NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har problem med att min stereo inte vill starta. Jag har:
* High performance systemet
* V50 2.0D
* Byggd december 2005
* Allt är orginal, inga modifieringar
* Bilen har gått ca 16700 mil

Det började i söndags, åkte in till stan en timme stereon fungerade felfritt. När jag kom tillbaka ville stereon inte starta. Texten high performance sound dyker upp i displayen, men stereon startar aldrig riktigt. Displayen fungerar annars felfritt när man går in i menyer som inte tillhör stereo systemet.

När jag kommer hem provar jag med att starta om bilen ett par gånger och efter att jag startat om bilen ytterliggare en gång får jag igång stereon i ca 5 sekunder, men sedan dör stereon igen. Detta har jag lyckats med två gånger. I och med att stereon går igång sedan dör känns det som att min första tanke att det var ett säkringsfel känns fel.

Någon som har en idé om vad felet kan vara?
Ok då bör du nog låta nån som kan lite mer om elektronik att titta på den. En svullen kondensator ser man att locket har typ svullnat i toppen och elektrlyten avdunstat , leta på google efter broken electrolyte capacitor så finns där säkert foton på just detta. det kan även röra sig om jordfel , kallödning , listan kan göras lång. Enklart är som sagt att lämna bort den till någon som kan syna den optiskt och som ev har utrustning för att koppla upp den och felsöka den , hittar du ingen så kan jag ev göra detta till dig förutsatt att du skickar enheten till mig.
getsome skrev:Ok då bör du nog låta nån som kan lite mer om elektronik att titta på den. En svullen kondensator ser man att locket har typ svullnat i toppen och elektrlyten avdunstat , leta på google efter broken electrolyte capacitor så finns där säkert foton på just detta. det kan även röra sig om jordfel , kallödning , listan kan göras lång. Enklart är som sagt att lämna bort den till någon som kan syna den optiskt och som ev har utrustning för att koppla upp den och felsöka den , hittar du ingen så kan jag ev göra detta till dig förutsatt att du skickar enheten till mig.
Okej, för att sammanfatta kan vara vilket fel som helst på hårdvaran :) Den engelska termen gav mig lite mer i alla fall.

En säkerligen dumfråga, men skulle du avfärda kabelglapp eller liknande direkt? Funderar på om det enklaste i så fall inte borde vara att bara slänga in en ny stereo direkt. Då kanske man samtidigt kunde sätta in något mer modernt med AUX ingång eller liknande.

Tack för hjälpen!
Kan i allra högsta grad vara kabelglapp (troligtvis jordfel ) ,du har ingen möjlighet att få bilen felkodsavläst då man kan ibland få ut en hel del matnyttigt från dessa koder, du vet att det inte bara är att byta utan man måste koda in den på volvo och en ny enhet kostar skjortan. Bestämmer du dig ändå för att köpa en ny så tittar jag gärna på din gamla i rent utbildningssyfte om du känner för att skicka den , skulle jag hitta nåt uppenbart fel som kan vara ett seriefel så lägger jag upp en guide på denna sidan så andra med liknande problem kan få hjälp och naturligtvis så får du även tillbaka din enhet lagad & klar. En fråga till , du råkar inte bo i skåne ? för isf löser sig logistikproblemet lätt samt jag kan läsa av bilen till dig då jag har vida + dice.
Min vanliga verkstad hade inte möjlighet att felsöka den delen så jag får ta mig till Bilia helt enkelt. Jag bor dessvärre i Göteborg så det blir lite långt att åka, men tack för erbjudandet. Får se hur jag gör med byte, först och främst måste jag hitta vart felet är :)

En sak jag glömde säga är att innan stereon gick sönder så slutade mina baksensorer att fungera. Någon mumlade något om att stereon och baksensorerna kan sitta i samma modul.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]