Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Chrasher
Några på mitt jobb hävdar att man då och då ska hälla i en till två dl tvåtaktsolja i tanken för att det ska vara bra för motorn.

Stämmer det verkligen? Om isåfall...tar inte katalysatorn skada?

Flyttad till lämpligare forum!
Loner
Användarvisningsbild
av Chrasher
Ingen som har någon synpunkt?? :???: :(
Användarvisningsbild
av Team Volvo 242
Tvåtaktsolja är till för tvåtaktsmotorer som behöver smörjning genom bränslet, inget annat.
I en fyrtaktsmotor smörjs de vitala delarna genom trycksmörjning så då infinner sig ju genast frågan......-kör alla dina arbetskamrater Trabant eller kanske Zündapp? (Puch )

Att hälla tvåtaktsolja i soppan på en fyrtaktare är bara idioti och onödig miljöförstöring genom att oljan förbränns i motorn utan att ge några som helst positiva effekter.

Eller om man vill ta det enkelt.....Om man får positiva effekter med tvåtaktsolja i soppan på en fyrtaktare så är den felkonstruerad :wink:

Edit: Katalysatorn gillar en perfekt förbränning av det bränsle som hälls i tanken, och om man tippar i olja så får man inte den perfekta förbränning som katten, miljövänner eller de som ligger bakom dig i kön gillar :wink:
av Frigge
Ja, dina kompisar är ute o cyklar........ eller åker moppe rättare sagt :lol:
Användarvisningsbild
av bumpen73
insprutarna mår rätt bra av 2 dl tvåtakts olja på full tank var tusend mil,betydligt billigare än nå STP koliox som som inehåller en massa kemikalier var få procent är smörjande eller rengörand.
Användarvisningsbild
av Loner
bumpen73 skrev:insprutarna mår rätt bra av 2 dl tvåtakts olja på full tank var tusend mil,betydligt billigare än nå STP koliox som som inehåller en massa kemikalier var få procent är smörjande eller rengörand.
Att bensinen numera innehåller smörjmedel och för den delen oxå etanol, gör att sånna här "bondknep" inte längre är nödvändiga.

/L
av Frigge
Möjligtvis kunde gamla tryckinsprutare på B230E lite olja då o då men inte elektriska insprutare.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Äldre bilar med k-jet mår bara bra med en tvåtaktsbehandlig lite då och då, oljan smörjer upp både den mekaniska insprutningen och bränslepumpar.
Gör detta själv typ var tredje månad eller så och det märks i alla fall stor skillnad på hur pumparna låter.
Användarvisningsbild
av Hasse63
Precis som Hilmer gör även jag då jag haft vissa problem med att (kommer inte på namnet) armen i huvudenheten kärvar (k-jet).
Jag har i ca en dl på full tank och 1.l laknafta två gånger om året.
Så jag har knappast något sot i min motor och inga ryck numera :wink: .
Användarvisningsbild
av Chrasher
Ahh okey, alltså gäller det äldre bilar men inte lite nyare.

Tackar för era synpunkter.

Oftast i fulla rattslag börjar abs/antispin l[…]

Skumt fel b230ft

Du får nog börja leta stort läckag[…]

Det blir ibland dyrare skador på bilen att […]

Någon som vet vilket Åtdragningsmoment[…]