Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Alfredo
Jag undrar angående Min 850 t5 2,0 med automat som har inställning för Sport, Ekonomi, Vinter. På sporten växlar den vid 6000 varv och på ekonomin 4000 varv, finns det någon med erfarenhet vilken som är bäst vid omkörningar.
Användarvisningsbild
av MartinS
Alfredo skrev:Jag undrar angående Min 850 t5 2,0 med automat som har inställning för Sport, Ekonomi, Vinter. På sporten växlar den vid 6000 varv och på ekonomin 4000 varv, finns det någon med erfarenhet vilken som är bäst vid omkörningar.
Det beror ju på hur effektkurvan ser ut, men spontant man kan ju anta att sportläge bör vara snabbare än ekonoimiläge :)

/Martin
av kamilenski
Sport= snabbare, törstigare och med större slitage.
Användarvisningsbild
av Alfredo
Tackar för svaren. Men angående vridmomentet och så vidare, har för Mig att Jag testade köra om 2 tradare med släp på ekonomin och när Jag kom upp jämsides med den som låg längst fram var farten uppe i 140!
Menar att kunde sporten vara ändå snabbara?
Användarvisningsbild
av vetten
Det är väl inte så svårt att hålla koll på varvtal och ladd om det finns mätare som visar och det fast man axar.

När jag själv kör min maxade 480T så brukar jag i första hand kolla på ladd och sen varvtal, men det jag mest litar på är nog ändå örat eftersom man med lite vana hör och känner man när nästa växel ska i.

Svårt??? Ja möjligen för en som inte har "motoröra" men för övriga Lätt.

Ekonomiskt så vinner diseln över bensinaren och det är inte fråga om mer en 1 eller 2 sekunder som man tjänar, med diseln vinner på ekonomi.
Användarvisningsbild
av Camel
Snabb acceleration för en given bil innebär att så mycket drivkraft som möjligt ska finnas på drivhjulen hela tiden.

Rent fysiskt så accelererar bilen med accelerationen = resulterande drivkraft / bilens massa, och inget annat.
Den resulterande drivkraften = drivhjulskraften - luftmotståndet - rullmotståndet - gravitationskraftens komponent i längsled (t.ex. om vägen lutar).

Det betyder att snabb acceleration erhålls när så mycket drivkraft som möjligt finns på drivhjulen samtidigt som det är så lite rullmotstånd och luftmotstånd som möjligt.

Nedan finns en tabell för V70II 2,5FT MY11 man. 6-vxl över bl.a. drivhjulskraft, motkraft (rullmotstånd+luftmotstånd) samt acceleration på olika växlar i olika hastigheter.

(Klicka för större bild)
Bild

Där kan man bl.a. utläsa hur växelbyten ska ske för snabbast möjliga acceleration inom olika hastighetsintervall. Notera hur kraftig ökningen blir av motkraften i högre hastigheter vilket gör att accelerationen snabbt avtar. Detta beror på luftmotståndet. Om man upprättar liknande tabell för två bilar man vill jämföra så kan man utläsa vilken bil som har snabbast möjliga acceleration inom ett visst hastighetsintervall både vid segdragning på hög växel och optimala växelbyten samt mycket annat.

Några exempel för V70II 2,5FT MY11 man. 6-vxl:

Fall 1. Du vill köra om en bil som kör i 50 km/h. Slutfarten vill du ha till 100 km/h.

Då är 2:ans växel bäst:
Början = 50 km/h @ 3000 rpm med drivhjulskraft 7,17 kN och motkraft 0,44 kN innebär att resulterande drivkraften blir 6,73 kN. Med massan 1798 kg innebär detta en acceleration på 3,74 m/s2.
Avslutning = 100 km/h @ 6000 rpm med drivhjulskraft 5,57 kN och motkraft 0,7 kN innebär att resulterande drivkraften blir 4,87 kN. Med massan 1798 kg innebär detta en acceleration på 2,71 m/s2.
Snittaccelerationen i intervallet är 3,49 m/s2 enligt diagrammet. Detta kan användas för en ungefärlig uppskattning av tiden för 50 - 100 km/h på 2:ans växel.
v=v0 + a * t medför t = (100-50) / (3,6 * 3,49) = ca 4 s teoretiskt (blir något längre i praktiken pga att rotationströghetsmoment tillkommer).

Fall 2. Du vill accelerera så fort som möjligt 0-100 km/h.

Då ser det ut så här:
1:ans växel upp till 61 km/h @ 6500 rpm med medelacceleration av 6,34 m/s2 vilket innebär 2,7 s.
2:ans växel 61-100 km/h @ 3670 - 6000 rpm med medelacceleration av 3,42 m/s2 vilket innebär 3,2 s.
Tiden 0-100 km/h blir alltså teoretiskt ca 6 s. Volvo anger 7,7 s. Skillnaden består bl.a av att man måste ta hänsyn till rotationströghetsmoment vid snabb ökning av roterande massor (drivlina+hjul) samt tiden för växelbyte mellan 1:an och 2:an och ej att förglömma att i starten kommer man inte igång (läs hjulspinn) lika optimalt från stillastående som tabellen ger sken av. Men inflytandet av dessa faktorer minskar när man tittar på hastighetsintervall högre upp i fartregistret.

Om man jämför fall 1 och 2 så inser man att man kan tjäna lite tid i fall 1 om man först använder 1:ans växel upp till 61 km/h och sedan 2:an. Men i praktiken går det sannolikt snabbare att inleda fartökningen på 2:an och spara ett växelbyte. Men om man har en sk. dubbelkopplingslåda där växelbyte går mycket snabbt kunde man tjänat några tiondels sekunder.

Fall 3. Du vill accelerera så fort som möjligt utan att behöva byta växel mellan 50-150 km/h.

Lägsta möjliga växel som klarar detta hastighetsintervall är 3:ans växel.
50 km/h @ 1900 rpm med drivhjulskraft 4,5 kN och motkraft 0,44 kN vilket blir en acceleration av 2,25 m/s2.
150 km/h @ 5700 rpm med drivhjulskraft 3,7 kN och motkraft 1,14 kN vilket blir en acceleration av 1,4 m/s2.
Medelaccelerationen i intervallet blir ungeför 2 m/s2 och tiden blir då teoretiskt ca 14 s. I verkligheten något mer.

Fall 4. Vad är toppfarten?

Toppfarten är den fart när det uppstår balans mellan drivhjulskraften och motkrafterna, dvs. när resulterande drivkraft blir noll och accelerationen upphör.
Toppfarten nås på 5:an vid ca 235 km/h @ 4800 rpm där balans mellan drivhjulskraften på ca 2,4 kN och motkrafterna på ca 2,4 kN uppstår. Motorn levererar högst effekt 231 hk @ 4800 rpm. Volvo anger toppfart på 235 km/h. På 6:ans växel uppstår balans mellan drivhjulskraften på ca 2 kN och motkrafterna på ca 2 kN redan vid ca 220 km/h @ 3750 rpm och farten ökar inte mera.
Luftmotståndet påverkar toppfarten mycket starkt. Medvind på ca 5 m/s eller mer gör att farten skulle kunna bli uppåt 250 km/h på 5:an @ 5100 rpm. Därefter avtar motoreffekten markant med varvtalet. Detta stämmer också i praktiken: med min bil har jag kört i 250 km/h i verklig fart (GPS) på 5:an, då blåste det sannolikt lite medvind.

Fall 5. Du vill accelerera genom alla växlar mellan 0-235 km/h på snabbaste vis.

Då blir det teoretiskt:
1:an, 0 - 61 km/h @ 0 - 6500 rpm (4,6 - 4,74 m/s2), motoreffekt 33 - 221 hk, max 231 hk
2:an, 61 - 108 km/h @ 3670 - 6500 rpm (3,72 - 2,39 m/s2), motoreffekt 177 - 221 hk, max 231 hk
3:an, 108 - 172 km/h @ 4075 - 6500 rpm (2,07 - 0,99 m/s2), motoreffekt 197 - 221 hk, max 231 hk
4:an, 172 - 227 km/h @ 4550 - 6000 rpm (0,98 - 0,17 m/s2), motoreffekt 219 - 224 hk, max 231 hk
5:an, 227 - 235 km/h @ 4670 - 4835 rpm (0,17 - 0,0 m/s2), motoreffekt 224 - 231 hk
6:an, kan ej användas över ca 220 km/h @ 3755 rpm, motoreffekt 181 hk

Observera att man ska byta växel när accelerationen på innevarande växel fortfarande är minst lika med den som erhålls i början på nästa växel eller så byter man växel senast vid varvtalsstoppet. Det som inträffar först.

Övrigt
Man kan använda tabellen till mycket annat t.ex. till att avgöra hur brant backe man kan ta på viss växel genom att ta hänsyn till gravitationskraftens komponent i längsled och lägga den till motkrafterna. Man kan även ta med massan av en släpvagn i sådan beräkning. Det finns hur mycket som helst man kan räkna på om man bara har grunduppgifterna.
av kamilenski
Det blir nog 2,5FT som min nästa bil :)
Användarvisningsbild
av len
Alfredo skrev:Jag undrar angående Min 850 t5 2,0 med automat som har inställning för Sport, Ekonomi, Vinter. På sporten växlar den vid 6000 varv och på ekonomin 4000 varv, finns det någon med erfarenhet vilken som är bäst vid omkörningar.
Är det inte så, att om du gasar fullt så går elektroniken över i sportläge oavsett inställnig för att ge mest effekt? (Tidigare kopplades även AC.n ur.)
Användarvisningsbild
av Camel
För att bl.a. avgöra vilken motoreffekt som finns tillgänglig för snabba omkörningar är ett hastighets-effektdiagram bra att ha. Ett hastighets-effektdiagram är ett diagram med en effektkurva för varje växel i olika hastigheter. Diagrammet nedan är för V70II 2,5FT MY11 6-vxl manuell. I ett visst hastighetsintervall kan man utläsa tillgänglig effekt både när man växlar optimalt eller när man segdrar på en högre växel. Man kan tydligt se att man ska varva ur 1:an så mycket det går innan man växla till 2:an och samma från 2:an till 3:an.

Kurvan för motoreffektbehovet är summan av luftmotståndet och rullmotståndet samt uppskattade förluster i drivlinan. Notera hur effektbehovet ökar kraftigt i högre farter (pga luftmotståndet). Toppfarten nås när effektbehovet och effektkurvan för någon växel skär varandra. Det sker på 5:an vid ca 235 km/h. Kurvan mellan effektbehovet och effektkurvan för 6:e växeln skär varandra vid en lägre hastighet, strax under 220 km/h.

Man kan också se att under full acceleration genom alla växlarna så snart bilen rullat igång över ca 30 km/h understiger tillgänglig effekt aldrig ca 170 hk (på 2:an precis efter växling från 1:an).

(Klicka för större bild)
Bild
Senast redigerad av 2 Camel, redigerad totalt 0 gång.
av kamilenski
Camel

Har du möjligen diagram för V70 2,4d 163hk -07?

Ja även flång nya prylar kan ju vara de[…]

start o stop

Nu skriver du ju inte exakt vilken modell du har m[…]

installera dragkrok

@Wallner77 , Lite godis att läsa här ia[…]

Volvo V50 "Mr White"

Nya damasken monterad.jpg Hallå! Nu var ny[…]