Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Enklast är att ringa bilbärgare. Och säga vad det handlar om. De flesta har en lång tråd och öppnar motorhuven via förardörren. I värsta fallet blir gummilisten lite si o så.

Och nu. HUR HAR DET GÅTT?
av TomasL
Ja enklast är det att bara lyfta luren men det kan ju vara en kostnadsfråga också.
Har man inte assistans i försäkringen så kan det ju kosta en sväng.
Även om jag hade haft assistans så hade jag nog endå val att koppla på mig på startmotorn.
Tycker det är enklare och bättre på alla sätt. Ingen större risk att något går snett.
Hej och tack för alla svar och uppmuntrande ord. Ledsen att jag inte svarat ännu. Jag var tvungen att ta en jobbsväng till Stockholm så min bil står fortfarande i tryggare förvar än någonsin i garaget vid min frus jobb.
Är tillbaka på fredag och bestämmer mig då om jag skall gå för startmotoralternativet eller om jag helt enklt sväljer förtreten och ringer bärgare.
Jag rapporterar resultatet :-)
Rapport från fältet: Bilen spinner som en skatt och jag sitter i den :-)
Gjorde attacken i Lördags.
Min grundstrategi var att prova alt 4 eller 5 komma åt öppningsvajerna alternativt + pol på startmotorn. Med mig hade jag även en joker i form av två kemtvättsgalgar. Kändes som om alltid skall ha detta när man skall bryta sig in i bilar.
Väl framme i garaget kunde jag konstatera att att vi hade fått årets första snöfall i Göteborg och bilen stod ju naturligtvis parkerad med nosen mot en del av ytterväggen där det var en stor öpppning. Resultat 7 cm snölager precis framför och lite under bilen som hade blåst in. Att krypa under bilen kändes mindre lockande.
Började därför med kemtvättsmetoden. Kopplade samma två galger och bände försiktigt upp dörrhörnet.
Efter c:a 20 minuter hade jag fått tag i öppnigsmekanismen till huven och drog och det hände... INGENTING.
Kemtvättsgalgens krok var för klen och vek ut sig. Ny strategi, skapade en ögla i stället då hantaget var öppet nedåt. In med härligheten igen och fortsatte försöka. Fortsatte ytterligare 20 minuter och var hela tiden sååååå nära hantaget utan att träffa rätt. Ögland gjorde konstruktionen lite framtung så det blev väldigt gungingt kan man säga.
Efter 20 minuter gav jag upp och började fundera på mina huvudalternativ igen. Sopade unden det värsta av snön under bilen och "pumpade upp den" på ett par pallbockar fram. Väl in under bilen kunde jag konstatera att det var trångt. Inte alls som under min gamla Amazon, och var var det startmoton satt nu igen? Förbannade mig själv att jag inte läst hollans föklaring noga innan jag åkte hemifrån medan det kalla smälvattnet från snön rann in vid korsryggen på mig.
Försökte leta efter röda kablar men inte heller det var lätt. Allting går ju i rör numera precis som elen i huset därhemma. Dessutom började batterierna i min ficklampa ge sig. Bytte strategi igen. Kanske skulle jag kunna hitta vajern till huvlåsningen. Ned med en plastkåpa (ja det blev bara lite skadad men inte så farligt. Den satt fast med en kombination av bultar, clips och klämd med spoilerns fram. Missade ett av clipsen då jag ryckte)
Inte såg jag mycket mer när kåpan var nere. Kunde konstatera att själva huvlåset verkade sitta precis över kylaren så jag kunde inte se den bakom kylaran och bara lite av låset stack fram framför. Upp med en skruvmejsel där och härja runt lite, men det enda jag åstadkom var att kunna öppna den där flärpen man tar med handen EFTER man öppnat en huv. Så plötsligt i vänsterhörnet av bilen högt upp glimmade något som kunde vara det svarta höljet till en vajer. Körde upp handen där, fick tag kring det svarta, hoppades att det inte skulle vara en elledning, och ryckte till. Rörde sig inte huven lite? Ett ryck till och KLICK, huven öppnade sig.
Sedan var allt ganska lätt. På med startkablar på + pol och jord. Ett tryckning med låsets fjärrkontroll och jag var here över min bil igen.
Reflektioner. Det är svårt med galgar, man måste nog ha specialtillverkat något.
För att komma åt + på startmotor behöver inte någon kåpa tas bort men det gäller att veta exakt var den sitter och ha en bra ficklampa med sig.
Vet man bara var vajern sitter för huvlås kan man ta bort den främre kåpan, sticka upp handen i vänster hörn högt upp och rycka till. Kanske det smidigaste faktiskt.
Och nu är det jag som kopplar en kabel från batteriet som jag kan komma årt utifrån.

PS Undrar ni hur underligt det ser ut att stå med en galge nedtryckt i en bil i ett publikt garage en lördagsmorgon kan jag säga att det ser underligt ut. Men inte underligare än att damen som stannade och undrar vad vi gjorde nöjde sig med att jag sade att mitt batteri var dött och jag hade de riktiga nycklarna i fickan. Så lätt lurar man oss godtrogna människor.
Tack för infot! Bra att du lyckades!

Hur var det nu med förardörren? Funkade inte låset där?
Nej, efter 10 år med att trycka på fjärrknappen kunde jag konstatera att dörrlåset helt beckat igen. Provade t.o.m, att köpa ny nyckel eftersom jag hade en känsla att den nyckel jag använde var den sk garagenyckeln, men inte ens huvudnyckeln fungerade.
Ett tips med andra ord är att kanske 1 gång i månaden öppna på det gamla herderliga sättet för att hålla låset i trim.
Tack för tipset. Gjorde detta redan igår. Låset ville inte! Haha.
Det blev mycket olja in i hålet!
Efter 100 vridningar är den igång!
Kommer använda den oftare :)
av Solomon
Igår sålde jag min Renault till en bekant. Idag ringde han mig o klaga på mig att han inte komma in till bilen. Han vrider med nyckeln men händer ingenting. Han vill inte ha bilen då åkte jag 14 mil och hämta min bil. Jag smörja låset med wd-40 men händer ingenting till sist slår jag bak fönsterrutan och öppna dörren. När jag kommer hem kl 22:00 åkte jag till bilskrot som stängande för flera år där finns massa bilar o hittade jag samma bil. Bara hämta och montera klart. Lite ledsen att köparen tror att min bil en dålig bil. Nä bilen är fin men när han slå på parkeringsljus o glömde släcka och lyser hela natten o batteriet dör. Jag bara återbetala pengarna o försöka bli glad.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]

Brainys V60