NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Coolvette
Har en sådan som rullat strax under 7000 mil, knappt inkörd alltså.

Fungerar helt klanderfritt, helt som den skall, men jag är förvånad över den höga oljeförbrukningen och undrar vad som är normalt

Har inga exakta siffror men jag tror att den förbrukar en liter olja på 200 körda mil, kanske mer än så, och det känns mycket.

Är detta en normal förbrukning eller är det något skumt?
Användarvisningsbild
av SvenB
Coolvette skrev:Har inga exakta siffror men jag tror att den förbrukar en liter olja på 200 körda mil, kanske mer än så, och det känns mycket.
Är detta en normal förbrukning eller är det något skumt?
Något skumt är det. Behöver inte fylla på något mellan oljebytena (1.000 mil) Visserligen ligger det nära MIN på stickan, så den har välförbrukat 0,5 lit.
Nordjämten skrev:Hur ofta byter du olja och oljefilter på den? Vilken olja används?
Bilen köptes i Augusti då den precis hade passerat 6000, den var då nyservad på Volvo, med bytt olja och oljefilter.
Jag frågade och dom uppgav att de använde OKQ8 Excel-olja, tror det är 10w-40 eller vad den heter.

Det rekommenderas väl oljebyte var tusende mil så det tänker jag följa ett tag frammöver.
Användarvisningsbild
av ThomasT
Coolvette skrev:
Nordjämten skrev:Hur ofta byter du olja och oljefilter på den? Vilken olja används?
Bilen köptes i Augusti då den precis hade passerat 6000, den var då nyservad på Volvo, med bytt olja och oljefilter.
Jag frågade och dom uppgav att de använde OKQ8 Excel-olja, tror det är 10w-40 eller vad den heter.

Det rekommenderas väl oljebyte var tusende mil så det tänker jag följa ett tag frammöver.
Kollade du hur mycket olja som var påfyllt?

Kan ju vara så att de fyllt på lite snålt?

.
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?