Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av kamilenski
Jag läser ibland här på forumet att Volvos automatlpdor är mycket dåliga.
Hur längre håller dessa då? När rasade DIN låda?

Min bil har gått nästan 22000 mil o lådan är hel. Än! Utan oljebyte.
När ska jag vänta mig raset?
Användarvisningsbild
av SvenB
Har den gått 22.000 mil utan att oljan är bytt? Inte bra enligt mig. De automatlådor jag haft har jag bytt olja i var 4- 6.000 mil. De har med ett undantag hållit över 30.000 mil.
av kamilenski
llesrof skrev:Den kommer att rasa 23 mars detta år. Klockan 11:57 för att vara exakt.
Och du åker på en djävla baksmälla nästa måndag! :)
av PTV
Sålde min GLT -92 med automat när den rullat en bit över 30 000 mil.Såg den nyligen med sin nuvarande ägare där den nu rullat ca 40 000 mil med samma låda.Bytte själv aldrig olja i lådan.Otroligt bra kvalitet med andra ord.

(Nu kan ni låsa även denna tråd när detta ämne diskuterats tidigare i andra länkar). :D
av *pettson*
Lådorna är inte dåliga i sej, men skötseln av dom är. Det finns ett filter till oljan och det sitter mitt inne i lådan i princip. Går inte att byta på en service.
Det gör att om inte oljebytena sköts så sätts det sakta igen. Eftersom oljebyte normalt sett INTE ingår i servicen så är inte särskilt många automatlådor väl omhändertagna. Därav att dom också har ett dåligt rykte. Jag har bytt ett antal sådana som gått mellan 18.000-27000 mil och varenda en har varit så skitig olja i att man blir ledsen, filtret täpper, ger lågt oljetryck och lamellerna får stryk med mer smuts och haveri som följd. Hade oljan bytts tidigt i bilens liv och fortsatt bytas så hade dom nog rullat än. Visst finns det även materialhaverier på grund av solenoider som pajjar och sånt, men dom är inte vanliga.
Oljebyte ingick bara för polis, hantverkare med avtal och övriga avtalskunder. Aldrig med privatkunder utan att man då specifikt bett om det. Den som då har en föredetta leasingbil, eller en gammal polisbil eller har turen att ha köpt en privatbil där ägarna valt oljeservice på lådan får en bil som lådan går långt på.
Medans den andra stackaren inte vet. Därav att jag inte rekommenderar köp av en automatbil av äldre modell utan att veta hela servicehistoriken. Det går inte att veta hur bilen är servad förut genom att titta på oljans färg eller annat då den kan ha bytts inför försäljningen. Endast en längre period av körning kan berätta om den är bra och det lär man inte få innan köp.
Användarvisningsbild
av MartinS
När bör man byta oljan i en AW-automat då, utan att vara överdrivet försiktig men med intentionen att ändå ta hand om den? Har någon någon idé om va det kan kosta på en volvo verkstad?

Samma fråga avssende haldexdelarna, bör man byta någon okja i dessa, och isåfall när? Det ingår ju inte hller i någon service.

/Martin
av kamilenski
Tydligen en intervall på 6000 mil enl andra trådar. Det kan bli en dyr historia att äga en. :(
Användarvisningsbild
av erikn
Min bil är en gammal taxi. Den har nyligen passerat 63' mil, jag kör halvmesyren att byta en del av oljan, fast lite oftare. Egentligen ska man spola ur oljan när man byter, men jag tappar bara ur det som går att tappa ur och fyller på till rätt nivå. Detta en gång om året. Jag kör med den bilen ca 3500 mil/år. Kostnad för oljan, ca 400 kr + en halvtimme i en GDS.
Användarvisningsbild
av SvenB
kamilenski skrev:Tydligen en intervall på 6000 mil enl andra trådar. Det kan bli en dyr historia att äga en. :(
Ännu dyrare än att inte byta oljan. På mina taxibilar gjorde jag så.Enligt serviceschema för Taxi skall oljan bytas var 8.000 mil. Men jag gjorde själv ett olje byte mellan denna intervall. Jag lossade kylröret från växellådan och satte på en slang. Startade motorn och när c:a 4 liter hamnat i dunken fyllde jag på med 4 nya liter. Startade igen och pumpade ut 4 liter till. Då syntes betydligt renare olja. Fyllde på med 4 liter, på med röret. Klart. Detta gjorde att jag under den tid jag ägde bilen inte hadr några problem med växellådan på 17 av 18 Volvotaxibilar. De rullde mellan 34 och 36.000 mil vardera. Oljan köpte jag i storförpackning och kostade, om jag minns rätt, 50:-/liter. Tilläggas kan att den växellåda som jag fick byta gick på garanti.
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
DennisCA's Volvo 850 -97

Idag efter några lager med klarlack https:[…]

4x108 et 52.5 volvo 850

Köpte en volvo 850 1993 och på den satt[…]

99% av alla problem är jordfel i kontakten. S[…]

installera dragkrok

@Micce1980 tack för det! Fanns en del matnytt[…]