- fre 13 jan 2012, 14:43
#606992
Tittade på Aktuellt 11/1. Där tog man upp att riksdagen beslutat att Sverige skall vara fossiloberoende 2030. Det tar c:a 18 år att byta ut en bilflotta, ändå är 60% av alla nya bilar diesel, det skitigaste bränslet och ytterligare 20% bensindrivna 2011, och tendensen fortsätter. Antal miljöbilar som går på förnyelsebart är den lägsta på 5 år. Det skall bli intressant vad som kommer framöver. Miljöministern sade ju att regeringen inte kan tala om för medborgarna vad de skall köpa för bilar, bara med skatter och förmåner locka dom till det bästa ur miljösynpunkt. Stämmer det när man tog bort förmånsvärdesrabatten på elhybrider och etanolbilar vid årsskiftet? Helt klart är att bilisterna bara tittar på drivmedelskostnaderna numera. Annars hade inte försäljningen på biogasbilar minskat med en tredjedel på ett år, för där är ju förmånskatterabatten kvar. Får se om de gör något nu när statistiken för 2011 ligger på bordet.
//Sven
Volvo V 40CC D3 Momentum BE PRO Flamenco Red Metallic, Lindholmen Charcoal MY -14
f.d Volvo V50 D2 Classic -12, Volvo V50 1,8F-10, Renault Megane-06, Volvo V 70-03, Volvo V 70-99, samt 51 andra bilar varav 21 Volvo
Volvo V 40CC D3 Momentum BE PRO Flamenco Red Metallic, Lindholmen Charcoal MY -14
f.d Volvo V50 D2 Classic -12, Volvo V50 1,8F-10, Renault Megane-06, Volvo V 70-03, Volvo V 70-99, samt 51 andra bilar varav 21 Volvo