Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
#604337
Vilket man absolut inte har med ett HELT TOMT batteri med en modern bil (bränsle och gnista). Är batteriet TOMT så glödlamporna knappt glöder, så är det att glömma. Då måste bilen bogseras såpass att generatorn laddar för att få spänning till styrdon och pump, under 10,5 volt så stänger styrdonen till insprutningen av sej. Det går att göra utan problem, men man springer inte igång den själv och puttar verkligen inte igång den på några meter.

Däremot om man räknar batteriet som tomt när startmotorn ger upp och börjar ticka i solenoiden, ja då är det ofta tillräckligt med kräm i batteriet för att driva bränslepumpen och styrsystemet i bilen om inget mera belastar. Då krävs bara lite rull.

Allt är bara beroende på vad man kallar tomt batteri. :-)-)
#604344
Återigen och denna gång mer tydligt.Fyra man som puttade igång en död S80 med dött batteri som var fem år gammal.Hur förklarar du då detta.
av *pettson*
#604391
Finns inte mycket att förklara?
En s80 med ett par volt i batteriet, kan man få springa med nån kilometer eller två för att få upp grundspänningen, sen kan den tänkas vakna, även om du bogserar kan det ta lika lång tid. Det är inte ens säkert att det går, beroende på hur bilens system är upplagt för det.

Strax under 10,5v, där startmotorn upphör att fungera i normalfallet, startar inte, om inte bilen rullats så fort att laddningen börjat ske i generatorn så vi kommer över 10,5 volts spärren så att styrdonen vaknar till liv, vilket ger dej tändning och bränsle. Vilket den naturligtvis kan, med en bra växel så generatorn får 1200rpm för att ladda (drygt 600rpm på motorn). För att nå brukar man få ha 1:ans växel i på grund av utväxlingen, och då krävs det nog 4 man för att springa med bilen. Det bör gå riktigt tungt.

Så frågan är igen. Var batteriet stendött eller var det strax under 10.5 volt bara. Det gör liksom hela skillnaden.
Jag gör en snabbröstning om att det fanns strax under 10,5 volt i batteriet.
#605038
*pettson* skrev: Är batteriet TOMT så glödlamporna knappt glöder, så är det att glömma. Då måste bilen bogseras såpass att generatorn laddar för att få spänning till styrdon och pump, under 10,5 volt så stänger styrdonen till insprutningen av sej. Det går att göra utan problem,
Nä, det funkar inte alls alltid.....

Kollegan glömde ljuset på sin gamla mada 323 någon timme, och ingen hade några startkablar där vi var.

Jag provade att bogera honom i 50 km/h på 1;an i många km (typ 6000 rpm på mazdan i 5 min), trodde generatorn skulle ge nog med ström, bilen hostade inte ens till en enda gång.

Så jag åkte och hämtade kablar, då startade hans 323 på 0.1 sekund och gick sedan bra i många år till.......
B230E K-Jetronic 740 till 240

Rent generellt, är motorn byggd för 98 […]

Det är så det ska fungera och anledning[…]

Kan inte låsa upp dragkroken

S40 2009 Låset till dragkroken kärvar. […]

Kullagret där rattaxeln går in i styr[…]