NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av manni76
Hej på er! Jag är ny på forumet och önskar att ställe en fråga till ni som kör Volvo.

Jag är lite trött på att lägga 15000:- i rep av vår Audi varje år och har börjat snegla på en V50 1.6D DIRVe 2010.

Eftersom jag är ganska novis på Volvo hoppas jag att ni kan ge mig några tips och hur denna bilen är nåt bra eller inte.
Den jag kollat på har rullat 3800mil och har Kinetic.

Ge mig gärna era åsikter om bilen.
Vi kör 2000-2500 mil om året och har två barn 6 resp. 3 år. Den minska sitter fortfarande i bakåtvänd stol.
Att jag börjat snegla på diesel är att denna ska vara miljöbil och därför ganska billig i skatt även efter 5 år.

Mvh Martin
av CrossFireX
Hej och välkommen!

När jag skulle köpa ny bil, hade jag V50 1,8F och 1.6D DRIVe att välja mellan och jag är väldigt glad att jag valde 1.6D motorn. Bilen är från 2009 med Momentum och teknikpaketet. Mycket bra och trevlig motor. Visst, det är inget fartmonster men bränsleförbrukningen är jag riktigt glad för. V50 är en riktigt trevlig bil, rolig att köra och lagom stor.

Barnen får nog plats utan problem i baksätet, och den nog tillräckligt med bagageutrymme. Har fått in 3 vuxna i baksätet utan att de måste tränga ihop sig. Kinetic paketet har förövrigt inte speciellt många tillägg, utan det har bara lite extra saker jämfört med standard. Vet inte ens om Kinetic har larm? I alla fall, kan du leva utan massa tillägg så funkar nog Kinetic :)

Som sagt, mycket trevlig bil. 1.6D motorn är riktigt bra och förbrukar väldigt lite. Betalar dessutom bara 1168 i skatt :)
av Amazon76
Hej!

Köpte en ny 1,6D Drive S/S ny för drygt två år sen (levererad i september -09), det är vår första Volvo och jag måste säga att den överträffat förväntningarna. Kraften i mortorn räcker till, förutom när det gäller omkörning på landsväg som måste planeras förhållandevis väl. Jag har kört 7800 mil och förbrukningen ligger på 4,7-4,9 enligt färddatorn (några cl mer mätt vid pump). Med mer "grön" körstil kan man säkert pressa ner förbrukningen ytterligare. Utrustningsnivån vi valde är Momentumpaket eftersom bl.a. farhållare och parkeringssensor är något jag värderar mycket högt. Den är skattebefriad i 5 år och servicekostnaden är inte alltför farlig förutom vid 12000 mil då bl.a. kamremmen skall bytas. Om jag inte minns helt fel har den i Teknikens värld fått erkännande för att vara förhållandevis billig i drift.

Lastutrymmet räcker för det mesta till (vi är 3 i vår familj) men om vi skall ut på långresa och ta med vagn så vill det nog till att skaffa takbox. Det negativa jag kan säga om modellen är att skjutmånen på stolarna fram är lite begränsad och om man som jag är 1,88 lång så kan endast mycket korta personer åka komfortabelt bakom. Speciellt nu när vi har barnstol i bilen är detta ett problem.

Lycka till i jakten på en mycket trevlig bil!
av manni76
Tack för era åsikter och erfarenheter. Det blir till att köra in efter jobb och kolla in bilen.
Fick en bra jämförelse på storleken mellan V50 och Audi A6 i går och visst är V50:n mindre och jag hoppas vi klarar oss med det. Men jag är också runt 1.90 så jag får se om det med skjutmånen på stolarna ställer till det. Sen gäller det att pruta och åter pruta :lol:
av manni76
Så där, nu var första titten avklarad. Som vanligt blir man lite besviken. Efter att tittat på lite andra V50 i väntan på att den som jag kom för att titta på togs fram från baksidan så upplevde jag att på några bilar som var från 09 hade lite väl mycket plastknirr när man tog i dörrhandtaget och lite slammer när man stängde dörren.
Nu tänker ni nog " Vilken känslig kille" Men det får jag nog hålla med om men eftersom jag kör Audi från -99 och den känns som ny invändigt tycker jag att volvo borde ha bättre kvalitet. Varför fortsätter jag han inte med Audi då? Jo helt enkelt för att jag tycker dessa inte är värda sitt pris kontra antal mil som passerat på mätaren. Just därför tittar jag på annat märke som ligger bättre i pris. Synd bara att det märks så tydligt inne i bilen. Därav inte sagt att det mekansikt skulle vara sämre.

Men som en duktig försäljare som hon var så nämnde hon att V50 ska sluta att tillverkas och priserna dumpas på nya bilar.
Som tex. 2,0F Classic Momentum för 220.000:- Visst kommer det till vinterdäck och drag men ändå! Sätter man det i relation med 1.6D med 3800 mil och sämre utrustning så blir man lite sugen...

Nog om tjafs! Är en flexifuel något alternativ till 1.6 diesel? Om man ser på det totala ägandet så verkar 2.0F vara billigare i försäkring och dela samma låga skattpremie eftersom den är miljöklassad. Diesel drar ju lite mindre och jag tror inte att jag kommer köra på så mycket etanol som man kanske borde.

Den stora frågan: Är en 2.0F att alternativ till 1.6D? Jag kör ca 2000 mil blandad körning om året.

Tack för att du/ni orkade läsa min utläggning :)
Användarvisningsbild
av SvenB
Du kan läsa i den här tråden så får du kanske svar på din fråga. Jag tycker att en Flexifuel är ett vettigt alternativ till 1,6D.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 581#unread
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
av RFL
manni76 skrev:Funderingar...
Resonerade lite i dina banor, började med en 1,8F Summum 09:a, slutade med en ny D2 Classic Momentum :-)

Tanken är att äga den i 5 år och då blev skillnaden i pris för liten tyckte jag.

Där är prutmån trots kampanjpriser..
Användarvisningsbild
av Knight8806
Så där, nu var första titten avklarad. Som vanligt blir man lite besviken. Efter att tittat på lite andra V50 i väntan på att den som jag kom för att titta på togs fram från baksidan så upplevde jag att på några bilar som var från 09 hade lite väl mycket plastknirr när man tog i dörrhandtaget och lite slammer när man stängde dörren.
Nu tänker ni nog " Vilken känslig kille" Men det får jag nog hålla med om men eftersom jag kör Audi från -99 och den känns som ny invändigt tycker jag att volvo borde ha bättre kvalitet. Varför fortsätter jag han inte med Audi då? Jo helt enkelt för att jag tycker dessa inte är värda sitt pris kontra antal mil som passerat på mätaren. Just därför tittar jag på annat märke som ligger bättre i pris. Synd bara att det märks så tydligt inne i bilen. Därav inte sagt att det mekansikt skulle vara sämre.

Men som en duktig försäljare som hon var så nämnde hon att V50 ska sluta att tillverkas och priserna dumpas på nya bilar.
Som tex. 2,0F Classic Momentum för 220.000:- Visst kommer det till vinterdäck och drag men ändå! Sätter man det i relation med 1.6D med 3800 mil och sämre utrustning så blir man lite sugen...

Nog om tjafs! Är en flexifuel något alternativ till 1.6 diesel? Om man ser på det totala ägandet så verkar 2.0F vara billigare i försäkring och dela samma låga skattpremie eftersom den är miljöklassad. Diesel drar ju lite mindre och jag tror inte att jag kommer köra på så mycket etanol som man kanske borde.

Den stora frågan: Är en 2.0F att alternativ till 1.6D? Jag kör ca 2000 mil blandad körning om året.

Tack för att du/ni orkade läsa min utläggning :)
Gör så här, gå och provkör båda alternativen (manuell eller automat, det som du föredrar) och jämför. Det finns inget som gör en mer besviken än en rekommendation som senare visar sig vara överdriven och på tok för subjektiv. Både flexifuel och diesel är bra alternativ, annars hade de inte funnits på marknaden. Dieseln är lite dyrare, men har också ett högre andrahandsvärde. Däremot är Flexifuel billigare att äga, särskilt om man kör färre mil om året. Det finns fördelar och nackdelar med båda alternativen, så i slutändan handlar det om din budget och vad som känns rätt för dig. Bilmodellen är ju densamma, så du förlorar inget i form av utseende eller utrymme.
av manni76
Jag måste absolut prova båda bilarna.
En sak jag slås över är antalen begagnade 1.6D DRIVe på marknaden. Nästan bara hos bilfirma. Hur kommer det sig?
Har det möjligt en orsak att nöjda ägare får bra betalt vid inbyte mot en ny med D2 motorn nu när priserna pressar ner?

Är det fel att tita på en 1.6d med "gamla" diesel motorn när man borde kolla på den som har D2 motorn och hur vet jag vilken motor bilen har? Är det så att DRIVe har den gamla?
Stor skillnad på dessa motorer eller är D2 motorn modernare och billigare?

Många frågor men det börjar hetta till i beslutstagandet :).

/Martin
Senast redigerad av 1 manni76, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Knight8806
För ca två år sedan då jag också letade efter dieselalternativ fanns det nästan enbart 1.8F hos handlaren. Säljaren menade att Volvo inte kommer att satsa på dessa Flexifuel-varianter då majoriteten av ägarna tankar bensin och ändå utnyttjar miljöbilspremien. Detta för att bl.a. undvika oljebyte och en massa verkstadsbesök, men då var miljöbilspremien också på väg eller hade redan slopats.

Nu ser du istället många diesel-modeller på begagnat-parken och det beror på att försäljningen av dieselmotorer ökade dramatiskt under det senaste året. Det är inte alls fel att jämföra 1.6D (Drive) mot D2. Skillnaden är bl.a. en S/S (dvs. start- och stoppfunktion) i Drive-modellen. Båda är emellertid miljöbilar och skattebefriade. På modellbeteckningen (bakluckan) står det antingen Drive eller D2, båda är dock 1.6D.

För mer info: http://www.volvocars.com/se/all-cars/vo ... gines.aspx
Senast redigerad av 3 Knight8806, redigerad totalt 0 gång.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]