Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av MattiasD
StringerBell skrev:
umekille skrev:Går det utan vidare köra en nyare volvo-diesel på
100% rapsolja? eller har det byggts in nån smygspärr som
krav från oljeleverantörerna.
Nej, det går inte.

Men grejen är att det inte är fel på dieselmotorn. Den dagen det behövs t.ex. 2030 kommer det säkert finnas olja att tanka som inte har fossilt ursprung.
Så dags att vakna 2030. Det är idag bilar som går på förnyelsebara bränsle ska öka i försäljning. Inte minska. Det finns idag rapsdiesel att tanka men ingen ny dieselbil klarar detta. Det är ju detta som är problemet, alla dessa dieselbilar som säljs idag och framöver är hänvisade till fossil diesel med låginblanding av förnybar diesel. Dieselbilarna är en återvändsgränd.

Inslaget lyfter problemen med diesels emissioner och det löser inte rapsdiesel (om det nu hade gått att använda i nya dieselbilar). Rapsdieseln hade bara minskat fossil CO2. Men livscykelanalyser visar måttlig reduktion av klimatgaser för rapsdiesel. Betydligt bättre med etanol och biogas. Då slipper vi också problemet med dieselns hälsofarliga utsläpp.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Om man ser inom lantbruket som framförallt kräver mycket diesel finns det enligt mig inte en chans, inte heller bilismen tror jag man kan nå det målet.
Men det är klart gör vi som volvoB20 skriver så är det nog inte omöjligt, sen kan vi sitta och peka finger åt andra och tala om hur bra vi e...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
umekille skrev:Går det utan vidare köra en nyare volvo-diesel på
100% rapsolja? eller har det byggts in nån smygspärr som
krav från oljeleverantörerna.
I stället för att pressa rapskornet på olja och få ut en droppe rapsolja så kan du köra in hela rapsplantan i en FT-förgsningsprocess och få ut 10 droppar FT-diesel istället.

Denna är renare än vanlig diesel och funkar direkt i vilken dieselbil som helst, den råkar inte ut för bakteriepåväxt heller.
av MattiasD
VolvoB20 skrev: I stället för att pressa rapskornet på olja och få ut en droppe rapsolja så kan du köra in hela rapsplantan i en FT-förgsningsprocess och få ut 10 droppar FT-diesel istället.

Denna är renare än vanlig diesel och funkar direkt i vilken dieselbil som helst, den råkar inte ut för bakteriepåväxt heller.
Då kan man ifråga sig, varför användes inte FT om den processen är så överlägsen?
Användarvisningsbild
av StringerBell
MattiasD skrev:
VolvoB20 skrev: I stället för att pressa rapskornet på olja och få ut en droppe rapsolja så kan du köra in hela rapsplantan i en FT-förgsningsprocess och få ut 10 droppar FT-diesel istället.

Då kan man ifråga sig, varför användes inte FT om den processen är så överlägsen?
Antagligen för att den är dyrare.

En av de bästa oljeframställningsmetoderna är göra olja från odlade alger, men det kostar för mycket att få fram det. Den fossila oljan är fortfarande för billig, och trots det så subventioneras det redan låga priset i många utvecklingsländer där varje höjning nästan skapar inbördeskrig. Så att vänta på att den fossila oljan skall ta slut går inte heller att göra...
av llesrof
Diesel verkar man ju kunna göra på vad som helst. Tallolja är ju en ganska ny metod där man kan få fram en hel rad intressanta produkter från tall. Likaså verkar man kunna göra sprit på det mesta också. Det jag är nyfiken på är vilket som är det bästa, att göra sprit på grejerna eller göra diesel?

Att oljebolagen, som det ibland antyds, gör vad de kan för att hindra utveckling av förnyelsebara bränslen tror jag inte på. De vill tjäna pengar och sälja bränsle. Att just pumpa upp olja ur marken i ostabila stater och andra Åsa-Nisse-länder är knappast ett självändamål. Kan de producera olja ur skog kan de börja odla skog istället.
av Rådlös
Ilesrof, du tror inte på att oljebolagen bekämpar biobränslen?
För några år sedan kom det ett nyhetstelegram att petroleumindustrin lade (fritt ur minnet, jag har inte den exakta siffran) 200 miljoner US $ om året på att "bekämpa biobränslen" och deras användning.
Detta låter som ett rykte, men saken är den att det redovisades i en bolagsårsrapport tillgänglig för vem som helst!
Och inte nog med det. När nyheten spreds i svenska media var det ingen mindre än Lasse Swärd på DN som hade skrivit artikeln i tidningen. Alltså en av sveriges mer framträdande etanolfiender rapporterade om detta! :shock: :shock: :shock:

Set går säkert att hitta artikeln genom att söka i arkiv, i första hand på DN, för den som tvivlar. Den bör vara 5 - 6 år gammal.
av llesrof
Jag tycker att set låter orimligt eftersom de gör sig själva en otjänst genom att motarbete förnyelsebara bränslen. Det ligger i deras eget intresse att få fram sådana bränslen eftersom kostnaderna för att få fram fossila bränslen ökar. Visserligen köper folk diesel och bensi i alla fall men det går inte hur länge som helst.
Användarvisningsbild
av SvenB
Det jag menade med mitt första inlägg i tråden var att i stället för att med ekonomiska styrmedel öka användningen av icke fossila bränslen, eller åtminstone hålla nivån oförändrad, gör man tvärt om. Man ser till att den minskar. Nu är det faktiskt just 18 år till 2030. Och även om det kommer dieselbilar som går att köra på biodisel om 10 år, så har antalet bilar som inte går att köra på förnyelsebart ökat onödigt mycket i 8 år.
Volvo V50 "Mr White"

Nya damasken monterad.jpg Hallå! Nu var ny[…]

Motorkod (B5234T3) Hej! Jag har nyligen bytt vatt[…]

start o stop

Går det att stänga av start o stop

Eller det kanske är led, osäker!