Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av emwjsjo
Nu när det har börjat bli mörkt på nätterna uptäckte jag att ljusbilden på min V70 03 med xenon lyser nästan rakt ner i backen.
Jag har ju ingen justeringsmöjlighet inne i bilen sitter bara en givare på länkarmen bak.
Hur skall man göra ?
Tror att broblemet uppstod när jag hade bilen inne för att montara gnissel/knarr gummin under fjädrarna bak, dom sa att dom fick släppa ner länkarmarna för att få dit dessa, kanske givaren blev konstig då ?
Nån som har något bra förslag hur jag kan fixa ljusbilden ?
av Frigge
Du måste lämna in bilen för kontroll och ev kalibrering av systemet.
Kanske är det inte ihoppkopplat rätt eller att givaren sitter lite galet.
Användarvisningsbild
av Kurvan
På min kan man skruva upp ljusbilden på insatsen. Öppna huven och titta på "motorn" som höjer insatsen när du sätter på helljus ,där sitter en 7 mm plastmutter i svart plast . Den kan du höja eller sänka ljusbilden med.
Jag har Bi-Xenon kanske ser annulunda ut?
Men på din är det säkert fel på någon givare eftersom problemet vart efter repararation

Mvh Kurvan :lol:
Senast redigerad av 1 Kurvan, redigerad totalt 0 gånger.
av Pebben
Har en fundering om någon vet, tycker också att min ljusbil är på tok för låg men har sett liknande fenomen även på andra så jag vet inte om min är för låg eller om den är lågt ställd från Volvo. Men till frågan, om man reglarar upp ljusbilden åker helljuset med också eller är det separat? Anliedning till frågan är att helljuset har en bra inställning medan halvljuset är lågt.
av Y.F
Pebben skrev:Har en fundering om någon vet, tycker också att min ljusbil är på tok för låg men har sett liknande fenomen även på andra så jag vet inte om min är för låg eller om den är lågt ställd från Volvo. Men till frågan, om man reglarar upp ljusbilden åker helljuset med också eller är det separat? Anliedning till frågan är att helljuset har en bra inställning medan halvljuset är lågt.
Det verkar vara standard att ljusbilden ställs åt skogen när bilen är på service. Min var perfekt från fabrik men hösten efter pekade strålkastarna i backen eftersom bilen varit servad. Lite justering med plastskruvarna som nämndes löste det och jag lät det bero. Förra hösten var det samma sak eller möjligen ännu värre efter ytterligare några servicar. Jag klagade och de gjorde en kontroll av ljusjusteringen där jag var närvarande och det var enligt mekanikern precis som det skulle vara. Bara att rycka på axlarna, åka hem och skruva upp ljusen igen. Jag vet inte om verkstäderna kör med för stora mariginaler, klart är i alla fall att de ställer ljusen på annat sätt än de gör i Gent. Jag har servat på två olika Volvoverkstäder med samma resultat.

Helljuset tycks följa med när man justerar med plastskruvarna. Jag tycker inte att ett något högt helljus stör speciellt mycket, det är tillräckligt bra ändå.

När du skruvar upp ljusbilden, glöm inte att kontrollera att du inte bländar mötande trafik.
Senast redigerad av 1 Y.F, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Kurvan
Tyvärr så blir helljusbilden högre oxå!
Man upplever att xenon ljusbilden är "kortare" bara för att det blir sån skarp kant där ljuset tar "slut"
av Pebben
Fast det är inte bara det att den upplevs kortare, på min så är det extremt kort. Skall för skoj skull mäta på rak väg hur många meter det är till "kanten" på ljusbilden. Får försöka komma ihåg det ikväll.

Du kan vrida lite gran och dra samtidigt, misst&[…]

Vilket pill, då har du att göra. :-) […]

Hjälp! Får felkod P030300 med den enkla[…]

Powershit lådan, läs på förs[…]