Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MattiasD
KKR skrev:
andreas_lofgren skrev:Farväl motorljud. Välkommen brum och vibrationer :(
Håller helt med dig. Har avverkat åtskilliga mil i "femmorna", det är stor skillnad mot fyran jag har nu. Blir det någon sexa kvar, eller bara fyror?
Det beror på hur mycket folk vill betala för större motorer och det beror på Volvos totala motormix. Eftersom från 2012 måste en biltillverkares genomsnittliga utsläpp på alla sålda bilar ligga på 130 g/km. Allt däröver ger böter. Hamnar Volvo på <130 g då är det inget problem. Men hamnar Volvo över 130 g, hur tänker då Volvo ta ut för böterna? För dessa böter drabbar ju kunden i slutändan och det rimliga vore att Volvo belastade de största motorerna med böteslappen från EU. Alltså blir de större motorerna dyrare och kunderna blir kanske mer ovilliga att betala.

Sedan kan man alltid diskutera EU körcykel, räkna på snittutsläpp och att ensidigt fokusera på CO2. Alla sakerna kan lura oss på villospår om det är miljönytta vi vill uppnå.
Senast redigerad av 3 MattiasD, redigerad totalt 0 gång.
av perhall
När trender är så branschövergripande så finns inget argument alls för varför Volvo skulle göra fel som följer den.

De uppsatta 129g lär väl också sänkas med tiden...

Frågan är om det uppstår en debatt om EU-normen någon gång när den ju inte speglar verkligheten så bra längre.

Nya M5 8 istf 10 cyl, samma med nya Audi S6.

V8-dieslar borta hos BMW, i princip borta hos Merca, hos Audi finns de fortf kvar.

V10-dieseln är borta från VW.

Chevrolet Malibu MY13 kommer bara med 4-cyl... typisk 6-cyl bil tidigare.

S-klass 250 med 4-cyl 500 Nm 204 hk har lanserats - vore otänkbart för bara några år sen...

PH
av Lövet
Lite är det väl så att man inte "behöver" stor cylindervolym och många cylindrar för att nå höga effekter och god körbarhet längre. En 500nm fyra fanns liksom inte för ett par år sedan. För inte så länge sedan var BMWs stora 4,4 liters V8 på 286hk. I dag har den fyrcylindriga 2liters BMW 328i 245hk. Körbarheten har man ju i mångt och mycket löst med turboladdningen men ljudet och gångkulturen når man inte i fyrorna. Och jag är tillräckligt nördig för att vilja betala för det med kanske 1dl högre förbrukning. Tyvärr är jag ett utdöende släkte som det verkar.
av perhall
Ja, man tillhör nog ett utdöende släkte. När jag växte upp på 70-talet och 80-talet hade coolar kompisar till min pappa bilar som Granada 2,8iGL, 528i, nån enstaka 450 SE eller amerikanare med V8. VI en 4-cyl Volvo o en 6-cyl BMW. Enorm skillnad mellan bilarna. Volvon bullrig på motorväg, Granadan knäpptyst tyckte man. Mullrade fint.

De som växer upp nu, mina barn t ex, stöter mest på en massa 2,0TDI och 2,0D. Jag tror inte att så många av dem kommer att efterfråga 6 o 8 cylindrar, en gång i tiden defininig character of luxury cars.../PH
Användarvisningsbild
av StringerBell
perhall skrev: V8-dieslar borta hos BMW, i princip borta hos Merca, hos Audi finns de fortf kvar.
Beställ Q7 V12Tdi innan det är för sent! 1000NM (W)

Tackar!! det förklarar varför jag inte […]

ID4an jag kört hade ingen lane assist, m&arin[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Fram: https://i.imgur.com/E6Iur5Q.jpeg Bak: ht[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]