Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvoR+s60
Hej!

Var och besiktade min s60 igår.
Fick reda på att "länkarmslagring" fram på båda sidorna är skadade.
Vad kan detta kosta??? om det är dyrt fins det billigare alternativ? :(
av cme
Fick pris på nya länkarmar för en XC -01. Omkring 1300 styck plus 1500 för byte på båda sidor. Jag tror detta är billigt (och det är inkl moms) med originaldelar och mycket professionell mekaniker. Det verkar inte löna sig att bara byta bussningarna (kosta några hundra styck). Risken är också att de gamla "kalvat" ur sina fästen och att de nya inte fastnar när man pressar i dem.

Magnus
av cme
Blev uppringd av en märkseverkstad idag eftersom ägaren till en XC70 som jag låtit Motormännen testa lämant protokollet med mitt namn på. Verkstan hade bytt höger inre styrled 5 maj i år vid 14000 mil och när bilen testades hade den gått ytterliggare 1000mil. Nu var båda lederna mycket glappa vilket föranledde att ägaren kontaktade märkesverkstaden. Dom ringde mig och undrade vad fan som stod på. Jag sa som det var samtidigt som jag kommenterade att de missat att båda länkarmarna samtliga bussningar var helt slut och att den bakre på ena sidan kalvat ur. Jag känner ägaren personligen och vet att han kör lungt som den 60åring han är.

Verkstadens representant säger (naturligtvis) att han aldrig hört talas om att man behöver byta bussningar eller länkarmar.

Man undrar hur många stackare det är som åker omkring i halvkassa bilar som köpts för dyra pengar och som sedan servas för ännu mer utan att man får något för dem. Jag vet att från andra branscher så håller man käften och upplyser inte kunden om fel som han/hon inte upptäckt.
Användarvisningsbild
av greeeken
cme skrev:Blev uppringd av en märkseverkstad idag eftersom ägaren till en XC70 som jag låtit Motormännen testa lämant protokollet med mitt namn på. Verkstan hade bytt höger inre styrled 5 maj i år vid 14000 mil och när bilen testades hade den gått ytterliggare 1000mil. Nu var båda lederna mycket glappa vilket föranledde att ägaren kontaktade märkesverkstaden. Dom ringde mig och undrade vad fan som stod på. Jag sa som det var samtidigt som jag kommenterade att de missat att båda länkarmarna samtliga bussningar var helt slut och att den bakre på ena sidan kalvat ur. Jag känner ägaren personligen och vet att han kör lungt som den 60åring han är.

Verkstadens representant säger (naturligtvis) att han aldrig hört talas om att man behöver byta bussningar eller länkarmar.

Man undrar hur många stackare det är som åker omkring i halvkassa bilar som köpts för dyra pengar och som sedan servas för ännu mer utan att man får något för dem. Jag vet att från andra branscher så håller man käften och upplyser inte kunden om fel som han/hon inte upptäckt.

Just därför går jag hellre till min lokala meck som kan byta sånna saker o är ärlig mot mig, än till en stor märkes verksta som bara har i skallen att byta så mkt som möjligt
av volvis
MIn främre bussning på höger sida är kass, köpte en ny komplett länkarm, enklast och smidigast att byta hela skiten då VET man att de är fräscht!
Den byter man själv på nån timme!

Även jag saknar RTTI. Är det många[…]

Ja, jag stötte på precis samma bekymmer[…]

Bygga ”busbil”

Med begränsad budget så skulle jag i f&[…]

Dosan på andra bilden är en "l&ari[…]