NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Matchi
Hej!

Verkar som många har problem med sina värmare i bilarna. Jag tycker min beter sig väldigt konstigt och funderar på att låta Volvo titta på den.

Ställer jag den för en tid på morgonen säg 05:00 så har värmaren slagit av innan dess även om jag är där 04:50, men rutorna är ju alltid isfria samt att det är ju lite värme i bilen så den fungerar ju uppenbarligen.
Men de mornar när jag kommit ut till bilen och det snöar så får jag stänga av värmare eftersom den vill köra längre än till 05:00 samt att då är det så varmt i kupén som jag ställde reglaget på dagen innan.

Min direktstart vill oftast bara fungera om jag startat bilen för att sedan slå på dieselvärmaren och stänga av bilen igen.
Har aldrig fått upp att det är låg spänning i batteriet eller så.

Någon mer som har samma "problem"?

Mvh Mats
av Swopop
Att den stänger av sig innan utsatt tid kan väl bero på att värmaren fått upp motorn och kupén till "rätt" temperatur tidigare än beräknat. Inte säker dock så rätta mig om jag har fel.

Att den går längre än utsatt tid misstänker jag är normalt. Min värmare går ungefär 15 min efter utsatt tid om jag inte slår av den manuellt.
Användarvisningsbild
av StringerBell
V50 har ju den ypperliga finessen med temperaturmätare så det är bara att kolla om den står i givakt när du sätter på tändningen.

Fast en helt utkyld bil borde inte komma upp i full arbetstemperatur på bara en halvtimme.
av Matchi
Den håller bara full arbetstemperatur de gånger bilen är täckt med snö, oberoende hur kallt det är ute.
Är det bara kallt ute så är bilen bara lite varm invändigt och mätaren står bara strax ovanför botten.

Det sitter väl bara en temperatur mätare i bilen som hjälper värmaren att välja start tid så bilen är varm till utsagt klockslag. Inget som borde göra att den bara är riktigt varm när de snöar?
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]