Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av oopss
När man sätter sig i bilen och det börjar imma igen har jag bara kunnat slå på ventilationen på defrost dvs läget rakt upp och imman försvunnit jätte fort men nyligen som det hände så slog jag på som vanligt men då imma det igen ännu mer. Troligen acn som inte funkar lämna iväg och "fixa magnet kontakten på pumpen då det var ett rejält "glapp" på magnet kontakten men felet kvarstog, tänkte att köldmediumet kanske "tagit slut" fyllde men samma problem fortfarande. Kollade med en kollega på jobb som hållt på med volvo och ac han tyckte att i läget rakt upp dvs defrost så kommer det lika eller nästan lika mycket i ventilationsmunstyckena kan det ha hänt något i systemet bakom, luftspridningen är vad jag förstår elektriskt styrt. Bilen en V 70 Classic 2000. Hoppas någon har upplevt detta innan och kan hjälpa mig ?:-/
Användarvisningsbild
av taxi
AC går inte under sex plusgrader. Känn med handen när du vrider "luftväljarvredet" om det blåser där det ska. Om det luktar glykol kan värmeelementet fått en läcka, det kan också ge imma.
Användarvisningsbild
av Hjulvridarn
Antar att det blinkar i knapparna för recirkulation och AC när du startar motorn?

På min bil så var det en arm från en spjällmotor som glidit av från axeln.
Ta ur handskfacket så ser du en smal stång med ett vit plaststycke på som kommer in framifrån. Den ska sitta på den vågräta axel som sticker ut. Du kan inte undgå att se den, den är mitt i öppningen. Plastsycket kan bara sitta på ett sätt. Smörj gärna de axeländar som du kan se med en silikonspray eller motsvarande, när du ändå kommer åt.

Det hjälpte på min, men jag kan ju inte säkert säga att det är det felet, men det är rätt sannolikt!!

Lycka till!
av oopss
Lampan till ac (grön) tänds när man slår på tändning och slocknar till i startögonblicket och tänds sedan igen men recirkulation lyser inte. Vad skulle det tyda på?? Ska kolla stag och smörja imorgon det är för mörkt ute nu...

Tack så länge :lol:
av oopss
Om luftväljar vredet står rakt upp blåser det typ lika mycket i ventilationsmunstyckena som till vindrutan!!
Användarvisningsbild
av taxi
Om AC och rec blinkar 20 ggr vid start så finns det felkoder. Om jag får gissa så har du en spjällmotor till vänster bakom handsfacket vars axel till spjället har lossnat. Den motorn styr luft även till fötterna. Att ta bort handsfacket är inte svårt heller, dra inte skruvarna för hårt sen bara, då spricker plasten! I alla fall på 850...
av oopss
Bakom handskfacket precis rakt fram typ bakom lampan var det en arm som lossnat den styrde cirkulationen så den är på plats, men rörelsen på den var lite seg i slutet den hackade lite vet inte om det ska vara så eller om motorn kanske är på g att lägga av. Ska det sitta något på den svarta axeln som sitter till vänster snett bakom bilstereon kunde inte hitta något till den??
Ska kolla om det funkar imorgon det var lite sent ikväll. Godkväll!!
av v7099
hejsan jag har en v70 99- tdi där ac dioden blinkar och de bara blåser varmt även om man vrider ner acc vreden till min vad kan de vara för fel?? hoppas på svar. Med vänlig hälsning krister
av Henke3
V7099: eftersom du verkar ha ett helt annat fel än TS är det bättre att du skapar en egen tråd.

Om del inte startar med en förgasare full med[…]

Vad tror ni och fylla upp tanken med enbart hvo100[…]

Vevhusventilation B5204T9

Hej, Någon som vet hur vevhusventilationen […]

XC60, 2011, manuell. Utifrån felsymptom och […]