Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av std
Jeg benytter lasteromsgitteret og lasteromsveggen fra Volvo. Tenkte lenge på bur, men det ble for trangt sammen med barnevogna. Prøvde og fant ut at Herkules´bur med bredde 54,5 cm ikke kunne kombineres med barnevogna CityCross fra Emmaljunga. Det kan være at det går med Variocage bur med bredde 53,0 cm, men det har jeg ikke prøvd. Kjøpte derfor gitteret og lasteromsveggen som ca blir samme pris som et bur. Begge delene er enkle å montere og demontere. Lasteromsveggen tåler ikke mye belastning fra siden før den flytter på seg. I bakkant festes den kun med en skruløsning som spenner den fast mellom golv og tak. I utgangspunktet skal lasteromsveggen plasseres i midten av lasterommet +/- noen cm til hver side. Dersom en fester den helt til siden går barnevogna akkurat inn på siden. Jeg fant imidlertid en løsning som gjorde at jeg deler lasterrommet ca 40/60 % der hunden sitter i den minste delen. Se bilde under. Da blir det bedre marginer for barnevogna og annen bagasje og jeg har enkel mulighet til å ta med lang last og legge ned ryggen til midtsetet.

Bild
av Anders1970
Hej,
Besökte Nordiska Bil häromdagen och de hade monterat in Volvos egen lösning på bur i en demobil. Såg otroligt rejält ut men dessvärre kollade jag inte upp priset. Är oxo ute efter en lösning för vår hund (terrier), en flexibel lösning som lätt ska kunnas monteras ur då hund inte alltid är med. Den hundbur jag kollade på kräver att bilen är utrustad med galler bakom nackstöden. Jeppeburen är formodligen billigare totalt sett om utgångsläget inte är en xc70 där galler är original monterat.
Senast redigerad av 2 Anders1970, redigerad totalt 0 gång.
av Nian
std skrev:Jeg benytter lasteromsgitteret og lasteromsveggen fra Volvo. Tenkte lenge på bur, men det ble for trangt sammen med barnevogna. Prøvde og fant ut at Herkules´bur med bredde 54,5 cm ikke kunne kombineres med barnevogna CityCross fra Emmaljunga. Det kan være at det går med Variocage bur med bredde 53,0 cm, men det har jeg ikke prøvd. Kjøpte derfor gitteret og lasteromsveggen som ca blir samme pris som et bur. Begge delene er enkle å montere og demontere. Lasteromsveggen tåler ikke mye belastning fra siden før den flytter på seg. I bakkant festes den kun med en skruløsning som spenner den fast mellom golv og tak. I utgangspunktet skal lasteromsveggen plasseres i midten av lasterommet +/- noen cm til hver side. Dersom en fester den helt til siden går barnevogna akkurat inn på siden. Jeg fant imidlertid en løsning som gjorde at jeg deler lasterrommet ca 40/60 % der hunden sitter i den minste delen. Se bilde under. Da blir det bedre marginer for barnevogna og annen bagasje og jeg har enkel mulighet til å ta med lang last og legge ned ryggen til midtsetet.
Det där såg ju alldeles kanon ut, hur gjorde du för att få lösningen med delning 40/60?
av Nian
Anders1970 skrev:Hej,
Besökte Nordiska Bil häromdagen och de hade monterat in Volvos egen lösning på bur i en demobil. Såg otroligt rejält ut men dessvärre kollade jag inte upp priset. Är oxo ute efter en lösning för vår hund (terrier), en flexibel lösning som lätt ska kunnas monteras ur då hund inte alltid är med. Den hundbur jag kollade på kräver att bilen är utrustad med galler bakom nackstöden. Jeppeburen är formodligen billigare totalt sett om utgångsläget inte är en xc70 där galler är original monterat.
Har Volvo en egen bur alltså eller menar du skiljevägen som vi pratar om här?
av Nian
Anders1970 skrev:Jo det stämmer, hundgrind/skiljevägg och lastrumsgaller ska det vara. Kolla in länken för förtydligande av tidigare inlägg, kanske har du koll på denna. :arrow:

http://accessories.volvocars.com/Access ... VCC-437562
Ja precis allt det jag suttit och kikat på, så det var det du hade sett på demo bilen?
Låter ju lovande om det såg rejält ut.

Tycker det verkar vara enklast att ta med det på en gång när man lägger beställningen så slipper man krångla med någon bur i efterhand, dessutom verkar det ju vara lätt att montera ner när man inte behöver det.
av Anders1970
Ja, den känslan fick jag också när jag kolla in hela konceptet. Kändes som om allt satt på plats inget skrammel eller dyl.
Tilläggas bör dock att volvon ej var ej på rull... :). Intressant att skaffa sig en prisbild över paketlösningen.
Användarvisningsbild
av Bosa
Personligen slår jag ett slag för hundbur, skulle olyckan vara framme känns det som att en bur skyddar vovven bättre allra helst från sidan där du bara har en sidoruta som skydd när grind används.

Att använda utrymmet där buren står när hunden inte är med är inga problem. Antingen tar jag ur buren eller så öppnar jag dörren till buren och lastar in i buren. Enda skillnaden mot en grind är att man tappar lite i höjd men ska man packa så fullt så skulle jag ha plockat ur buren eller grinden ändå. Så enligt min erfarenhet är det inga problem att använda utrymmet där buren står även när vovven inte är med. :)

Jordbruksverkets åsikter om hund i bil: http://www.jordbruksverket.se/amnesomra ... 01498.html
av Nian
Bosa skrev:Personligen slår jag ett slag för hundbur, skulle olyckan vara framme känns det som att en bur skyddar vovven bättre allra helst från sidan där du bara har en sidoruta som skydd när grind används.

Att använda utrymmet där buren står när hunden inte är med är inga problem. Antingen tar jag ur buren eller så öppnar jag dörren till buren och lastar in i buren. Enda skillnaden mot en grind är att man tappar lite i höjd men ska man packa så fullt så skulle jag ha plockat ur buren eller grinden ändå. Så enligt min erfarenhet är det inga problem att använda utrymmet där buren står även när vovven inte är med. :)

Jordbruksverkets åsikter om hund i bil: http://www.jordbruksverket.se/amnesomra ... 01498.html
Vad använder du för bur då?

Själv skulle jag om man ska använda bur behöva en halvbur som är enkel att montera å som man inte behöver borra sönder bilen för att montera. Enkel att ta ut oxå givetvis.

100 miljarder kr :party:

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det började med att motorstarkare varianter a[…]