Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
2444ever skrev:
perhall skrev:...
Den varvar väl runt 3000 i 120? Det är ganska normalt. En 2,0F är uppe i 3000 redan vid 105..=(
...
Menar du normalt som i "normal standard" eller som i "bra"? Jag tycker inte det är bra iaf.
Nu vet jag som sagt inte om det var högre utväxling på min 244 men den kändes bekvämare i 110, och behövdes det så växlade jag bara ner. Håller med Andreas, föredrar lägre varv och växla ner vid behov.
Jag gillar också lågt varv riktigt mycket. Undantaget sportbilar. Jag tror inte att en 244 varvade mindre, den låg nog också kring 3 000 i 120. Sen har ju 850/V70 från den tiden en ljudkuliss som gör att man nästan alltid hör motorn i jämn fart.

En härlig bil att åka i är 2,5FT MY10-11 som bara varvar 2100 i 120:) Eller varför inte en ny A6 3,0TDI 313 hk med 1600 varv i 140...

Ang. förbrukning så är 3,2 helt klart snålare än 2,5T på lands- och motorväg om båda har automat.
PH
Användarvisningsbild
av apersson850
Min 850 Turbo hade nästan exakt 1000 r/min per 40 km/h. Vid toppfarten 247 km/h (enligt GPS) varvade den 6200 r/min. Hade den varit liiite högre växlad hade den kanske orkat göra 250... :)
av oldtimersmc
3.2 blev en "hyllvärmare" då den kom dvs helt fel timat enligt en säljare på volvo som jag känner väl och alla handlare blev tilldelad varsin men blev stående lääänge så modellen blev kortlivad av förklarliga skäl.
Nu blir man väll påhoppad av ett antal ägare till trettitvåor men ok vaför slog den inte om den va så djävla bra?
Skit, nu startade jag året med att sticka ut hakan att jag aldrig lär mig men å andra sidan syna mina kort....
Ibland så stämmet devisen "less is more" djävligt bra
Användarvisningsbild
av MartinS
Allt som inte är bränslesnålt och inte går på diesel har varit svårsålt de senaste åren av flera anledningar (co2 hysterin är en av dom), motorerna kan vara hur bra som helst men det är väldigt få som vill köpa dom.

/Martin
av Lövet
3.2an säljer alldeles utmärkt i många stora marknader utanför Sverige. På den ryska, arabiska och amerikanska marknaden är den mycket vanlig. Så att den råkade bli en hyllvärmare i Sverige är nog inget Volvo sörjer över.

Jag har inga siffror men jag skulle inte bli förvånad om det har sålts fler 3.2or än 2.5FT exempelvis. Sverige är en liten marknad.
av Enzo
andreas_lofgren skrev:3.2an säljer alldeles utmärkt i många stora marknader utanför Sverige. På den ryska, arabiska och amerikanska marknaden är den mycket vanlig. Så att den råkade bli en hyllvärmare i Sverige är nog inget Volvo sörjer över.

Jag har inga siffror men jag skulle inte bli förvånad om det har sålts fler 3.2or än 2.5FT exempelvis. Sverige är en liten marknad.
Volvo sålde i runda slängar 250000 bilar i hela Europa under 2011, nånstans 60-65000 i Usa. Det är ungefär lika många i Sverige. Så inte är Sverige en liten marknad för Volvo. Dvs ungefär en fjärdedel av Europaförsäljningen sker i Sverige och i samma storleksordning som USA.
av perhall
Jag har inga siffror här just nu men på kontinenten är 2,5T extremt ovanlig - den var vanlig fram till år 2001 ca, fr o m 2005 riktigt sällsynt och FT ännu ovanligare. Nästan bara diesel och annars inte 2,5T längre./PH
Användarvisningsbild
av Krollspell
Enzo skrev:
andreas_lofgren skrev:3.2an säljer alldeles utmärkt i många stora marknader utanför Sverige. På den ryska, arabiska och amerikanska marknaden är den mycket vanlig. Så att den råkade bli en hyllvärmare i Sverige är nog inget Volvo sörjer över.

Volvo sålde i runda slängar 250000 bilar i hela Europa under 2011, nånstans 60-65000 i Usa. Det är ungefär lika många i Sverige. Så inte är Sverige en liten marknad för Volvo. Dvs ungefär en fjärdedel av Europaförsäljningen sker i Sverige och i samma storleksordning som USA.
Jag kan bara instämma i Andreas, 3.2 är betydligt vanligare på kontinenten än 2.5T. 2.5FT har jag faktiskt aldrig sett under mina mina bilresor i Europa.

I Sverige tycks det finnas en viss rädsla, även tillbaka i tiden, ett motstånd mot 6 och 8 cyl bilar, så har det alltid varit. Kanske för att vi svenskar alltid ska vara så "lagom".

Idag är det i stället "politiskt" korrekt att köra diesel och då helst en XC70 D5 AWD som är högst på statuslistan av dieselarna, när det för dom flesta privatkunderna skulle bli både billigare och roligare att köpa en bensinare, typ T5.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Att "stora" och ibland törstiga motor inte är så populära är väl att många i stort sett bara tittar på bränsleförbrukningen när dom byter bil..
Detta trots att bränsleförbrukningsskillnaden (långt ord...) i pengar är en pytteliten del av bilägandets kostnader..

Givetvis är en större motor dyrare att köpa, men ger också mer tillbaka på säljdagen (inte i procent kanske, men i kronor och ören) så den kalkylen går ju ihop ändå..
Användarvisningsbild
av Funk
Det stämmer nog inte .. kallast i dag på marknaden är väl just 3.2:an och 2.0F. Kraftigaste priskfallen ger väl annnars de dyraste motorerna

Jag har skrivit tidigare om min uppfattning om 3.2:an och tycker det är Volvo sämsta motor sett ur effektivitetssynpunk. Våra 3.2:or (XC90 + XC70) drar lika mycket eller mer bränsle i verkliga livet än vår XC60T6 och det är den sannerligen inte värd. Den är dock mer passande i en lättare bil, och då gärna med enbart FWD där den faktiskt inte är så dum, dock är den ju fortfarande törstig. I ren landsvägskörning går den väl an, men i stadskörning är den hemskt törstig..

/Thomas
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Tackar!! det förklarar varför jag inte […]

ID4an jag kört hade ingen lane assist, m&arin[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Fram: https://i.imgur.com/E6Iur5Q.jpeg Bak: ht[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]