Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mikko
Jag har ägt denna bil i snart två månader och har lagt märke till en sak som jag undrar över: när man stannar bilen och lägger växelväljaren i P-läge och drar åt handbromsen kan bilen röra sig ca 1 dm bakåt. Samma sak om jag kört in i en snabbtvätt och borstarna "trycker på" mot bilen t.ex. framifrån så rör sig bilen bakåt en bit.

Är det helt normalt på V70N?
av cme
Har en likadan V70. Fungerar verkligen din handbroms? Min erfarenhet är att man åtminstone 1 gång per år (service) måste justera den. Dessutom lider V70 av att de limmade beläggen lossnar och att man ofta får byta backarna trots att beläggen är långt ifrån utslitna. Jag har haft många bilar men ingen har haft så kassa handbromsar som mina V70. De verka också vara extra känsliga för fukt.
Användarvisningsbild
av Whisky
Svaret heter nog "flytande" backar där det finns lite spel innan de nyper.
Har så varit på de flesta nyare bilar jag kört och på samtliga nyare volvo jag kört.

Prova att knuffa bilen efteråt... Handbromsen gör sitt jobb!

Sen om den tar långt upp, så kan den ju behöva justeras...
av cme
Även om upphängningen (ledpunkterna för backarna) är flytande så låter det mycket att bilen kan röra sig 1dm. Så beter sig inte min i varje fall (nya backar i år och Black Diamond skivor/trummor). Om beläggen lossnat så kanske det kan bli så för då åker dom kanske med innan backen nyper fast.

Magnus
Användarvisningsbild
av Whisky
Mja... 1 dm kanske låter lite mycket...

Men när backarna har lossat i limningen brukar inte problemet vara så mycket att bilen rullar lite efter åtdragning, utan mer att bromsarna kan hugga fast även om inte handbromsen varit åtdragen.

Sen ska man vara försiktig att själv justera handbromsen inne i kupèn (under damasken) då risken för att backarna lossnar är stor om man justerar för hårt. Bättre då att grovjustera vid backarna och finjustera under spaken.
av Frigge
Whisky skrev:Mja... 1 dm kanske låter lite mycket...

Men när backarna har lossat i limningen brukar inte problemet vara så mycket att bilen rullar lite efter åtdragning, utan mer att bromsarna kan hugga fast även om inte handbromsen varit åtdragen.

Sen ska man vara försiktig att själv justera handbromsen inne i kupèn (under damasken) då risken för att backarna lossnar är stor om man justerar för hårt. Bättre då att grovjustera vid backarna och finjustera under spaken.
Finns ingen justering vid backarna :roll:
Den enda justeringen är vid spaken.
Backarna är lite flytande och det kan uppfattas som
den rör sig en del innan dom står mot stoppet.
Användarvisningsbild
av Mikko
Alltså, det luriga i det hela är att handbromsen tar som den ska om man provar att knuffa bilen efter första åtdragningen med växelväljaren i läge N. Det är bara vid första åtdragningen med foten på bromspedalen och när jag lagt i P-läge och släpper bromspedalen som bakåtrullningen inträffar. Efter det så står bilen stilla. Det som även förvånar mig är att vid snabbtvätt i maskin med handbromsen åtdragen utan foten på bromspedalen kan maskinen knuffa bilen bakåt en bit.
Användarvisningsbild
av Whisky
Frigge skrev: Finns ingen justering vid backarna :roll:
Den enda justeringen är vid spaken.
Backarna är lite flytande och det kan uppfattas som
den rör sig en del innan dom står mot stoppet.
Aj... kanske jag blandar ihop det med gamla modellen (850)...?
Men att de flytande backarna förmodligen är orsaken har vi redan konstaterat. :roll:
av NCR
Det är precis likadant på min bil som är mer eller mindre ny, så det är inget att oroa sig för.
av LJN
Och en sak till, "glappet" ökar med beläggens slitage.

Jäklar vad plastigt kinesisk den ser ut/k&aum[…]

Hehe, fler än jag som lagt märke till de[…]

Jag har 6 filer och 2 mappar i roten på USB[…]

Koppla ur högtalarna a bak så.slippet d[…]