Rapport från fältet: Bilen spinner som en skatt och jag sitter i den

Gjorde attacken i Lördags.
Min grundstrategi var att prova alt 4 eller 5 komma åt öppningsvajerna alternativt + pol på startmotorn. Med mig hade jag även en joker i form av två kemtvättsgalgar. Kändes som om alltid skall ha detta när man skall bryta sig in i bilar.
Väl framme i garaget kunde jag konstatera att att vi hade fått årets första snöfall i Göteborg och bilen stod ju naturligtvis parkerad med nosen mot en del av ytterväggen där det var en stor öpppning. Resultat 7 cm snölager precis framför och lite under bilen som hade blåst in. Att krypa under bilen kändes mindre lockande.
Började därför med kemtvättsmetoden. Kopplade samma två galger och bände försiktigt upp dörrhörnet.
Efter c:a 20 minuter hade jag fått tag i öppnigsmekanismen till huven och drog och det hände... INGENTING.
Kemtvättsgalgens krok var för klen och vek ut sig. Ny strategi, skapade en ögla i stället då hantaget var öppet nedåt. In med härligheten igen och fortsatte försöka. Fortsatte ytterligare 20 minuter och var hela tiden sååååå nära hantaget utan att träffa rätt. Ögland gjorde konstruktionen lite framtung så det blev väldigt gungingt kan man säga.
Efter 20 minuter gav jag upp och började fundera på mina huvudalternativ igen. Sopade unden det värsta av snön under bilen och "pumpade upp den" på ett par pallbockar fram. Väl in under bilen kunde jag konstatera att det var trångt. Inte alls som under min gamla Amazon, och var var det startmoton satt nu igen? Förbannade mig själv att jag inte läst hollans föklaring noga innan jag åkte hemifrån medan det kalla smälvattnet från snön rann in vid korsryggen på mig.
Försökte leta efter röda kablar men inte heller det var lätt. Allting går ju i rör numera precis som elen i huset därhemma. Dessutom började batterierna i min ficklampa ge sig. Bytte strategi igen. Kanske skulle jag kunna hitta vajern till huvlåsningen. Ned med en plastkåpa (ja det blev bara lite skadad men inte så farligt. Den satt fast med en kombination av bultar, clips och klämd med spoilerns fram. Missade ett av clipsen då jag ryckte)
Inte såg jag mycket mer när kåpan var nere. Kunde konstatera att själva huvlåset verkade sitta precis över kylaren så jag kunde inte se den bakom kylaran och bara lite av låset stack fram framför. Upp med en skruvmejsel där och härja runt lite, men det enda jag åstadkom var att kunna öppna den där flärpen man tar med handen EFTER man öppnat en huv. Så plötsligt i vänsterhörnet av bilen högt upp glimmade något som kunde vara det svarta höljet till en vajer. Körde upp handen där, fick tag kring det svarta, hoppades att det inte skulle vara en elledning, och ryckte till. Rörde sig inte huven lite? Ett ryck till och KLICK, huven öppnade sig.
Sedan var allt ganska lätt. På med startkablar på + pol och jord. Ett tryckning med låsets fjärrkontroll och jag var here över min bil igen.
Reflektioner. Det är svårt med galgar, man måste nog ha specialtillverkat något.
För att komma åt + på startmotor behöver inte någon kåpa tas bort men det gäller att veta exakt var den sitter och ha en bra ficklampa med sig.
Vet man bara var vajern sitter för huvlås kan man ta bort den främre kåpan, sticka upp handen i vänster hörn högt upp och rycka till. Kanske det smidigaste faktiskt.
Och nu är det jag som kopplar en kabel från batteriet som jag kan komma årt utifrån.
PS Undrar ni hur underligt det ser ut att stå med en galge nedtryckt i en bil i ett publikt garage en lördagsmorgon kan jag säga att det ser underligt ut. Men inte underligare än att damen som stannade och undrar vad vi gjorde nöjde sig med att jag sade att mitt batteri var dött och jag hade de riktiga nycklarna i fickan. Så lätt lurar man oss godtrogna människor.