Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av NCR
I många trådar pratar man om det viktiga att ha en aukt mekaniker som man tycker om, litar på och är duktig.

Jag letar efter en sådan i Göteborgsområdet, skicka ett PM till mig med namn på en sån person så blir jag väldigt tacksam!
av Steff 99
Det verkar vara ett problem i Göteborg med att finna mekaniker som har förmåga att lägga ner den tid som behövs för att rätta till fel, där man inte bara kan byta en reservdel.
Jag har haft liknade med missljud bak sedan bilen var ny...senast så trodde man att det var vindbrus , men jag skulle få betala för felsökningen eftersom garantin gått ut , trots att man aldrig hitta orsaken under garantitiden.
Likaså har min regnsensor aldrig fungerat tillfredställande , bilen har varit på verkstad minst 10 ggr för dessa två problem...nu hänvisar man till att garantin gått ut...funderar om detta är ett Biliasyndrom....kan bara hoppas att BraBil kan sätta lite press såsom ett Volvoägt bolag och därmed få bort Bila som verkar vara totalt ointresserade av att vårda Volvos kvalitetsrykte.
av NCR
Stopp stopp!

Vi har massor av klagomålstrådar så jag vill inte att detta blir ytterligare en! :)

Tack ni som har skickat PM till mig, dock saknar jag fortfarande ett konkret namn på nån ni tycker om. Jag är övertygad om att en mekaniker inte har nåt emot att bli rekommenderad snarare än klagad på så kom igen, ni har säkert nån "Sven Svensson" eller "Nisse Nilsson" som ni gillar. :D
Användarvisningsbild
av andjan
Kan du ta dig till Landvetter så lämna bilen på Biltjänst aukt på volvo.
har varit kund där i 16 år alltid nöjd rakt o ärligt bemötande dessutom mkt lägre pris än tex Bilia
Användarvisningsbild
av Rogge-Johansson
Steff 99 skrev: Likaså har min regnsensor aldrig fungerat tillfredställande , bilen har varit på verkstad minst 10 ggr för dessa två problem...nu hänvisar man till att garantin gått ut...funderar om detta är ett Biliasyndrom....kan bara hoppas att BraBil kan sätta lite press såsom ett Volvoägt bolag och därmed få bort Bila som verkar vara totalt ointresserade av att vårda Volvos kvalitetsrykte.
Du menar att din regnsensor inte har fungerat tillfredsställande FÖR DIG???

Funktionen är det faktiskt lite si och så med, jag har själv en V70 2.5T-04 med regnsensor, trots senaste mjukvaran och byte av själva regnsensorn så går den inte alltid som jag vill, justerar man upp känsligheten (man gör det med rullen på högra spaken) så blir det bättre, det är dock så att funktionen/tekniken har sina begränsningar, det är inte Bilia som är ansvarig i detta läget utan ev konstuktören (läs underleverantören).

Jag har nära kompisar både på BMW och audi, och deras regnsensorer är inte 100 procentiga heller alltid, se det som ett komplement, jag anser ändå att det är en jäkla bra funktion som underlättar min körning.

och nej jag arbetar inte på Bilia :D jag skriver här när jag har tid samt för att kanske ge någon en hjälpande hand 8)
av backlund
Jag har haft detta problem också. Vill du ha en billig service när du vet vad det är som är fel på bilen, så kan jag rekommendera TD Bilservice. Är dock osäker på om deras kunnighet står pall för värre tester än min pajade spindelled.

Senast lämnade jag in bilen för fullservice på Allt i Bil. De hade fått goda vitsord i Cint (http://www.cint.se) och levde upp till sitt rykte. Lite dyrt kanske, men fortfarande rejält mycket billigare än Bilia. Påpekade vissa problemområden som inte var akuta, men som jag skulle ha under uppsikt. De valde att inte fixa dem utan talade istället om vad som skulle bytas och varför, så att jag kunde välja att göra det själv. Gick igenom besiktningen felfritt 2 veckor senare.

Adresser osv:

TD Bilservice: Flygfältsvägen 9, 423 37 Torslanda Tel. 031-920777
Allt i Bil: Manufakturgatan 13, 417 07 Göteborg Tel. 031-517353 Fax. 031-517354

EDIT: Allt i Bil har ganska skruttiga öppettider däremot. Mån-tor 07-17, fre 07-15, lunch mellan 12-13
av Hellrider
Steff 99 skrev:Det verkar vara ett problem i Göteborg med att finna mekaniker som har förmåga att lägga ner den tid som behövs för att rätta till fel, där man inte bara kan byta en reservdel.
Jag har haft liknade med missljud bak sedan bilen var ny...senast så trodde man att det var vindbrus , men jag skulle få betala för felsökningen eftersom garantin gått ut , trots att man aldrig hitta orsaken under garantitiden.
Likaså har min regnsensor aldrig fungerat tillfredställande , bilen har varit på verkstad minst 10 ggr för dessa två problem...nu hänvisar man till att garantin gått ut...funderar om detta är ett Biliasyndrom....kan bara hoppas att BraBil kan sätta lite press såsom ett Volvoägt bolag och därmed få bort Bila som verkar vara totalt ointresserade av att vårda Volvos kvalitetsrykte.
Men herregud,varför tror du inte att någon skulle vilja byta ut en felande detalj på garanti?grejen är ju oftast att funktionen är som den är på vissa detaljer,du måste väl fatta att verkstaden tjänar mer pengar på å byta ut nåt på garanti istället för att skita i det?
av NCR
..och så återgår vi till ursprungsfrågan är ni snälla.

Diskussioner om garantier osv finns det gott om andra trådar att posta i.

Tack.

Inte mycket idag, hade tänkt tvätta, men[…]

Finns på skroten. Mvh Per

Byta tryckgivare turbo

Du får plocka ut luftfilter burken, losa p&a[…]

Du kan vrida lite gran och dra samtidigt, misst&au[…]