Nordjämten skrev:Så! Efter att jag fått de bakre bromsbeläggen monterade på pärlan så har jag varit med om inslipningen utav de nämnda komponenterna och från början så tyckte jag att bromsen inte tog lika bra, men det kanske är naturligt, eller?
Nu är de antingen som vanligt eller så har jag vant mig. Dock så är jag ju ganska ny i mitt bilägande och har därför några frågor, dvs.; är det bara de främre bromsarna som ska ta? Jag känner ju liksom inte att de bakre nyper till på isen direkt, men de låter ju heller inte längre... ;)
Hur byter man bromsvätska och är det svårt?
Hur spolar man ut kylsystemet och tappar i ny fräsch glykol?
;-//
Att det kändes sämre kanske beror på att de tar annolunda/jämnare

De bakre bromsarna måste också fungera! De främre bromsarna tar dock mer än bakbromsarna. Bromskraftfördelningen är kanske fördelad 60 % / 40 % - fram / bak. Därför får man problem med rostiga bakbromsar om man åker runt och "ecodrivar" med motorbroms och bara bromsar lite löst (då tar bara de främre).
Bromsvätskan behöver väl bytas med några års mellanrum men det beror ju på.. Jag har aldrig gjort det men jag skulle "lufta" ur all olja. Dvs. lufta bromsarna som man brukar men tappa ur oljan bara ;-// (jag vet inte om det är det bästa sättet)
Lossa den nedre kylarslangen och sätt värmereglagen på max, då borde nog nästan allt gammalt kylarvatten komma ut! Fast häll inte det på backen, djur tycker det är gott men de trillar ofta av pinn då

Bilar jag har nu: Volvo 264 GLE -79 ' 245 GL -84 ' 244 GLT -84, 245 GL -87 ' 244 GLT -88 ' 245 GLT -91
Sålda/skrotade: 244 GL Blackline -88 ' 245 GL -88 ' 244 GL -90 ' 244 GL -88