NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Det är inte samma motor innan 2012. Då är DRIVe en 16v motor. Nya Drive är en 8V motor. Det skiljer mellan årsmodellerna. Vi pratar ju begagnade bilar här.

http://norrteljetidning.se/motor/biltes ... a-miljobil
av Lightivity
andreas_lofgren skrev:Poängen som KKR försöker få fram är antagligen att 1.6D/DrivE inte har det underhållsfria partikelfilter som D2 2012 och framåt har.
Lätt att missförstå eftersom du skriver årtalet. För att göra det väldigt tydligt:

1.6D/Drive 2012 har underhållsfritt partikelfilter.
av Lövet
Ja precis. De äldre 1.6D som knight8806 hänvisar till tidigare i tråden har INTE det underhållsfria partikelfilter som de senare årsmodellerna har.
av OnkelKostja
Viktigast är nog att provköra båda i stadstrafik, men framförallt landsväg. Jag är definitivt ingen fartgalning, men dessa modeller är otroligt trötta (personlig åsikt)
av DrChris
For å svare på spørsmålet ditt, så synes jeg du skal kjøpe deg en bil som DU liker, etter at du har prøvd flere. Noen liker svart, andre rød, noen liker motor, noen liker strikk, noen vil gire selv, andre vil at bilen gjør det. Smaken er som baken, den er delt.

I Norge kommer man til å blakke seg uansett hvilken bil man kjøper, og bil er sannsynligvis den minst lønnsomme "investeringen" man gjør i livet (bortsett fra å gå på byen to dager i uken). Skal man først tappe seg for likvide midler, kan man like gjerne gjøre det med noe som man kjører hver dag uten å angre, men heller si at dette var virkelig verdt hver krone. I Norge skller det nesten 100 papp mellom D2 og D3 når jeg handlet bil. Jeg tok D3, mye pga. automatgiret (og motor), og jeg kan si at det angrer jeg definitivt ikke på, selv om jeg er nesten 100 papp fattigere... Om min service koster 1000 ekstra i året, eller at jeg bruker 3500 mer i diesel per år, er meg revnene likegyldig. Jeg er fornøyd med valget mitt, det er det som betyr noe for meg. Det skal du også tenke på, hva slags bil vil DU trives med. Et par tusenlapper fra eller til betyr veldig lite i den store sammenhengen hvis det er noe der ute som fanger din interesse mer en noe annet.

Lykke til med kjøpingen :-)-)
av kallessida
Tallkrogen skrev:Hej,
Jag är i farten att köpa en beg. V50 men är osäker vilken jag skall välja.
Jag kör ca 1300 mil per år. Funderar på en flexifule då dem ligger bra till prismässigt plus att jag gärna värnar om miljön.
För och nackdelar mottages gärna.
Priset bör inte vara högre än 150000.

Ingen som frågat HUR du kör dina 1300 mil per år..

Så hur kör du dina mil? längre sträckor? kortare sträckor?
av Tallkrogen
Jag har 35 km till arbetsplatsen landsvägskörning, det är i huvudsaken det som bilen används till.
Var och tittade på en v50 1.8f igår men den hade endast två servicar på 4000 mil, den första vid 1000 och den andra vid 4000. Kommer inte att köpa den, eller är det inget att bry sig om tror ni ?
av jumu01
Det finns ju en massa beg V50 1.8F till salu så du har många potentiella bilar och att service underhållet är gjord varje tusende mil ser jag som en självklarhet, och skulle nu inte detta vara gjord på den bil du titta på nu, har ägaren struntat i servicen då har han säkert inte brytt om sin bil särskilt mycket, mitt råd titta efter ett annat objekt!

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]