Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ja, eg kan man säga att du med dieslarna i princip har 50hk mer i varvtalsspannet 1500-3000 rpm jämfört med 200hk-bensinaren.

Med bensinaren har du givetvis ett längre användbart register. I synnerhet jämfört med nya D3:an men i de flesta fall ligger även bensinförare under 3000 rpm så det är mer vid aktiv körning du kan utnyttja det.

Kring husvagn så tror jag även bensinaren är OK. Man drog ju husvagnar med Volvo 740 för inte så länge sedan och 200hk/300Nm är inte dåligt på något sätt även om dieseln lär vara trevligare.

Personligen tycker jag att Volvo gjort D3 till en trevlig motor som har i princip samma prestanda som både 2,4D och D5 ända upp till 3000 rpm. Sedan stendör den som ni kan se men som sagt. De flesta förare kommer i 90% av körtiden att ligga i intervallet 1500-3000 rpm.

Skall bli spännande att se nya D5 smt D3. D3 skall inte ha fått högre effekt/maxvrid men skall ha fått ett optimerat turboaggregat som skall ge bättre siffor i registret upp till maxeffekten/maxvridet. Kanske har man bättrat på det faktum att den idag går in i väggen redan vid 3000 rpm?
Att den varvar till 4000 är inte konstigt. Min 2,5 AFV varvar en bra bit över 6000 rpm men maxeffekten ligger vid 4800. Maxeffekten ligger inte alltid vid maxvarvtalet. Varvar du upp till 4000 rpm har du bara strax över 100hk att förfoga över på D3:an.

På nya D3 dyker vridmomentkurvan fortfrarande redan vid 3000 rpm men det är möjligt att Volvo fått turbon att andas bättre än då MY11 introducerades. Då har jag för mig att toppeffekten och max vrid sammanföll vid 3000 rpm. Om man tittar på Ricas sida så ligger fortfarande sammma graf kvar.
av Kanglou
Kan ha missat något?men finns det möjlighet att få se skillnaden mellan orginal (175hk) och ett polestar trim på en my10 2.4D?Lite intresserad hur stor skillnaden blir i registret om det är värt att slänga i ett med tiden?
Kanglou skrev:Kan ha missat något?men finns det möjlighet att få se skillnaden mellan orginal (175hk) och ett polestar trim på en my10 2.4D?Lite intresserad hur stor skillnaden blir i registret om det är värt att slänga i ett med tiden?
Denna jämförelse skulle vara kalas! :-)-)
Det hade även varit intressant att kasta med den äldre versionen utav D5(205hk) i jämförelsen.

Tack på förhand!
Jag har tyvärr inte Polestar men däremot RICA:s data som har exakt samma prestandasiffror, dvs 195hk och 460Nm. Jag lade även med original 2,4D samt D5 (205). Skillnaden mellan RICA och Polestars grafer syns mest på låga varvtal där jag tror Polestar använder sig av fullastprov, dvs de låter motorn ligga kvar på ett varvtal och belastar fullt under många sekunder. RICA verkar använda sig av "rullande prov" dvs du lägger i en hög växel och låter sedan motorn varva ut och så tar du mätpunkter längs hela varvtalsregistret. Skillnaden blir störst vid låga varvtal där Polestar visar högre värden, dvs turbon hinner i deras fall bygga upp högre laddtryck. Iaf en teori :)

Klicka på bilden för att se den i större format:

Bild
av cambur
Hej, har precis bytt till en XC70 D3 AWD MY12, skulle man kunna få se en jämförelse mellan min gamla XC70 2.4T (200kh) MY02 och XC70 D3 AWD MY12? Och om du hade kunnat slänga in en polestar på D3:an hade det varit intressant också! :)
Ett grymt stort tack för hjälpen, Racetwin2!
Faktan hjälpte effektivt till att ta död på det lilla tvivel som jag personligen hade ang. "nyttan" av min Polestaroptimering.
Mellan 1500 och 3500 varv, så har ju 2.4D Pol både mer vrid samt högre effekt än en D5 på 205hk.
Även om dessa skillnader säkerligen är ytterst marginella, så känns det ju gött i alla fall.
(Man hivar upp 8900sek och den växer några knappt synbara millimeter, men enbart vetskapen
om att den faktiskt är längre än vad den var igår kan man ju leva länge på... :lol: )

Jaja, skämt och sido, optimeringen skall tydligen skapa bättre harmoni
mellan lådan och motorn vilket eg. var den avgörande faktorn för mig.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Hej, Köpte en gammal S80 i början p&arin[…]

Volvo 240 usa front

Tjena hur installera jag usa front på en 240[…]

Hej, en földfråga samma bilmodell, kam[…]

Stänkskydd

Personligen tycker jag att det saknas något […]