Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nordjämten
Nordjämten skrev:Hoppas bara att mina saker från Skruvat kommer innan helgen..
Mvh
Det gjorde dem inte...

Hur som, dammsög och torkade bilmattorna idag. Nu snöar det, så nu får man förhoppningsvis vänta tills nästa slask. Konstiga vinter... :?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Livet är hårt.......men orättvist. :mrgreen:

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Nordjämten
Idag fick jag delarna iaf! :mrgreen:

Bromsbelägg typ Girling, bränslefilter, luftfilter, monteringssats till bromsbeläggen, oljefilteravdragare och en extra ringpackning till oljetråget... Plus lite smått och gott till morsans sk bil. ;)

Tror jag börjar med luftfiltret så ger jag mig på de andra delarna så småningom... :P
Mvh
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Visst är det kul att ha något att se fram emot. :)

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Nordjämten
gnestakalle skrev:Visst är det kul att ha något att se fram emot. :)

Mvh GK
Absolut, dock så fegade jag ur angående de bakre bromsbeläggen, jag åkte till bildemonteringen och fick dom bytta där samtidigt som dom fixade till det högra baklyset samt bromsljuset.

Det kändes som den bästa lösningen, då jag inte riktigt känner mig säker än i mitt mekande och varken har egna lokaler eller verktyg. :?

Bränslefiltret ska jag dock byta själv så småningom.
Mvh
av Rådlös
Lite tips inför bränslefilterbytet. Starta motorn. Ta ur säkringen för bränslepumprelät. På flera modeller är det en hängsäkring i närheten av batteriet. Kolla upp först så det stämmer på din bil. Låt därefter motorn stanna själv på grund av för lågt bränsletryck. Sedan kan du byta filtret.
När det fungerar normalt så är trycket på bränslet 3 - 4 bar, eller något ditåt. Det sprutar rätt bra på allt som är i vägen om du inte lättar på trycket med den här metoden. (Det finns säkert fler metoder, men denna är enkel)
Användarvisningsbild
av Nordjämten
Rådlös skrev:Lite tips inför bränslefilterbytet. Starta motorn. Ta ur säkringen för bränslepumprelät. På flera modeller är det en hängsäkring i närheten av batteriet. Kolla upp först så det stämmer på din bil. Låt därefter motorn stanna själv på grund av för lågt bränsletryck. Sedan kan du byta filtret.
När det fungerar normalt så är trycket på bränslet 3 - 4 bar, eller något ditåt. Det sprutar rätt bra på allt som är i vägen om du inte lättar på trycket med den här metoden. (Det finns säkert fler metoder, men denna är enkel)
Tackar! :D
Användarvisningsbild
av Nordjämten
Så! Efter att jag fått de bakre bromsbeläggen monterade på pärlan så har jag varit med om inslipningen utav de nämnda komponenterna och från början så tyckte jag att bromsen inte tog lika bra, men det kanske är naturligt, eller?

Nu är de antingen som vanligt eller så har jag vant mig. Dock så är jag ju ganska ny i mitt bilägande och har därför några frågor, dvs.; är det bara de främre bromsarna som ska ta? Jag känner ju liksom inte att de bakre nyper till på isen direkt, men de låter ju heller inte längre... ;)

Hur byter man bromsvätska och är det svårt?

Hur spolar man ut kylsystemet och tappar i ny fräsch glykol?

Ja, det var väl det jag hade den här gången... :)
Mvh
av Volvo264GLE
Nordjämten skrev:Så! Efter att jag fått de bakre bromsbeläggen monterade på pärlan så har jag varit med om inslipningen utav de nämnda komponenterna och från början så tyckte jag att bromsen inte tog lika bra, men det kanske är naturligt, eller?

Nu är de antingen som vanligt eller så har jag vant mig. Dock så är jag ju ganska ny i mitt bilägande och har därför några frågor, dvs.; är det bara de främre bromsarna som ska ta? Jag känner ju liksom inte att de bakre nyper till på isen direkt, men de låter ju heller inte längre... ;)
Hur byter man bromsvätska och är det svårt?
Hur spolar man ut kylsystemet och tappar i ny fräsch glykol?
;-//

Att det kändes sämre kanske beror på att de tar annolunda/jämnare :P De bakre bromsarna måste också fungera! De främre bromsarna tar dock mer än bakbromsarna. Bromskraftfördelningen är kanske fördelad 60 % / 40 % - fram / bak. Därför får man problem med rostiga bakbromsar om man åker runt och "ecodrivar" med motorbroms och bara bromsar lite löst (då tar bara de främre).

Bromsvätskan behöver väl bytas med några års mellanrum men det beror ju på.. Jag har aldrig gjort det men jag skulle "lufta" ur all olja. Dvs. lufta bromsarna som man brukar men tappa ur oljan bara ;-// (jag vet inte om det är det bästa sättet)

Lossa den nedre kylarslangen och sätt värmereglagen på max, då borde nog nästan allt gammalt kylarvatten komma ut! Fast häll inte det på backen, djur tycker det är gott men de trillar ofta av pinn då :P
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Lossa ingen slang utan öppna urtappningsventilen som sitter på avgassidan längst ner och i bakre delen av motorblocket. Om byte av kylarvätska inte är akut brukar jag själv vänta tills minusgraderna slutat eftersom jag brukar göra som så att jag sätter kupevärmen på fullt (som Volvo 264GLE nämnde) samt öppnar nämnda urtappningsventil samt tar av locket på expansionskärlet. När den gamla kylvätskan runnit ut skruvar man åt ventilen igen och fyller med rent vatten och kylarrens och sen kör jag några dagar eller c:a 10 mil med denna blandning med full värme i kupen för att värmepaketet för kupevärmen också skall rensas. Sedan tappar jag ur denna blandning. Nu kan man köra en sköljning till om man är så petig som jag är :) , alltså att denna gång bara fylla med rent vatten och sedan köra en sväng runt kvarteret. Efter rengöring av systemet fyller du ny kylvätska som du skall förblanda 50/50 innan du tappar i den. Innan du fyller den nya kylvätskan bör du kolla alla kylvattenslangar och byta de slangar som börjar bli dåliga, kontrollera även slangklämmor då jag varit med om slangklämmor som rostat av på undersidan av slangen.

Om du aldrig bytt bromsvätska på en bil förut kan det vara ide att få handfast hjälp och då kanske av dom som hjälpte dig med beläggen.

Mvh GK

P.S. Har det sluta läcka vatten i kupen nu?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Min V50 med 17" hjul ska ha 205/50-däck […]

I mitt fall är datamängden inget bekymme[…]

Bränsletryck B230fb.

Det brukar vara c:a 2,5 kg på tomgång […]

Xc60 My26 T6 230v laddare