Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kamilenski
KKR har rätt.
av Provocative
KKR skrev:
Provocative skrev: Om du nu väljer att låta det gå på din försäkring som de betalar självrisken på så kommer du liksom mig bli ilsket överaskad.
Varför det, det är ju alltid så att det är ditt försäkringsbolag som du skall kontakta. Sedan kräver de tillbaka allt från motparten om du inte är vållande. Eventuell bonusförlust åker du bara på om du varit vållande.
Vad gäller bonusen så får du ta det med Volvia. Jag är inte kund där längre pga deras idioti.
Sedan vad gäller försäkringen så är det verkstadens försäkring som ska ta smällen. Olyckan skedde inte på allmän väg utan i en verkstadslokal. De är ansvariga o BÖR ha försäkringar. Det har alla företag. Både på sina anställda och på kapital. En bil de tar emot är kapital.
av kamilenski
Jag skulle göra skriftlig anmällan mot mitt bolag. Då skulle de guide mig vidare.
TS ska inte betala nåt för vad andra gjorde!!!
av whennebab
Hej!

Jag var inne igår kväll och pratade med mekanikern som krockade bilen. När jag anmälde till mitt f-bolag så ville de att anmälan skulle gå via dem och jag fyllde i en skadeanmälan med mekanikern, men jag har inte skickat in den till mitt f-bolag än. Mekanikern berättade nämligen att sådant här skall ju gå på deras försäkring och inte min, detta var tydligen inte första gången de hade hänt något med en kundbil. Så försäkring har verkstaden iaf. Jag har förståelse för att olyckor kan ske på alla verkstäder och verkstaden har funnits i 20 år så nåt måste ju ha skett innan, jag har inte tappat förtroendet till verkstaden... än iaf - vi får väl se hur detta slutar.
Lite konfundersam över att Volvia var så snabba på att vilja hantera skadeärendet, finns det några vinstintressen för dom i detta? Att jag får typ sämre "statistik" eller nåt? Bonusen skulle ju inte påverkas iaf.
Vi får se imorgon vad som händer när ägaren är tillbaka från semestern.
Jag håller er uppdaterade.

Mvh.
av Steff 99
Varför inte ta ett samtal med Volvia hur de ser på ärendet och få lite tips och råd på bästa lösning ??
av whennebab
Steff 99 skrev:Varför inte ta ett samtal med Volvia hur de ser på ärendet och få lite tips och råd på bästa lösning ??
För att korta ner svaret: De vill hantera hela ärendet och sedan kräva verkstaden på ersättning för allt plus lite till. För att citera skadehanteraren "Vi kanske kan få mer än bara täcka alla kostnader".
Jag kommer ju kanppast att få något extra om de kräver mer från verkstaden utan de kommer att behålla allt själva. Men jag tycker ju som mekanikern att verkstadens försäkring ska täcka allt och inte min.
Men om min försäkring tar denna skada så har man kanske ett visst "efterskydd" att skadan finns registrerad och eventuella följdfel/framtida fel kan härledas till denna skada - jag tror, bara tror, att detta skulle vara svårt att kräva från verkstadens försäkring i efterhand.

Mvh.
Användarvisningsbild
av SvenB
Varför skall han stämma, han får ju ut full ersättning. Först om verkstaden nekar kan man ta till det.

Provocative skrev: Vad gäller bonusen så får du ta det med Volvia. Jag är inte kund där längre pga deras idioti.
Sedan vad gäller försäkringen så är det verkstadens försäkring som ska ta smällen. Olyckan skedde inte på allmän väg utan i en verkstadslokal. De är ansvariga o BÖR ha försäkringar. Det har alla företag. Både på sina anställda och på kapital. En bil de tar emot är kapital.
Du skall alltid gå via ditt försäkringsbolag, de är de enda du behöver ha kontakt med. Det enda du eventuellt behöver "ligga ute med", om verkstaden inte hinner reglera, är självrisken. Sedan tar ditt försäkringsbolag upp det med verkstadens försäkringsbolag, eller om de ingen har, med verkstaden direkt. Annars får du vänta till denna procedur är avklarad, det kan ta tid och du får vänta med att lämna in din bil. Sedan det du benämner "idioti", vet jag inte om jag håller med dig om. Det har funnits alla år att de som orsakar en skada kan drabbas av bonusförlust.
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
whennebab skrev:För att korta ner svaret: De vill hantera hela ärendet och sedan kräva verkstaden på ersättning för allt plus lite till. För att citera skadehanteraren "Vi kanske kan få mer än bara täcka alla kostnader".
Inte bara bilägare som försöker sig på försäkringsbedrägerier nuförtiden.......
av trojlee
jag hade krävt hellack av bilen. Det blir ALDRIG bra hur man än gör, jag hade direkt pruutat 50000:- på en bil med färgskiftningar
om jag nu ens hade varit intresserad av att köpa den. Nu är det inte du som orsakat skadan så kräv omlack av hela bilen....
/
M
Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]

..Nu borde ju läget vara ca 100 miljarder k[…]