Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av PaNi
Åkte i söndags till Volvohandlaren för att titta på min nästa V70. Av någon anledning passade jag på att provköra en V60 och insåg då att jag inte skall ha ytterligare en V70, V60:n var ju precis hur mycket roligare som helst att köra! Vilken fantastisk bil jämfört med min nuvarande stridsvagn. (Att jag inte får plats med allt i bagagen på skidsemestern får jag försöka leva med).

Men nu har jag fått ett riktigt i-landsproblem som jag skulle vilja ha er hjälp att lösa. Skall jag välja drivlina med hjärnan eller hjärtat? Har nu avverkat tre femcylindriga manuella Volvobilar (V70 D5, V50 D5 och nu V70 D3). Nu hade jag ställt in mig på nya Powershiften eftersom frugan haft en VW med DSG, den gamla Tiptroniclådan är jag inte intresserad av.

Det förnuftigaste vore väl förmodligen att bestycka bilen med DRIVe-dieseln och Powershift. Den dagliga pendlingen till arbetet sker i Göteborg, så det blir en hel del kökörning. DRIVe:n var piggare än jag trodde, men de 115 hästarna gör naturligtvis inte bilen rolig att köra.

Det jag egentligen vill ha är en V60 D5, men då får det bli manuell låda. D5:an kostar mig 560 kronor mer per månad än DRIVe (allt annnat oförändrat), så för att kompensera för detta får jag välja bort Hightechpaket och Driver supportpaket. Då blir kostnaden nästan identisk med DRIVe:n.

Så vad ska jag välja? DRIVe med Powershift och en massa kul utrustning, eller en D5:a med massa körglädje men utan lull-lull? Jag vet att ingen annan än jag kan svara på det, med det vore intressant att få era åsikter. Hur hade ni valt?

Förutsättningar:
Kör c:a 2500 mil per år
Jobbar i Göteborg
Blir en handfull långresor till Idre, Stockholm, Skåne eller svågern i Luleå per år
Har hunnit fylla 43 år och är redan gift med två barn, så egentligen behöver jag väl inte dubbla avgasrör och 18-tumshjul längre :wink:
Användarvisningsbild
av V9097
Har du inte övervägd en D3 med mellanmycket utrustning?

Jag tycker D3 ger tillräckligt med kraft och låter mysigt 5-cylindrig. D5 förbrukar visserligen inte mer på pappret, men kostar ju en slant extra i inköp som du kan använda till lull-lull om du sitället väljer D3.
Användarvisningsbild
av PaNi
Jag avfärdade D3:an eftersom jag idag har en V70 D3 som jag inte är imponerad av. De fyra decilitrarna mindre cylindervolym tog bort det sköna bottendrag under 1000 rpm som fanns i D5:an jag hade tidigare. Prisökningen från D3 till D5 är 287 kr/månad, och det tyckte jag det kunde vara värt.

Sen har det nog med min personlighet att göra också. Brukar välja extremerna åt ena eller andra hållet, är sällan nöjd i "mittenfilen".
av Lövet
Jag skulle utan att ens fundera lite grand ta en D5 utan HT och Driver Support. En massa pling som dessutom har visat sig ha dålig tillförlitlighet är inget jag skulle betala extra för. DRIVe/D2 motorn är inte heller lika snål i verkligheten som på papperet medans D5an presterar väl även i verkligheten. Powershiftlådan är också den enda dubbelkopplingslåda jag vet som försämrar accet till 100km/h med 1.5s och höjer förbrukningen.
andreas_lofgren skrev:Jag skulle utan att ens fundera lite grand ta en D5 utan HT och Driver Support. En massa pling som dessutom har visat sig ha dålig tillförlitlighet är inget jag skulle betala extra för. DRIVe/D2 motorn är inte heller lika snål i verkligheten som på papperet medans D5an presterar väl även i verkligheten. Powershiftlådan är också den enda dubbelkopplingslåda jag vet som försämrar accet till 100km/h med 1.5s och höjer förbrukningen.
Har du mycket egna erfarenheter av driver support paketet Andreas? Jag tycker det fungerar mycket bra och ser det snarare som att varför inte välja till säkerhetshöjande tillval om man har möjlighten?

Jag håller annars med trådskaparen, antingen eller är det vad som gäller med motorn. Antingen går den bra och man bryr sig inte så mycket om förbrukning, eller så går den segt men man är ok med det för man är så nöjd med förbrukningen. Ett mellanting är liksom inte bra på något...

/Martin
Användarvisningsbild
av PaNi
Sen kan man ju fråga sig om DRIVe verkligen är snål. D5:an med 215 hästar och 420 Nm drar enligt databladet 0,49 blandad körning. Är då 0,45 så imponerande för en motor med blott 115 hästar och 270 Nm? Det blir ju betydligt fler "Nm/(liter/mil)" i D5:an.

Oj vad svårt, jag får köpa ett busskort istället....
Står med liknande funderingar, tycker att D5:an går väldigt mycket bättre jämfört med D3:an. Sen är ju frågan vad man behöver, och kommer du inte att ångra dig om du väljer en manuell? En outsider (som jag ännu inte kört) är kanske att välja T4 med aut. Någon som har gjort den jämförelsen? På 2500 mil blir ändå inte förbrukningsskillnader så våldsamma.
Jag stod för exakt samma val när jag fick erbjudande om firmabil för ett par månader sedan. Provkörde Drive, D3, D5 och TF4. Velade mellan en fullutrustad TF4 Automat, eller en magert utrustad D5 Manuell.

Valet föll sedan för D5, där jag lade till Polestar för att få ännu mer körglädje. Och snart två månader efter beslutet så ångrar jag inte alls det valet, snarare tvärtom. För även om jag vet att jag säkert komma sakna en del lull-lull, så hade jag suttit och saknat möjligheten att bara gasa på och känna lycka när möjligheten ges ännu mer.

Så för mig blev det D5. Nu väntar jag bara på att bilen ska levereras. Har hoppat upp till status 8 och prel-dag 24:e.
Användarvisningsbild
av meko
Vi hämtade vår T4F R-Design med Powershift (och lull-lull) i förra veckan. Den går riktigt bra! (Har tröttnat på allt dyrt kring diesel - köper, äger och betalar bilen, bränslet, skatten och försäkringen själv :wink: )
Lådan växlar supermjukt och det är bra skjuts i maskinen (det låter onekligen ganska kul när den växlar snabbt som attans, varvräknaren rör sig sportigt och man hör skiftningarna i motorljud och varvtal - men det känns inte det minsta ryckigt, utan accelerationen drar lika mjukt och jämnt som vilken annan automat som helst - magiskt! :D ).
Senast redigerad av 1 meko, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av hozz
Har hunnit fylla 43 år och är redan gift med två barn, så egentligen behöver jag väl inte dubbla avgasrör och 18-tumshjul längre
Jag har varit gift i snart 30 år och har 6 barn, men har inte släppt det roliga med en bil pga att jag är gift och har barn ,så jag förstår inte vad du menar. Eller menar du den gamla klyschan "Ju större bil desto mindre pick"? :D

Du är gift och har barn...det är nu du behöver en 18-tummare med dubbla utblås. :lol:

Classic som Volvo erbjuder för 2995:- &aum[…]

Tyvärr hittar jag ingen svensk sida som s&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för […]

Smart energifördelning hybrid

Dom har inte riktigt lyckats med den funktionen ha[…]