Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av oebb
Halloj!
Har haft problem med vibrationer i min 745 (-92 GL 5vx man 23000 mil). Vibrationerna känns mest i växelspaken när bilen rullar, alltså utan gaspådrag från ca 50km och uppåt. Spelar ingen roll om jag kopplar ur. Spelar ingen roll om jag har vinterdäcken eller sommardäcken.
Jag har nu i olika omgångar bytt:
Hardyplatta
Mellanlager
Motorkuddar
Växellådskudde
och nu till slut en helt ny (beg) kardan (ej isärtagen) från skroten.
Enda skillnaden är kanske att vibrationerna blivit en aning mindre men kvarstår i princip .... suck.
Funderar på om det kan vara utgående lager i vxllådan. Det kändes lite "slappt" men svårt att veta hur det ska kännas när jag hade kardan nere. Är det svårt/dyrt att byta? Annat tips på vad det skulle kunna vara mottages tacksamt!

Hilsen

/Micke
av Frippe_
balansera den då:P
av killerwale
och kardanen du köpte på skroten då ?
var den balanserad och nya knutkors på den?
är ju ingen garanti att den är okej
av oebb
OK, klart att det inte finns nån garanti för att en skrotkardan är juste förutom att man får lita på vad de säger...
Nåt tips på företag i Stockholmsområdet som balanserar en volvokardan till rimligt pris? Antar att det inte är nåt man kan göra själv-

/Micke
av helge
Kolla balansen i framhjulen, hade själv en sk. sandknuta i ett framhjul som gav samma effekt som du har .
Användarvisningsbild
av camaro69
Svea bil i Ulvsunda har gjort det förr.

Ring o kolla.

Lycka till

Beställt skivor, belägg och lite annat f[…]

Det får bli detta, om något blir tok f[…]

S60 -19 CarPlay/telefon strul

Har nyligen köpt en begagnad S60 T5 frå[…]

Xenonljus xc60

Jag har precis bytt xenonljus på min Volvo x[…]