NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tallkrogen
#602922
Hej,
Jag är i farten att köpa en beg. V50 men är osäker vilken jag skall välja.
Jag kör ca 1300 mil per år. Funderar på en flexifule då dem ligger bra till prismässigt plus att jag gärna värnar om miljön.
För och nackdelar mottages gärna.
Priset bör inte vara högre än 150000.
Användarvisningsbild
av SvenB
#603006
Ja, jag är nöjd som du ser i mina inlägg i den hänvisade tråden.
av berrabus
#603125
Jag har en kompis som hade en S40 flexifuel som han krockade och han köpte sig en 1.6D.
Han sade att flexifuelen drog ganska mycket bränsle (mest stadskörning) och var lite trött. Enligt honom skulle han aldrig välja en flexifuel igen nu när han har 1.6D o jämföra med och då är inte dieseln direkt snabb.
Detta pga klart minskad bräsnleförbrukning och lite mer vrid i dieseln.

Själv har jag aldrig kört flexin men tycker 2.0D är mycket roligare att köra än 1.6D pga mer kraft. Tyvärr drar den lite mer bränsle men det är smällar man får ta när vi fortfarande pratar om relativt låga förbrukningar i båda..
Användarvisningsbild
av SvenB
#603190
berrabus skrev:Han sade att flexifuelen drog ganska mycket bränsle
Volymmässigt kanske, men inte kostnadsmässigt.Jag kör min Flex för 9,30-9,40/mil i bränsle.
av Lövet
#603193
Motsvarar ungefär 0,66 lit/mil diesel. Lägg sen till att servicekostnaderna med partikelfilter och kamremsbyte för dieseln är väldigt mycket högre. Kan man stå ut med den ganska begränsade prestandan i 1.8F så är den ett av de mer ekonomiska begagnatköp man kan göra i dagsläget. Dock ska man veta att den är snabbare än 1.6D i max acc så att så illa är det inte om man använder växellådan.
Användarvisningsbild
av Knight8806
#603219
Lägg sen till att servicekostnaderna med partikelfilter och kamremsbyte för dieseln är väldigt mycket högre.
1.6D har ju underhållsfritt partikelfilter?
av berrabus
#603255
andreas_lofgren skrev:Dock ska man veta att den är snabbare än 1.6D i max acc så att så illa är det inte om man använder växellådan.
I vilket intervall? 0-100 eller i alla intervall?
Användarvisningsbild
av SvenB
#603276
Knight8806 skrev:
Lägg sen till att servicekostnaderna med partikelfilter och kamremsbyte för dieseln är väldigt mycket högre.
1.6D har ju underhållsfritt partikelfilter?
Inte 1,6D, D2 möjligen.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]