- mån 16 jan 2012, 13:21
#607988
Åkte i söndags till Volvohandlaren för att titta på min nästa V70. Av någon anledning passade jag på att provköra en V60 och insåg då att jag inte skall ha ytterligare en V70, V60:n var ju precis hur mycket roligare som helst att köra! Vilken fantastisk bil jämfört med min nuvarande stridsvagn. (Att jag inte får plats med allt i bagagen på skidsemestern får jag försöka leva med).
Men nu har jag fått ett riktigt i-landsproblem som jag skulle vilja ha er hjälp att lösa. Skall jag välja drivlina med hjärnan eller hjärtat? Har nu avverkat tre femcylindriga manuella Volvobilar (V70 D5, V50 D5 och nu V70 D3). Nu hade jag ställt in mig på nya Powershiften eftersom frugan haft en VW med DSG, den gamla Tiptroniclådan är jag inte intresserad av.
Det förnuftigaste vore väl förmodligen att bestycka bilen med DRIVe-dieseln och Powershift. Den dagliga pendlingen till arbetet sker i Göteborg, så det blir en hel del kökörning. DRIVe:n var piggare än jag trodde, men de 115 hästarna gör naturligtvis inte bilen rolig att köra.
Det jag egentligen vill ha är en V60 D5, men då får det bli manuell låda. D5:an kostar mig 560 kronor mer per månad än DRIVe (allt annnat oförändrat), så för att kompensera för detta får jag välja bort Hightechpaket och Driver supportpaket. Då blir kostnaden nästan identisk med DRIVe:n.
Så vad ska jag välja? DRIVe med Powershift och en massa kul utrustning, eller en D5:a med massa körglädje men utan lull-lull? Jag vet att ingen annan än jag kan svara på det, med det vore intressant att få era åsikter. Hur hade ni valt?
Förutsättningar:
Kör c:a 2500 mil per år
Jobbar i Göteborg
Blir en handfull långresor till Idre, Stockholm, Skåne eller svågern i Luleå per år
Har hunnit fylla 43 år och är redan gift med två barn, så egentligen behöver jag väl inte dubbla avgasrör och 18-tumshjul längre
Men nu har jag fått ett riktigt i-landsproblem som jag skulle vilja ha er hjälp att lösa. Skall jag välja drivlina med hjärnan eller hjärtat? Har nu avverkat tre femcylindriga manuella Volvobilar (V70 D5, V50 D5 och nu V70 D3). Nu hade jag ställt in mig på nya Powershiften eftersom frugan haft en VW med DSG, den gamla Tiptroniclådan är jag inte intresserad av.
Det förnuftigaste vore väl förmodligen att bestycka bilen med DRIVe-dieseln och Powershift. Den dagliga pendlingen till arbetet sker i Göteborg, så det blir en hel del kökörning. DRIVe:n var piggare än jag trodde, men de 115 hästarna gör naturligtvis inte bilen rolig att köra.
Det jag egentligen vill ha är en V60 D5, men då får det bli manuell låda. D5:an kostar mig 560 kronor mer per månad än DRIVe (allt annnat oförändrat), så för att kompensera för detta får jag välja bort Hightechpaket och Driver supportpaket. Då blir kostnaden nästan identisk med DRIVe:n.
Så vad ska jag välja? DRIVe med Powershift och en massa kul utrustning, eller en D5:a med massa körglädje men utan lull-lull? Jag vet att ingen annan än jag kan svara på det, med det vore intressant att få era åsikter. Hur hade ni valt?
Förutsättningar:
Kör c:a 2500 mil per år
Jobbar i Göteborg
Blir en handfull långresor till Idre, Stockholm, Skåne eller svågern i Luleå per år
Har hunnit fylla 43 år och är redan gift med två barn, så egentligen behöver jag väl inte dubbla avgasrör och 18-tumshjul längre
