NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CrossFireX
Hej!

När jag var inne hos Volvo för att justera halvljus så läste de av felkoder också. Fick fram bla denna felkod:

ECM-444D EGR-Reglering - Offset fel - Felkoden är funnen aktiv

Någon som vet vad den betyder, och vet någon var EGR-ventilen sitter på en 1.6D DRIVe?

Tack för svar! :)
av CrossFireX
Svarar på min egen fråga då... Detta ska tydligen (hoppas jag :shock: ) vara EGR-ventilen på en 1.6D (DRIVe):

Sitter här bak:

Väldigt trång och bökig placering, samt f*n vet hur man får loss den. Tänkte se om den behövs rengöras men tror jag struntar i det nu ;)

EDIT: SIDAN DÄR JAG LADE UPP BILDERNA FINNS INTE LÄNGRE, HAR INTE BILDERNA KVAR.
Senast redigerad av 2 CrossFireX, redigerad totalt 0 gång.
av SDTure
Hallå!

Min DRIVEe började tappa kraft till och från under "jämn" körning. Kändes som den inte fick luft.
På verkstaden fick de inte någon kod men bytte till slut EGR ventilen och
sa att det var ett känt problem med 1.6 motorn.

Problemet löst.
av MickeTT
Om det känns som bilen tappar turbotrycket (egentligen går bilen ner i något serviceläge så gasspjället öppnas inte fullt) trots att det inte kommer någon felkod och felet återställs när man slår av och på tändningen är oftast tecken på skitig EGR-ventil. Kommer oftast efter att man kört på jämn gas ett tag och ibland oftare vid fuktig väderlek. Att köra med detta skadar inte motorn men det är lite tråkigt att hålla på och starta om bilen. ;o)

Volvo säger ofta att de inte känner till problemet men läser man deras interna felsökningsdatabas så står det klart och tydligt att det antingen är skitig EGR eller att kablarna legat emot någonstans och skavts av. Volvo rekommenderar byte (2000:- + moms för bara ventilen och någon tusing för jobbet) och det tas på emissionsgrantin upp till 8.000 mil men oftast så räcker en vanlig rengöring och lite återfettning av axeln. Har gjort det på en bekants bil och det tog mindre än en timma och kostade en packning och en slangklämma. Rengöringen gjordes med WD40, bromsrengöring, liten tandborste och så lite kopparpasta på ventilens lagring. Har funkat fin-fint sedan dess.

Min egen 1,6D -10 har passerat 2 år och 8.000 mil så det är väl dags för mig att plocka ner min egen EGR snart!! ;o)
av Omek
Det är ovanligt med bilar utan felkoder och en bil helt utan felkoder är oroväckande.

Inga problem?

Lämna det.

Din felkod kan förmodligen bero på 100 olika saker.

Kör du mycket korta körningar?

Svarar själv.

Nej.

Och då vet jag än mindre vad det beror på.
av CrossFireX
OK. Förstår inte riktigt vad du menar med ditt inlägg. Skapade tråden för att få reda på var EGR-ventilen sitter. Letade dock reda på den själv.

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]