NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Dessutom bara de absolut sista årsmodellerna av D2. 2012 och framåt har jag för mig.
av Gourmand
En V50 med snåldiesel (1,6D) har ungefär halva förbrukningen jämfört med en spritbil. Partikelfiltret behöver definitivt inte bytas, det kan rengöras. Detta gör alla andra som använder denna PSA-motor, utom Volvos auktoriserade verkstäder naturligtvis. Kamremmen håller med råge till 24000 mil vid normal körning. Brukligt är att remmen kontrolleras vid ca 18000 mil, dock sällan den behöver bytas vid dessa miltal.
Låg förbrukning, låg skatt, låga försäkringskostnader, låga servicekostnader (på rätt verkstad). Dessutom en motor som har gott om kraft på de varvtal som vanligen används. Dessutom - att en spritbil skulle vara miljövänlig är väl knappast någon som tror på nuförtiden.
Förvisso kan en V50 Flex säkert vara ett bra begagnatköp, men det beror framförallt på hur bilen är tänkt att användas och framförallt att den är betydligt billigare i inköp.
av Tallkrogen
Har tittat på en v50 1.8f momentum med dragkrok, 4200 mil ,modell 2009, sommardäck och vinterdäck på aluminiumfälg, för 129900. Ligger ca 40000 under diselmodellerna.
Jag tycker att det är ett bra pris eller har jag fel ?.
Som sagt jag kör max 1500 mil per år, hur snabbt tjänar jag in dessa 40000 om jag köper en disel ?
av Lövet
Tallkrogen skrev:Som sagt jag kör max 1500 mil per år, hur snabbt tjänar jag in dessa 40000 om jag köper en disel ?
Sannolikt inte alls. Även om det som Gourmand uttrycker det blir "halva förbrukningen mot en spritbil" så blir det definitivt inte halva kostnaden. 0,6x14,5:- = 8,7kr/mil vilket alltså ger att en etanolbil som drar 0,9 liter milen kostar lika mycket per mil. En 1.8F ligger däromkring.

Men du kan ju förstås köpa dieseln om du gillar den motorn bättre. Provkör båda så får du se. Dieseln varvar mindre och är starkare på låga varv och själv tycker jag att bilen känns mera "vuxen" med den motorn.
Användarvisningsbild
av SvenB
Knight8806 skrev:
Underhållsfritt partikelfilter gäller både Drive, D2, D3 och D4 på nuvarande modeller (2012), se här:

http://www.volvocars.com/se/all-cars/vo ... gines.aspx
Så har jag också förstått det. :-)-)
Jo men du skrev om 1,6D
Gourmand skrev: Partikelfiltret behöver definitivt inte bytas, det kan rengöras.
Även om du gör så så kan det knappast benämnas "Underhållsfritt"
Gourmand skrev: Kamremmen håller med råge till 24000 mil vid normal körning. Brukligt är att remmen kontrolleras vid ca 18000 mil, dock sällan den behöver bytas vid dessa miltal.
Min dotters gubbe resonerade så och fortsatte att köra efter det att det av tillverkaren uppnådda miltalet för byte passerat. Det blev dyrt (Motorras).
Användarvisningsbild
av Knight8806
Jo men du skrev om 1,6D
1.6D = Drive och 1.6D = D2
Även om du gör så så kan det knappast benämnas "Underhållsfritt"
Vad det kan och inte kan kallas är inte för mig eller dig att debattera. Det är vad det heter!
Senast redigerad av 1 Knight8806, redigerad totalt 0 gånger.
av Lövet
Poängen som KKR försöker få fram är antagligen att 1.6D/DrivE inte har det underhållsfria partikelfilter som D2 2012 och framåt har.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]