Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av webfrd
Hej

Hur kollar man upp milen på en importerad bil?
Rättare sagt, är det någon här som har ringt tysklands volvo pv och via dom fått reda på milen på senaste servic.

Att ringa den gammla verkstaden är ju det säkraste och det kan ju inte vara så svårt.

Finns kanske någon person här som kan hjälpa mig.

Evigt tacksam.

Fredde
webfrd skrev:Hej

Rättare sagt, är det någon här som har ringt tysklands volvo pv och via dom fått reda på milen på senaste servic.

Att ringa den gammla verkstaden är ju det säkraste och det kan ju inte vara så svårt.

Evigt tacksam.

Fredde

till och börja med varierar d från vilken bil du har.
men i regel kan du kolla om någon fixat med miltalen på volvo verkstäder.

att sitta å felsöka bakåt tidigare ägare från utlandet kan va knivigt om du har otur, men återigen kan du ju har tur ;) tror du sparar både tid å pengar att lämna in bilen på service å be dem kolla med ett "ögonmått" om bilen ser ut att ha gått lika mycke som miltalen säger ;)
av webfrd
ja, men då måste man köpa bilen först =) kul då, hehe.

Man får ta tillbaka köpet isåfall, skriva någe kvitto.

Vi snackar volvo v70t5 -98 17500 mil på mätaren import
Användarvisningsbild
av Silver.Swe.
webfrd skrev:ja, men då måste man köpa bilen först =) kul då, hehe.

Man får ta tillbaka köpet isåfall, skriva någe kvitto.

Vi snackar volvo v70t5 -98 17500 mil på mätaren import

ja alltså köper du i sverige av någon firma här gäller ju reklamationslagen, men köper du privat lr direkt import t.ex. kan d bli lite klurigare.

som sagt, rent spontant låter d som ett rimligt miltal, men magkänslan är inget att gå på. kolla upp vad som brukar vara slitet efter x-antal mil och vad som är bytt etc.
webfrd skrev:Hej

Evigt tacksam.

Fredde
Mejla mig ett regnr så kanske jag kan bistå.
av webfrd
skulle varit guld!!

Skickad ett pm

=)
Användarvisningsbild
av G-kraft
Det du kan göra är att du tar chassi nr för bilen och ger det till volvo så kan de kolla vilka servicar som är gjorda i utlandet ( europa ) samt kolla vid vilken mätarställning....

Ser de inget via datorn, då är den servad privat och då är det svårt att kolla av....men ett gott råd,,,,skicka in bilen på ett M-test innan köp....gäller även de flesta sv-sålda bilar...säkrast

Samt att det finns verktyg i dagens läge som kan lura volvo så att de inte ser att den är skruvad...då får man gå på instinkt och gå igenom hela bilen....men kan man inte så mycket om bilar, då blir det M-test...

Be motormännen kolla av alla 3 punkterna som kan fifflas...fall de kan eller om du lämnar in den hos volvo...på tyska bilar brukar det vara 3 punkter...

Mätarhuset / själva elektron modul som styr mätarhuset...

Nycklarna / har en chip som programmerar miltalet... ( Bmw / Audi )

En el-box, intag/ brukar sitta till vänster om ratten , undertill

De här punkterna programmeras om vid en mätarställning fiffel...vad jag läst på tyska tidningar...översätta till engelska...
Användarvisningsbild
av ziaal243
Hört av en bilförsäljare att det är omöjligt och kolla det. Det kommer alltid vara en risk och köpa en importerad bil.
av Frigge
ziaal243 skrev:Hört av en bilförsäljare att det är omöjligt och kolla det. Det kommer alltid vara en risk och köpa en importerad bil.
Ja det är ALLTID riskabelt att köpa en Importerad bil. Det är inte säkert att det går att läsa ut den egentliga mätarställningen även om den är skruvad. Även om den inte är skruvad finns risken att man får svårt att sälja bilen själv när man vill det pga att den är Importerad. Många bilfirmor byter inte ens in en Importerad bil pga rädsla för framtida problem. Var tidigare i veckan med om en V40 03:a som var Importerad, dom hade tagit bort SRS-lampa på den pga att dom inte tyckte det var värt att laga felen troligtvis. Nya ägaren måste hosta upp minst 16 000 :- för att få allt iordningsställt, inte direkt kul.
Användarvisningsbild
av Pelle-Bäck
G-kraft skrev:Det du kan göra är att du tar chassi nr för bilen och ger det till volvo så kan de kolla vilka servicar som är gjorda i utlandet ( europa ) samt kolla vid vilken mätarställning......

Så man kan allså med hjälp av chassi nr "se" vilka service jobb som är gjorda i sverige och andra länder?
Även kolla upp tidigare regnummer i ex. tyskland eller italien?

Hej, bör jag oroa mig för rosten på[…]

Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

Jag svarar mig själv, och ja, det verkar ju v[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]