- sön 01 jan 2012, 09:48
#602564
Det skulle vara intressant att ta del av noggranna tester (typ av volvo körda i labb e dyl) ang. bränsleåtgång 87 vs 92 graders... Mina egna små observationer vad gäller spikningar och laddtryck: I en forntid höll jag och en kompis på att leka med turbo på en 164, och det gick väl rätt bra med tanke på avsaknad av modernt styrsystem, i näst sista stadiet så användes en jättekall båttermostat då gick den bäst. Eller rättare sagt, gränsen för spikning flyttades fram lite när det fanns kallare vatten att ta av. Men efter en stunds maxeffektuttag så kom spikningarna då tempen stigit i toppen så då spelade det ingen roll vilken termo som satt i. Att pressa fullt på motorvägen var alltså inte att tänka på, lite rödljusrace var det enda den dög till.
I sista stadiet så borrade vi hål i blocket och toppen och drog externa slangar med pumpar för kylvattnet, då blev det mycket bättre! (efter mycket testande av hur mkt vatten som skulle styras vart) Kunde köra fullt länge vid samma laddtryck som tidigare, och höja för rödljusrace i stan. Satte även tillbaka orginaltermostaten utan problem. Så att sätta i en kallare var bara att försöka kompensera för andra brister, det gick åt några motorer och toppar :)
Edit, såg nu pettsons inlägg, några exakta temperaturer hade vi ingen susning om utan det var titta på stiften (el det som var kvar av dom) som gälllde. Även lambdamätare var okänt begrepp, vi hade slutröret draget så det syntes i sidospegeln hur mkt det rök :)