- lör 16 apr 2011, 07:44
#520184
Ja, eg kan man säga att du med dieslarna i princip har 50hk mer i varvtalsspannet 1500-3000 rpm jämfört med 200hk-bensinaren.
Med bensinaren har du givetvis ett längre användbart register. I synnerhet jämfört med nya D3:an men i de flesta fall ligger även bensinförare under 3000 rpm så det är mer vid aktiv körning du kan utnyttja det.
Kring husvagn så tror jag även bensinaren är OK. Man drog ju husvagnar med Volvo 740 för inte så länge sedan och 200hk/300Nm är inte dåligt på något sätt även om dieseln lär vara trevligare.
Personligen tycker jag att Volvo gjort D3 till en trevlig motor som har i princip samma prestanda som både 2,4D och D5 ända upp till 3000 rpm. Sedan stendör den som ni kan se men som sagt. De flesta förare kommer i 90% av körtiden att ligga i intervallet 1500-3000 rpm.
Skall bli spännande att se nya D5 smt D3. D3 skall inte ha fått högre effekt/maxvrid men skall ha fått ett optimerat turboaggregat som skall ge bättre siffor i registret upp till maxeffekten/maxvridet. Kanske har man bättrat på det faktum att den idag går in i väggen redan vid 3000 rpm?
Med bensinaren har du givetvis ett längre användbart register. I synnerhet jämfört med nya D3:an men i de flesta fall ligger även bensinförare under 3000 rpm så det är mer vid aktiv körning du kan utnyttja det.
Kring husvagn så tror jag även bensinaren är OK. Man drog ju husvagnar med Volvo 740 för inte så länge sedan och 200hk/300Nm är inte dåligt på något sätt även om dieseln lär vara trevligare.
Personligen tycker jag att Volvo gjort D3 till en trevlig motor som har i princip samma prestanda som både 2,4D och D5 ända upp till 3000 rpm. Sedan stendör den som ni kan se men som sagt. De flesta förare kommer i 90% av körtiden att ligga i intervallet 1500-3000 rpm.
Skall bli spännande att se nya D5 smt D3. D3 skall inte ha fått högre effekt/maxvrid men skall ha fått ett optimerat turboaggregat som skall ge bättre siffor i registret upp till maxeffekten/maxvridet. Kanske har man bättrat på det faktum att den idag går in i väggen redan vid 3000 rpm?
http://www.garaget.org/Racetwin2
The S rides low on fat noisy tires. It has a harsh, bone breaking ride that jiggles your jowls and rattles the trim. It is as loud and as uncomfortable as Rod Stewards leopard skin disco trousers - Jeremy Clarkson
The S rides low on fat noisy tires. It has a harsh, bone breaking ride that jiggles your jowls and rattles the trim. It is as loud and as uncomfortable as Rod Stewards leopard skin disco trousers - Jeremy Clarkson