Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bensinskalle
Jepp jag har sökt, men faktiskt inte hittat svaret? Någon som gissat på 110Nm men en gissning är ju alltid en gissning...

Så vad gäller för hjulmuttrarna ( eller skruvarna som det egentligen är ) ? Eller kan man rent av hitta det i bilens handbok kanske?.. Ska kolla om ingen råkar ploppa fram ett svar när det är dags för åtdragning ;)

Original 16" aluminiumfälgar!
Jag gissar att den är beroende på fälgmaterial och bulten. Samt om den dras torr eller med nåt smörj.
Om dessa skall smörjas :) ?
Användarvisningsbild
av Vojje
kamilenski skrev:Jag gissar att den är beroende på fälgmaterial och bulten. Samt om den dras torr eller med nåt smörj.
Faktiskt inte med kopparpasta i alla fall :cry: , eftersom det är alu.fälgar.
kamilenski skrev:Jag gissar att den är beroende på fälgmaterial och bulten. Samt om den dras torr eller med nåt smörj.
Aluminiumfälgar och originalbultar. Brukar kleta på lite kopparpasta på gängorna, men tror jag ska försöka jaga tag på lite aluminiumpasta eller va de heter istället.
Oljan gör att det blir alltid samma åtdragningsmoment. Men gör att minsta möjliga för mycket, o kan gå sönder. Mao måste man veta exakt momentet.
av 2444ever
Hmm, 120Nm har jag fått för mig, kommer inte ihåg exakt.
EDIT: hade fel, 140Nm skall det vara enligt kunnigt folk.
Däckfirman hävdade också att dom MÅSTE efterdra efter ett visst antal mil, detta p.g.a aluminiumfälgarna, någon regel som finns. Men eftersom dom knappast kan tvinga in någon i efterhand är det väl snarare en rekommendation.
Så länge jag inte hör något annat så kommer iaf jag att kontrollera själv efter några mil.
Senast redigerad av 1 2444ever, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av ThomasT
bensinskalle skrev:Jepp jag har sökt, men faktiskt inte hittat svaret? Någon som gissat på 110Nm men en gissning är ju alltid en gissning...

Så vad gäller för hjulmuttrarna ( eller skruvarna som det egentligen är ) ? Eller kan man rent av hitta det i bilens handbok kanske?.. Ska kolla om ingen råkar ploppa fram ett svar när det är dags för åtdragning ;)

Original 16" aluminiumfälgar!
Ja, det står i instruktionboken...

Och som redan sagts så är det 140Nm som gäller.

.

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]