeldt efter han inhandlat sin lyxbastu. Dessutom så är 740's lätta att styla, vilket jag tror att du är intresserad utav. Kolla Blocket varje dag så bör du hitta en till ett rimligt pris, alternativt köp en som är trasig och fixa upp den? Lycka till med körkortet killen! :P
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Jag rekommenderar 240 då tillgången på billiga delar på skrotarna fortfarande är hyfsad samt att tillgången på s.k. ekonomiplåt för karossarbeten är god.

Till 740 är nog tillgången ännu bättre på delar som ovan men jag tycker personligen att 240 är en snyggare bil, men jag är ju partisk då jag har 2 st 240 själv. :wink:

Mvh GK
av Pehr
Jag kan ha fel men jag tror inte att du får övningsköra med en Volvo 142:a. Om jag minns rätt så måste din "körlärare" (far/mor etc) kunna komma åt att bromsa bilen med handbromsen och det gör han/hon inte i en Volvo Amazon eller 140.

Satsa på en Volvo 240 eller 740. De är modernare, snabbare, säkrare att krocka med och reservdelar finns det gott om på skrotarna (åtminstone till 740). En Volvo Amazon eller 140 är i regel lite jobbig att köra fortare än 80-90 km/h.
av Amarace
Pehr skrev:Jag kan ha fel men jag tror inte att du får övningsköra med en Volvo 142:a. Om jag minns rätt så måste din "körlärare" (far/mor etc) kunna komma åt att bromsa bilen med handbromsen och det gör han/hon inte i en Volvo Amazon eller 140.
.
FInns inget måste, däremot bör, en viss skillnad :) (och handbromsen är oftast såpass svag på en 140 att det inte spelar så stor roll)
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]