Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av kamilenski
I boken står det kvalitet JWS3309.
Således uppfyls kraven.

Tack! Pettson kom med fakta. Som vanligt. :)

Med andra ord.

Biltemas oljor är ok.
Användarvisningsbild
av erikn
Att jag tog Dexron som exempel är ju för att jag har en AW71-låda. Vad det ska vara i andra lådor har jag ingen aning om. Men fortfarande kvarstår det hela, framför allt med Pettssons inlägg som komplement, att verkstaden inte har en kostnad över 500 kr för oljan. Betydligt lägre dessutom om det skulle vara Dexron III.
av *pettson*
Jag kan inte säga om biltemas olja är bra. Jag kan inte säga om den är dålig. Men jag vet att den är lika bra eller dålig som andra oljor.
Jag kan inte säga mer än att den säljs som testad och godkänd på alla dom kritiska sätt som finns. Det är allt man har att gå på tills det då möjligen dyker upp äkta fall där nåt havererat. Där då ägaren till sakerna vågat gå tillbaka till varuhuset och pekat ut oljan som problemet eftersom allt annat var i bra skick. Inte skrönorna som alltid roterar med allt som exploderat och havererat och allt vad nu biltema eller andra märken som är billiga kan ha ställt till med.
Notera att jag skiter i varumärkena och har inget samröre med dom, men känner att det blir snett om skrönor ska styra vad man köper. Fakta är betydligt bättre.
Det är samma med alla oljor, dom testas och godkänns, ingen vet vad som finns i dunken mer än vad etiketten säger.
Det som är lite fantastiskt är att man alltid hakar upp sej på vem som säljer oljorna? Biltemas anses inte bra, Swedols som sådär, volvos som bra. Ändå har alla tre okända fabrikat i dunkarna? Vi kan anta och gissa men ofta inte veta. Swedol har iof på sina större dunkar ursprungsmärket på dom.
Det som är ännu bättre är när vi börjar tala om märken som är bra och dåliga. Gör vi lite forskning så vet vi att Mobil1 är dömda för att ha fuskat med märkningarna på oljorna och sålt delsyntetsoljor som helsyntet för många herrans år sedan med tusen och åter tusentals haverier som följd för bland annat mercedes. Det är det enda företaget som är dömt för det i stor skala. Många andra företag har mera eller mindre domar på sej för att ha lovat sånt som inte går att bevisa.
Gör vi ytterligare så att alla är så väldigt glada över att hitta utländska dunkar med t.ex mobil eller andra fabrikat på större ställen för bra pris. Ibland med svensk påklistrad etikett ibland inte. Dom som köper det däremot bör ta sej en funderare istället för att bara köpa. Det är så att i Europa har vi kravet att en olja måste ha 100% syntetisk basolja för att få säljas som helsyntet.
I staterna räcker det med att det är 35% syntetisk basolja för att heta helsyntet. Gissa vilka oljor som brukar säljas billigt på olika ställen?
Nej det är inte den europeiska oljeblandningen...
Därmed inte sagt att varenda oljedunk är nåt skumt med. Men läs en och två ggr, försöka läsa orginaletiketten. FRÅGA vart partiet är ifrån. Är det ifrån staterna så skippa att handla eller få det verkligen utan tvivel bevisat att det är 100% syntet. Det kan vara ett billigt pris om det är helsyntet, men det kan istället vara ett fläskigt pris för en delsyntet, plus att du inte handlat det du tror.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Steff 99 skrev:
VolvoB20 skrev:
Att ha fria servicar i 3 år är bara en riktig lose-lose situation för alla utom staten.
Om du ser lite mer än till dej sig själv så finns det sådana som äger bilen (ekonomiskt mer fördelaktigt än förmånsbeskatta) och varför skulle det vara en fördel enbart för staten med fri service.
Jag har fri service på min XC60 4år /12000mil from MY12 är detta borttaget men priset är fortfarande samma ....kan du förklara varför jag är en looser i detta fall ??
Blir ju inte bättre för att man äger bilen själv.

"There are no free lunches" Om servicen är "fri" så har man ju bakat in servicekostnaden i grundpriset för bilen. Man får ju betala servicen redan vid nybilsköpet istället för senare vid servicetillfället. Igentligen lånar du ju ut dina pengar till volvo gratis i flera år.

Säljer du bilen innan har du till och med betalat för en service du aldrig får.

Att man tog bort det från MY12 var ju bara en fet prishöjning då XC60 säljer tokbra och volvo ville skörda pengar på SUV-hypen.

Kostar servicen 20.000 kan man ju betala direkt när man köper bilen, eller senare när man servar den. Det är ju exakt samma servicepunkter som utförs oavsett hur du har betalat.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag köpte min XC60 begagnad med 2 återstående fria service, jag ser mig som en winner i detta fallet :)

/Martin
Användarvisningsbild
av SvenB
Och du tror inte du fick betala ett högre pris.
Användarvisningsbild
av MartinS
KKR skrev:Och du tror inte du fick betala ett högre pris.
Nej, jag tror faktiskt inte den förbetalda servicen påverkar priset nämnvärt för begagnade xc60. Det är så mycket annat som spelar in, och det är ytterst sällan det nämns som försäljningsargument i annonser.

/Martin
av Steff 99
VolvoB20 skrev:
.

"There are no free lunches" Om servicen är "fri" så har man ju bakat in servicekostnaden i grundpriset för bilen. Man får ju betala servicen redan vid nybilsköpet istället för senare vid servicetillfället. Igentligen lånar du ju ut dina pengar till volvo gratis i flera år.
I min plånbok är detta en "fri lunch" , hade jag väntat någon månad att beställa och fått en MY12 så hade jag ju fått betala samma pris för bilen men utan service, på tre år blir det minst tre servicetillfällen i pengar räknat ca 12-14kkr...men det är först när man säljer och vet försäljningspriset, då kan du avgöra om du betalat extra eller inte för servicen i inköpspriset.
Användarvisningsbild
av MartinS
Din fria lunch köper nog inte ens jag Steff. Du hade nog få mer extra betalt än 12-14kkr när du säljer din bil om det varit en MY12:a istället för en MY11:a. Så det känns lite som att det var du som bjussade på lunchen i detta fallet, sorry...

/Martin
B230E K-Jetronic 740 till 240

Rent generellt, är motorn byggd för 98 […]

Det är så det ska fungera och anledning[…]

Kan inte låsa upp dragkroken

S40 2009 Låset till dragkroken kärvar. […]

Kullagret där rattaxeln går in i styr[…]