Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av llesrof
kamilenski skrev:
llesrof skrev:Den kommer att rasa 23 mars detta år. Klockan 11:57 för att vara exakt.
Och du åker på en djävla baksmälla nästa måndag! :)
He he he... inte om jag tar bussen istället. Då är det bussens automatlåda som rasar :mrgreen:
av kamilenski
Ho ho ho

Kollade vad de tar i Sjöbo för oljebytet. 3968 pix :) FY
Å andra sidan så är det inte svårt att samla på sig citat från mekar som verkligen tycker att det är onödigt att byta oljan, i alla fall före 15000.

Utan byte verkar det som det går en gräns någonstans vid 25000-30000, och det är väl det som ligger bakom tillverkarnas underförstådda tankefigur att oljan räcker bilens livslängd ut.
Användarvisningsbild
av SvenB
Självklart är det så.Men det är ju därför man lagt in oljebyte i lådan på de bilar som skall rulla längre än så. Men du ser, det är betydligt fler som kommer över dessa miltal. Att Volvo, och andra, inte lägger in detta i serviceschemat beror väl troligen på att kunden jämför servicekostnader innan bilköp. Om en tillverkare börjar med att lägga in växellådeoljebyte, så halkar den efter. Men det är bevisat, inte minst genom "pettsons" erfarenhet, att de lådor som man bytt olja i håller mycket länge.
KKR skrev: Att Volvo, och andra, inte lägger in detta i serviceschemat beror väl troligen på att kunden jämför servicekostnader innan bilköp. Om en tillverkare börjar med att lägga in växellådeoljebyte, så halkar den efter. Men det är bevisat, inte minst genom "pettsons" erfarenhet, att de lådor som man bytt olja i håller mycket länge.
Min känsla är att det inte - konstigt nog - talas så mycket om servicekostnader i samband med köp, trots att BMW (med fria service'ar i början) oftast ses som Volvos huvudkonkurrent. Det är möjligt att det ser annorlunda ut när företagens ekonomiavdelningar gör sina kalkyler.

Jag kommer lägga på oljebyte vid nästa service i höst. (12000 mil) Om oljan ser fräsch ut kanske jag nöjer mig med ett byte utan skölj. Fram till alldeles nyligen har den gått mycket landsväg.
*pettson* skrev: Det finns ett filter till oljan och det sitter mitt inne i lådan i princip. Går inte att byta på en service.
Jag vill minnas att detta filter sitter åtkomligt på många andra automatlådor. Det berättas om att det som fastnar där normalt blir som en slät, tjock metallpasta. Sitter det metallflis där, är man illa ute.
Pxu skrev:Attans snålt att volvo säljer oljekylare som tillbehör för eftermontering tycker jag, den lilla i satsen borde väl vara standard. Jag monterade en stor kylare med fläkt och termostat så nu kan jag även dra riktigt svintunga släp utan problem.
Det är väl helt rimligt att de som har den ovanliga vanan att ofta dra släp nära max släpvagnsvikt får komplettera utrustningen lite grand.

Vad kostade hela oljekylar-kalaset förrresten?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Automatlådans konstruktion är ju riktig dynga i grunden också. Hur tänkte man igentligen, om man nu tänkte alls.

-Varför fixade man inte så oljan går att tappa ur enkelt (helt och hållet), att behöva skölja femtioleva ggr är ju rena skämtet och kostar satan om man ska betala normalpris för oljan.

-Varför kan man inte enkelt byta filtret ?

Ja även flång nya prylar kan ju vara de[…]

start o stop

Nu skriver du ju inte exakt vilken modell du har m[…]

installera dragkrok

@Wallner77 , Lite godis att läsa här ia[…]

Volvo V50 "Mr White"

Nya damasken monterad.jpg Hallå! Nu var ny[…]